• MamiMoa

Tvångstankar

Hatar tvångstankar, det är så jobbigt att ha dom! Och svåra att bli av med. :P

Vad har ni för tvångstankar?

Mina är rätt knäppa.

MÅSTE kolla flera gånger dörren om den är LÅST, fast den är låst.

Måste tvätta händerna flera ggr om dagen, ja efter jag vart ute eller rört något som vart utomhus. :P

Det finns massor mer.

Vad är ert? Ja, tvångstankar eller dålig vana, det är nästan samma sak, eller? :)

• Svar på tråden Tvångstankar
  • Jagita

Räknar ord i meningar speciellt när jag tittar på tv och det måste sluta på jämn siffra. Kan vara ganska jobbigt. m.m.m.m

• MajaLinnéa

Går inte under stegar.

Går inte på A-brunnar.

När jag går på K-brunnar (kärleksbrunnar) så säger jag namnet på min sambo jättetyst.

• a88a

Jag lägger inga nycklar på bordet!

• Nelly78
    nyponsoppa skrev 2007-09-19 22:58:12 följande:
    biina; Skönt o höra att man inte är ensam om att ha fix ideér med att hänga tvätten Jag blir galen om det blir "fel"
    Samma här. Tvätten måste hänga rätt, så är det bara.
    Har oxå favoritnr, jämna nummer, men helst nr 4.
    Handlar jag tex frukt så tar jag aldrig ojämnt antal i påsen.
    Osv, osv, osv...
    ♥Mami Älskar Sin Ida♥
  • huge smile

Jag måste skaka min badhandduk innan jag torkar mig med den efter duschen, är rädd att det ska sitta en spindel på den.

Jag tvättar händerna extremt ofta, alltid när jag kommer hem desinficerar jag händerna. Om jag äter ute eller hemma hos någon desinficerar jag också händerna först.

All disk måste vara på rätt ställe i diskmaskinen, alla skedar i en rad, alla gafflar i en rad, glasen på en sida, muggarna på en annan, tallrikarna i storleksordning.

Räknar allt, allt jag äter måste vara i ett visst antal. Kan inte äta 4 godisar, det måste vara 3 eller 5. Kan inte bita en smörgås i t.ex. 12 tuggor, det måste vara 10, 15, 20 osv.

Tvätten ska också hängas på ett speciellt sätt.

Kikar alltid in i bilens baksäte innan jag sätter mig på förarsätet, är rädd för att någon (läs: seriemördare) ska sitta i baksätet utan att jag märker det.

Äter pepparkorn varje dag för att inte bli smittad av magsjuka.

Normalt, eller? Skrattande
    Skönt att läsa att man inte är ensam om att ha konstiga tankar!

Lev en sekund i taget!
  • drummelfjollan

VAd roligt att läsa om andras tvångstankar...själv har jag börjat med att när jag går upp på morgonen måste jag gå upp när klockan är ex fem i, prick, tio ver osv inte sju min över då ligger jag kvar och råkar jag missa tioo över så ja då ligger jag till kvart över...oftast vill säga....
    men det här med att gå på vissa brunna etc tror jag mer är en invand grej mer än ett tvång eftersom man alltid gjort så och likadant med tvätten men däremot om nån annan hängt upp tvätten och jag går och ändrar det för att det ska vara på "mitt" vis, då är det ett tvång.....men det är bara som jag känner=)

• citronmelissen

Hej allihopa. Satt och bläddrade lite bland trådarna och hittade eran där jag bland annat förstår det som att ni undrar lite om vad tvångssyndrom är.

Jag har en bekant som haft tvångssyndrom i flera år och där han bland annat tvättade sig väldigt mycket, räknade osv och där han så småningom frick hjälpt att behandla bort sin OCD- tvångssyndrom med hjälp av Kognitiv beteendeterapi.

