• Anonym (trött)

Varför kan jag inte sova...

Jo tack jag mår bra - svenskt standardsvar, ingen har ju tid eller lust att lyssna. Lättare att hålla humöret uppe på dagarna men nu när kvällen och ensamheten kommer och sömnen absolut inte vill infinna sig är det tungt.

• Svar på tråden Varför kan jag inte sova...
  • Kristina E

När jag haft sömnproblem så sa någon till mig att en bra vila är så gott som likvärdigt med sömn. Bara den tanken lugnade mig så mycket att jag lättare kan somna in. Så när jag ligger och vrider mig i sängen tänker "Ingen panik. Vila är lika mycket värt som sömn. Nu ska jag bara ligga här och vila lugnt." Det är så skönt att inte känna sig uppstressad av att inte kunna somna och bara stirra på klockan. Testa får du se!

• Anonym (vaken)
    Anonym skrev 2007-09-11 23:05:18 följande:
    Varför är det ingen idee att ta alvedon.... Läkarna kan ju rekomendera de i samband med orolig sönm....????
    Det var dumt av mej att skriva så. Jag visste inte att man kan bli rekommenderad det.
  • BabyJay

Har samma problem. Ligger å tänker å planerar så frt jag inte har något annat att göra och hjärnan kan inte koppla av, går på högvarv hela tiden. Fast det enda jag vill är bara att stänga av alla jobbiga tankar så bara snurrar det runt heeeela tiden.

Å jag somnar inte även om jag varit vaken hela dagen och koppen är helt slut =(

Kanske ska testa alvedon ikväll!

• Anonym

Alvedon gör att man slappnar av i musklerna framför allt. Kanske även i hjärnan. Men som jag skrev, inget man får hålla på med stup i kvarten men om man då och då drabbas av sömnsvårigheter och inte knaprar värktabletter i tid och otid för övrigt så är det säkert inte farligt. Men som någon skrev, du måste försöka gå till botten med problemet som sådant också och det kanske kan bli lättare ifall du sover gott några nätter. Lycka till!

• Anonym

Hur har det gått? Någon som testat Alvedon i natt och vill "vittna" hur det gått?

• Anonym

Alvedon? Paracetamol är inte alls bra för levern och att ta ett par tab bara för att kunna somna låter inte som nån bra ide.. Paracetamol ska inte tas regelbundet i längre perioder det ger biverkningar som faktiskt kan vara farliga... Finns ju annat.. ljudbok, avslappningsövningar, lösa korsord, läsa mm? Eller kanske gå till dr och få insomningstab för en period om man har mkt omkring sig och har svårt med sömnen?

• Anonym

Nej, men jag har ju skrivit gång på gång att man kan göra detta vid någon enstaka tillfälle. Med tanke på hur mycket värktabletter folk knaprar dagarna i ända och hur stora doser man kan få t e x på sjukhus så tror jag två alvedon kan anses som helt ofarligt.

Anonym skrev 2007-09-12 17:10:51 följande:
    Alvedon? Paracetamol är inte alls bra för levern och att ta ett par tab bara för att kunna somna låter inte som nån bra ide.. Paracetamol ska inte tas regelbundet i längre perioder det ger biverkningar som faktiskt kan vara farliga... Finns ju annat.. ljudbok, avslappningsövningar, lösa korsord, läsa mm? Eller kanske gå till dr och få insomningstab för en period om man har mkt omkring sig och har svårt med sömnen?
  • Anonym

Dessutom tror jag insomningstabletter betydligt farligare än Alvedon. Annars borde ju även dessa finnas receptfritt, anser jag.

• Anonym (vaken)

Kristina E skrev 2007-09-11 23:11:42 följande:

När jag haft sömnproblem så sa någon till mig att en bra vila är så gott som likvärdigt med sömn. Bara den tanken lugnade mig så mycket att jag lättare kan somna in. Så när jag ligger och vrider mig i sängen tänker "Ingen panik. Vila är lika mycket värt som sömn. Nu ska jag bara ligga här och vila lugnt." Det är så skönt att inte känna sig uppstressad av att inte kunna somna och bara stirra på klockan. Testa får du se!
    Jag testade igår. Det funkade!
  • Anonym (vaken)
    BabyJay skrev 2007-09-11 23:36:04 följande:
    Har samma problem. Ligger å tänker å planerar så frt jag inte har något annat att göra och hjärnan kan inte koppla av, går på högvarv hela tiden. Fast det enda jag vill är bara att stänga av alla jobbiga tankar så bara snurrar det runt heeeela tiden.
    Å jag somnar inte även om jag varit vaken hela dagen och koppen är helt slut =(Kanske ska testa alvedon ikväll!
    Känner igen det precis!!
  • Anonym (vaken)
    Anonym skrev 2007-09-12 20:21:20 följande:
    Dessutom tror jag insomningstabletter betydligt farligare än Alvedon. Annars borde ju även dessa finnas receptfritt, anser jag.
    Tror jag med! Jag fick insomningstabletter (stilnoct) utskrivet för några år sedan. Det gav mig halucinationer, dubbelseende, jag gick i sömnen och fick en känsla av att hålla på att bli beroende av tabletterna. Så fort jag gick upp på morgonen längtade jag bara efter att det skulle bli kväll och jag skulle få gå hem och ta mina tabletter å gå in i dimman igen. Inte bra! Jag var bara drygt 20 å borde ha fått gå till psykolog eller kurator istället.

Skulle jag bli erbjuden insomningstabletter nu när jag har småbarn skulle jag aldrig ta dem - jag skulle ju inte klara av att vakna å gå upp och ta hand om mitt barn på ett säkert sätt om hon vaknade på natten.
  • Dorjee

i perioder när jag är uppe i varv och har svårt att sova har jag en tendens att fastna i onda cirklar och till slut knappt sova alls. helt tokigt, men jag kan klara mig på ett par timmars sömn, men är såklart helt utsliten. för att komma till rätta medd et brukar jag försöka att ha rummet kallt, inte surfa eller se på tv på kvällen och om det är för illa tar jag lugnande örtmedicin med johannesört/kamomill. ungefär som kvölsörtte, fast mer koncentrerat. funkar väldigt bra på mig när jag är orolig och har svårt att koppla av. kan vara värt att prova om man inte gärna tar sömntabletter!

• Anonym (Nurse)

Hej igen!
    Paracetamol ÄR farligt i för stora doser!!! Snälla ni läs lite farmakologi innan ni yttrar er! Tror ni verkligen att ett läkemedel är ofarligt bara för att det finns receptfritt på Apoteket? Alvedon  eller Stilnoct, skit samma, alla mediciner påverkar kroppen.. Det finns info på nätet, LÄS!! Om det vore så himla bra med alvedon mot sömnlöshet, skulle inte dr hellre rek det?? Tänk lite bara, snälla!! Puss

• Anonym

Puss på dig också (nurse) men snälla! Läs tråden ordentligt! Gång på gång påpekas att man INTE ska äta Alvedon i onödan men att man vid ENSTAKA tillfälle kan göra det, så som en kväll när man bara inte kan sova. Och visst kan det vara så att läkare skulle rekommendera Alvedon ifall det var så ofarligt men det kan också vara så att läkare är köpta av läkemedelsindustrin och "ska" rekommendera insomningstabletter osv. Precis som de inte ska rekommedera hälsokost fast de många gånger vill det.

Jag vidhåller att insomningstabletter är mkt farligare än ett par Alvedon i månaden!

• Anonym (trött)

OK! nog om läkemedel nu.

Svar på tråden Varför kan jag inte sova...