• kalla

Laktosfri vispgrädde?

Jag ska fixa barnkalas på söndag och 1 gäst är laktosintollerant. (Det blir 11 barn, mellan 5 och 7 år.)Sonen=födelsedagsbarnet vill att vi bjuder på tårta (hemmagjord). Finns det något laktosfritt alternativ till vispgrädde? Eller tycker ni att jag kan ge "laktosallergikern" Tofuline-glass, medan de övriga får tårta? Själv är jag lite emot att ge något helt annat. Jag vill att de ska få så lika som möjligt att äta. Tyvärr, så vet jag inte en enda "barn-tycker-om-tårta" utan grädde.

Alternativet är att alla får glass, kolasås, bananer, maränger, strössel. Fast det fick de ifjol, så egentligen vill jag inte ha det. Men hellre det då än att 1 person får Tofuline-glass och de andra tårta.

Kan ni hjälpa mej?

• Svar på tråden Laktosfri vispgrädde?
  • ellam71
    kalla skrev 2007-09-11 22:02:11 följande:
    Wow, vilka snabba svar! Tack allihopa! Vad kul att jag kan bjuda på tårta! Då ska jag kika i morron. Peztis: Japp, i "min" tårtbotten är det inga mjölkprodukter, så där är det lugnt och jag har tänkt på laktosfritt i allt fikabröd.Just det, kom på en till sak. Vilka godissorter är laktosfria? Typ smågodis-sorter och sånt. Pop corn går väl alltid hem, förutom hos födelsedagsbarnet...
    låter som du har bra planering! Kommer nog bli ett lyckat kalas. Glöm bara inte att kolla även margarin o sånt till tårtbotten., det funkar inte med vanligt. Men det har du säkert tänkt på.

Vet bara av erfarenhet att när vi varit bortbjudna så har de tänkt på allt o så frågar man ehh det är inget vanligt margarin i va? OJ, det har jag glömt... synd när allt annat är så genomtänkt..

lycka till!!
  • WhiteTrash

Fungerar jättebra med laktosfri grädde! Jag tycker inte man märker nån skillnad alls (min syster är laktosintollerant).
    Dessutom är den laktosfria grädden ngt sötare. Jag brukar sätta i en liten gnutta socker i den vanliga grädden, men det behövs ju inte när man använder laktosfritt

• Zenobia

Det står oftast på smågodis burkarna vad som innehåller laktos. Så kolla där. Men ja tror nappar, gelehjärtan, lakris, fiskar är laktosfrisa. Det är vad ja brukar köpa till min syster i godisväg.
    Men undvik allt som har med chocklad.

Sen när du vispar grädden, tillsätt en gnutta socker efteråt. Eftersom grädden är söt som den är kanske det blir för söt.

• kalla

tack, kul att höra av er! jodå, man kommer långt med mjölkfritt margarin och solhavre-mjölk, har jag märkt. ska t.o.m smörja sockerkaksformen med mjölkfritt margarin, tänkte jag. "tur" ändå att det blir mest magplågor vid ev. "fel". värre med nötallergier! tack och lov att vi är förskonade från allt vad allergier heter! fast lite klurigt när man är ovan och får en allergisk gäst...

• WhiteTrash

solhavre-mjölk?
    Vad är det för mjölk? Valios laktosfria mjölk är kanongod, smakar som vanlig mjölk

kalla skrev 2007-09-11 22:23:20 följande:
    tack, kul att höra av er! jodå, man kommer långt med mjölkfritt margarin och solhavre-mjölk, har jag märkt. ska t.o.m smörja sockerkaksformen med mjölkfritt margarin, tänkte jag. "tur" ändå att det blir mest magplågor vid ev. "fel". värre med nötallergier! tack och lov att vi är förskonade från allt vad allergier heter! fast lite klurigt när man är ovan och får en allergisk gäst...
  • ellam71
    WhiteTrash skrev 2007-09-11 22:26:22 följande:
    solhavre-mjölk?Vad är det för mjölk? Valios laktosfria mjölk är kanongod, smakar som vanlig mjölk
    ja det får jag nog lov att hålla med om, Valios laktosfria mjölk smakar precis som vanlig mjölk,,, men havre mjölk... bläää så himla äcklig!!! använd inte den!!
  • Dimitra
    ellam71 skrev 2007-09-11 22:29:56 följande:
    ja det får jag nog lov att hålla med om, Valios laktosfria mjölk smakar precis som vanlig mjölk,,, men havre mjölk... bläää så himla äcklig!!! använd inte den!!
    Havremjölk är ju gott. Det tycker t o m jag som kan dricka all sorts mjölk
    Och åren går...
  • WhiteTrash

nej, fy f*n, man får ju kvälningar blott av tanken!
    Uuuh, havremjölk som är så himla äckligt!

Dimitra skrev 2007-09-11 22:32:32 följande:
    Havremjölk är ju gott. Det tycker t o m jag som kan dricka all sorts mjölk
  • kalla

nej, inte solhavre till att dricka, men i mat och bak märks ingen konstig smak. jag kväljer också av den. smakade 1 klunk häromdagen. blä! skulle barnen behöva dricka mjölk, så hade jag köpt valios.

Svar på tråden Laktosfri vispgrädde?