• kalla

Laktosfri vispgrädde?

Jag ska fixa barnkalas på söndag och 1 gäst är laktosintollerant. (Det blir 11 barn, mellan 5 och 7 år.)Sonen=födelsedagsbarnet vill att vi bjuder på tårta (hemmagjord). Finns det något laktosfritt alternativ till vispgrädde? Eller tycker ni att jag kan ge "laktosallergikern" Tofuline-glass, medan de övriga får tårta? Själv är jag lite emot att ge något helt annat. Jag vill att de ska få så lika som möjligt att äta. Tyvärr, så vet jag inte en enda "barn-tycker-om-tårta" utan grädde.

Alternativet är att alla får glass, kolasås, bananer, maränger, strössel. Fast det fick de ifjol, så egentligen vill jag inte ha det. Men hellre det då än att 1 person får Tofuline-glass och de andra tårta.

Kan ni hjälpa mej?

• Svar på tråden Laktosfri vispgrädde?
  • abnocto

Fick nyligen lära mig att ströbröd kan innehålla laktos, ifall du ströat formen.

• ellam71
    abnocto skrev 2007-09-12 12:08:59 följande:
    Fick nyligen lära mig att ströbröd kan innehålla laktos, ifall du ströat formen.
    ja det gör det.... men oftast i så pass liten mängd att det kan funka ändå...

laktos finns i nästan ALLT!! :/
  • mirakelmamma

Hmm, en liten tanke... Är det verkligen laktos som är problemet i detta fallet?? De flesta barn är ju mjölkproteinallergiska och då får de ju inte äta/dricka några som helst mjölkprodukter. Då funkar inte låglaktos alternativen. Nån skrev att det "bara" blir lite magont. Vår dotter får superduper ont i magen, får nässelutslag som kliar och håller i sig i ca en vecka. Vissa barn kan även få en allergichock så som en nötallergiker reagerar på nötter.

Det finns en vispbar mjölkfrigrädde som heter Gogreen. Blanda i lite vaniljsocker så blir det gott med en också.

Vilken tur ditt barns kompis har! Jag kan lova att det kommer bli uppskattat när h*n kommer kunna äta allt.
    Hoppas kalaset blir jätte lyckat!

• mirakelmamma

Hmm, en liten tanke... Är det verkligen laktos som är problemet i detta fallet?? De flesta barn är ju mjölkproteinallergiska och då får de ju inte äta/dricka några som helst mjölkprodukter. Då funkar inte låglaktos alternativen. Nån skrev att det "bara" blir lite magont. Vår dotter får superduper ont i magen, får nässelutslag som kliar och håller i sig i ca en vecka. Vissa barn kan även få en allergichock så som en nötallergiker reagerar på nötter.

Det finns en vispbar mjölkfrigrädde som heter Gogreen. Blanda i lite vaniljsocker så blir det gott med en också.

Vilken tur ditt barns kompis har! Jag kan lova att det kommer bli uppskattat när h*n kommer kunna äta allt.
    Hoppas kalaset blir jätte lyckat!

• cloudberry79

Laktosintolerans är mycket vanligare än mjölkproteinallergi, även hos små barn. Har ett tiotal elever som är laktosintoleranta men ingen som är mjölkproteinare i år. Rekommenderar också Valios produkter, eftersom jag själv är laktosintolerant. Finns inget som är bättre ersättning, men de är dyra!

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 6 januari 2008
  • mirakelmamma

Det beror nog lite på ålder, om man är allergisk mot proteinet eller känslig för laktosen. Spelar egentligen ingen roll för min del. Jag ville bara ställa frågan eftersom det är såååå många som tror att laktosintollerans och mjölkproteinallergi är samma sak. Även om jag uttryckligen säger att vår dotter är allergisk mot mjölk så säger folk. "Jaha, men då kan hon ju äta laktosfritt."

• ellam71
    mirakelmamma skrev 2007-09-12 22:10:36 följande:
    Det beror nog lite på ålder, om man är allergisk mot proteinet eller känslig för laktosen. Spelar egentligen ingen roll för min del. Jag ville bara ställa frågan eftersom det är såååå många som tror att laktosintollerans och mjölkproteinallergi är samma sak. Även om jag uttryckligen säger att vår dotter är allergisk mot mjölk så säger folk. "Jaha, men då kan hon ju äta laktosfritt."
    sant, många tror faktiskt att det är samma sak.... och det är det ju inte.. men dock är laktosintolerans betydligt mer vanligt än mjölkproteinallergi....
  • Peztis

Innehåller mannagryn laktos?
    Ett tips är i så fall att använda det som ströbröd, brukar alltid andvända det till sockerkakor faktiskt.

Har smakat havremjölk och gillar det inte men sambons mamma tycker det är gott.

• Thursday

Det ströbröd jag brukar använda är mjölkfritt vet jag. Annars är både kokos och mixad mandel jättegott att "bröa" formen med.

• kalla

jag hade också tänkt använda kokos att bröa formen med, men så läste jag på ströbrödspaketet att det innehöll endast vetemjöl, vatten, salt och jäst.

denna grabb är inte mjölkproteinallergiker, det vet jag. han äter mjölkprodukter på dagis och åt endast laktosfritt här ifjol. så det är "lugnt" på den fronten.

nu är det bara 2.5 tim kvar till kalaset...

Svar på tråden Laktosfri vispgrädde?