För er som undrar lite över vad tvångssyndrom är så är det tvångstankar (påträngande ofrivilliga tankar) och/ tvångshandlingar. Exempel på en tvångstanke kan vara när man skall hänga upp tvätten och det då plötsligt dyker upp tanken "Hänger jag inte upp tvätten "rätt" så kanske mitt barn blir magsjuk". Detta leder ofta till ångest och man gör en tvångshandling som i detta fall kan vara att man gång på gång kontrollerar att tvätten hänger "rätt" eller att man tänker något speciellt samtidigt som man hänger tvätten. Tvångshandlingarna symboliseras av tanken "Jag måste...".

Detta är bara några exempel på vad tvång är. Tvånget kan se ut på många olika sätt bland annat rädsla för smuts och smitta, räknande, "kännas rätt", kontrollerande osv. Det finns nog lika många olika sorters tvång som det finns de som har det men grunden är ändå densamma. En bra sida för information om tvångssyndrom är:

www.ananke.org

Där kan man hitta det mesta. Det var en god hjälp för min vän. Lycka till allihopa.

• Ch Belair

Jag har OCD så jag har väldigt mycket tvång i mitt liv. Mest jobbiga tankar, men även endel ritualer. Mår bättre i vissa perioder, sämre i andra.

• Ch Belair

FÖr mig är INTE tvångstankar och dålig ovana samma sak. Kanske för dem som "bara" har "vanliga" tvångstankar då och då, vilket alla har, men när det blir till en sjukdom handlar det om helt andra saker.

• Danny82

Hihi kul att de e fler som måste hänga tvätten på ett specilt sätt, Om tex sambon hänger upp tvätten så måste jag göra om de för han gör inte rätt.

Kolla andras blommor om de har vatten plockar bort de som har vinsat.
    Går inte på A-brunnar. då kan de gå illa.

När jag går på K-brunnar (kärleksbrunnar) så säger jag namnet på min sambo jättetyst

• LillaRonjaa

Jag har väl inte riktiga tvångstankar, mer att jag bara måste göra si eller så.

Nu:

? Inte gå på A-brunnar, gör aldrig det.
    ? Det får inte vara något grus i sängen, finns det där så måste det bort på en gång.
    ? Måste alltid dra ner persienerna.
    ? Kan inte sova utan trosor. Skulle jag somna utan så vaknar jag mitt i natten av att jag måste ta på dom.

När jag var liten:

? Kudden var alltid tvungen att va sval, så jag låg alltid och vände på den för att få ligga på den svala sidan.
    ? När jag var riktigt liten så var nappen tvungen att va kall så hade alltid 2 nappar, en i munnen och en i handen. Så bytta jag napp när den ena inte var kall nog
    ? Tvungen att känna på allt: om det var kallt, varmt, vasst, hårt, mjukt, torrt, blött mm
    ? Lakanet som man låg på var tvunget att vara jämnt, inte massa skrynklor på

Haha stackars mamma ibland..

• Kalia

Haha knäppa ni är
    Jag KAN inte äta upp sista biten på smörgåsen. Sista kanten som man har hållt i. Den är torr o äcklig. Jätteäcklig. KAN inte!
    När jag har ätit kan man se hur m¨nga mackor jag haft fr¨n början genom att räkna alla kanter som ligger kvar.

• Jeanette1986

När jag va liten var jag tvungen att lukta på allting, typ när man va med mamma och handlade i affären. ljus, schampoo mm. och jag kunde inte ha nåt som va knöligt, då slet jag av mig kläderna så fick mamma fixa det (tex när man hade overall och byxorna åkte upp).

nu måste jag göra ett av bokstäverna på en registreringskylt så fort jag ser en bil. kollar spisen, lampor mm många ggr innan jag somnar eller går ut. och ibland när jag tar på nåt med ena handen måste jag göra likdant med andra och om det blir ojämnt måste jag ta med andra handen igen tills det blir "jämnt", likadant är det när jag går på stenplattor, kan inte gå på linjerna eller på ojämnt antal :P

• Lotusblomma

Är ganska skeptisk av mig...
    Går inte under stegar om jag inte tvingas till det.
    Lägger inte nycklar på bordet.

Tvångstankar har jag nog också
    Måste kolla spisen om vi åker iväg, glömde jag bryggaren? Låste jag dörren? Har vår fågel buren stängd?

Det värsta jag kan komma på är när hjärnan spelar mig spratt...jag ser någon/något...hörde något osv haha helt sjukt.

Eller om jag kör bil och så ser jag att man möter någon som kör på tok för fort då börjar mina tankar...hur ska jag göra om han kommer över på fel sida? Hinner jag väja? OM vi krockar, överlever jag och min familj dör eller tvärtom...sjukt, hatar det! Men dte har blivit såhär sen jag fick mitt första barn och ännu värre nu när min andra föddes. Snacka om hönsig!

• Nala77

Dom flesta av er verkar inte tycka era tvångstankar är så obehagliga. Men för er som faktiskt inte vill ha dessa tankar i era huvuden så håller jag absolut med "citronmelissen".

KBT = Kognitiv Beteende Terapi är toppen. Man kan gå kurser gruppvis eller enskilda samtal. Det finns även många böcker man kan läsa. En bok som jag varmt kan rekomendera är "Fri från oro, ångest och fobier", finns på bokus.se för endast 36 kronor.

För er som alltså inte vill ha ovälkomna tankar i huvudet finns det på ett ganska enkelt sätt hjälp att få.

Lycka till!

• lilla sandra

*Jag måste hänga tvätt på ett speciellt sätt.

*Om någon nuddar mej med sina fötter, duschar jag o byter kläder. Skrubbar extra där foten har haft kontakt.

*Viker all tvätt på ett speciellt sätt, är det felvikt, viker jag om det.

*Kan bara ha persiennerna vinklade neråt när de är nere.

*Äter jag godis, måste jag bita sönder dem o ha lika mkt godis på varje sida i munnen.

*Går inte på A-brunnar, OM jag råkar göra det så måste någon klappa mej på axeln o säga 1-2-3.

*Lägger aldrig nycklar på bordet. Ser jag en nyckel på ett bord, kastar jag ner dem på golvet o stampar på dem 3 ggr.

• Noor1

Jag måste göra nästan alltigt tre gånger - sjukt jobbigt!
    Om jag inte gör det så tror jag att nån i min familj ska dö..! Urk!

• Noor1

... Och så är det ju dessa jobbiga A- & K-brunnar...
    Jag blir helt knasig ibland...

• CheezDooodles

När jag är ute och går delar jag upp gatan i linjer. Måste sätta vänster fot först i det nya området. Kan vara skillnader i asfalten, från asfalt till platter etc etc. Vilket medför att jag får ta lite långa eller småskutt ibland för att komma i fas.

Detsamma gäller trappor. Första steget vänster fot, mittsektionen vänster fot först. Vilket blir lite jobbigt när vi har ojämnt antal steg i trappan hemma. Nerför hoppar jag över sista steget. Uppför antingen dubbelsteg eller långt kliv.

Kanske är mer vidskepligt? Men måste ta i vänster arm först i tröjan. Vänster ben i byxorna. Knyter alltid vänster fot först etc etc.

Har börjat klara av att frångå min "vänstergång" i vardagliga livet. Men när jag spelar fotboll är det vänster på allt som gäller först.

Tror allt detta hänger i från min aktiva tid som fotbollsspelare där jag var ensam om att vara vänsterfotad och lästa i Buster om spelares ritualer för att få tur i matchen.

Ödesironi: Jag röstar höger

• NeA 84

jag har OCD och går i terapi och äter medecin för det.
    jag har alla möjliga tvångstankar + tvångshandlingar.
    alla har lite tvångstankar, det tillhör människans instinkt osv....

Adam 020715 Gabriel 051130
Svar på tråden Tvångstankar