• pyret200712

Graviditetsförsäkring

Vilken försäkring har ni?
    Finns ju ett antal att välja mellan - både gratis och ej...

Hjälp oss med lite tips!

• Svar på tråden Graviditetsförsäkring
  • mullzack

Har aldrig haft någon varken förra gången eller denna.

• oSARAo

Har tagit en sån där gratis försäkring nu.. men funderar på att ta en som kostar en slant!! fundrear på if för vad jag kan läsa mig till så är if dom enda som har en försäkring som täcker medfödda sjukdomar!? Kan ha fel!?!   Min svägerska hade inte gravidförsäkring & när hon blev snittad (planderat) så fick hennes lilla grabb ett snitt i pannan å hade hon haft försäkring så hade hon/han fått ersättning för det..

~ 22 januari kommer vårat lilla underverk ~
  • en 77a

förra graviditeten hade vi trygghansa, men det va värdelöst tyckte vi. så nu har vi if istället, va en bättre försäkring tycker vi.

• Emma2007

Har du den som kostar från if?

en 77a skrev 2007-09-13 11:54:11 följande:

förra graviditeten hade vi trygghansa, men det va värdelöst tyckte vi. så nu har vi if istället, va en bättre försäkring tycker vi.
  • S  a  g  a

*puff*

Är själv intresserad av dessa försäkringar...

• ZAFT

Har den som kostar från trygg hansa. Tog den eftersom en kompis tipsade om att den är mer täckande än dem från if vet dock inte om det stämmer men jag tog den eftersom den dels har krisförsäkring och även har en del där pappan oxå har rättigheter. Sedan tror jag if och trygg hansa ser ganska så lika ut i övrigt.

Nu är alla små stjärnor...
  • längtar efter litet knytt

Hej!

Jag gjorde lite research nyss om graviditetsförsäkringar, både gratis och de som kostade. (Tips:Från Konsumentverkets sida kan man komma till konsumentförsäkringar där man kan få upp jämförelsetabeller mellan olika försäkringar). Men det var fortfarande lite oklart så jag ringde upp TryggHansa där jag har en egen sjuk och olycksfallsfärsäkring. Det visade sig att den försäkring som är gratis hos dem (och de flesta andra) bara är en sjuk/olycksfallsfärsäkring för mamman plus en livförsäkring för barnet upp till 6 månaders ålder - och det ingår redan i de flesta vanliga sjuk/olycksfallsförsäkringar (om mamman har en). Den som kostar inkluderar även pappan. Så om både mamman och pappan har redan så ger en graviditetsförsäkring inget extra, i alla fall inte de jag kollade!

• ZAFT

Fast den som kostar inkluderar ju barnet på ett sätt som inte en vanlig olycksfall försäkring gör, iaf inte min där står det inget om att mitt barn i magen får ersättning vid medicinsk invaliditet, vanprydda ärr vid förlossning, merkostnad vid olycksfall osv. Däremot så kan jag tänka mig att min försäkring täcker dessa skador för mig men inte för min bebis. bebisen behöver ju en egen försäkring. Om det vore så så skulle ju inte grav försäkringar behövas eftersom de flesta har olycksfall och sjuk försäkring.

• längtar efter litet knytt

FrökenFräken84 - Jag håller med dig, men när jag pratade med försäkringsbolaget och rakt på sak frågade vad som skiljer så sa de att det inte var något. Min egen försäkring täcker mitt barn från v26 (tror jag att det var) tills dess att det är 6 månader, och täckte då allt som gravförsäkringen gör.
    Om man är osäker så kan man ju ringa dem och höra. Ibland vill ju företag sälja så mkt det går, och vi gravida vill ju gärna måna om våra ofödda barn... Och om man inte har en egen sjukförsäkring så är ju en gravförsäkring jättebra! Jag kommer inte att skaffa ngn, men jag kan inte säga att det inte finns något i någon gravförsäkring som inte är extra, ring upp företaget och fråga!

• ZAFT
    längtar efter litet knytt skrev 2007-09-13 22:00:58 följande:
    FrökenFräken84 - Jag håller med dig, men när jag pratade med försäkringsbolaget och rakt på sak frågade vad som skiljer så sa de att det inte var något. Min egen försäkring täcker mitt barn från v26 (tror jag att det var) tills dess att det är 6 månader, och täckte då allt som gravförsäkringen gör.Om man är osäker så kan man ju ringa dem och höra. Ibland vill ju företag sälja så mkt det går, och vi gravida vill ju gärna måna om våra ofödda barn... Och om man inte har en egen sjukförsäkring så är ju en gravförsäkring jättebra! Jag kommer inte att skaffa ngn, men jag kan inte säga att det inte finns något i någon gravförsäkring som inte är extra, ring upp företaget och fråga!
    Jo jag ska ringa dem och höra
    Sean tror jag det kan bero på vad man har för annan försökring oxå, du had eju trygg hansa redan så det kanske är annorlunda då. Jag har föräskring genom mitt facl och där tex så kan man teckna en extra barn försäkring när man fått barn som gäller barnet men det finns inget så vitt jag vet som täcker för bebis i magen. Men det är ju värt att kolla upp iaf. Som du säger företag vill ju sälja så mycket det går.
  • ZAFT

Haha oj vilken stavning, lite trött tror jag

• JesJes

Litet tips från en som redan är mamma.
    Jag tog Trygghansas mamma/barn-försäkring som kostade 950 kr när jag var i v 26.

Tyckte det kändes tryggt.

Några veckor senare gick vattnet och vi fick en liten prematurfödd son alldeles för tidigt.

Detta innebar många veckor på Neo/sjukhuset och tack vare försäkringen så fick vi faktiskt ersättning med 100 kr/natt för vår son. Det blev många tusenlappar. Pengar är absolut inte primärt i en sådan situation - all fokus ligger ju på bebisen att allt ska gå bra men visst var det skönt att när allt var över få en slant, det är ju därför man försäkrar sig. Jag rekommenderar varmt att teckna försäkring ifall det som inte får hända ändå händer....!

• ZAFT

Längtar efter litet knytt- Har nu pratat med Trygg hansa och de sa som så att har man en vanlig sjuk och olycksfalls försäkring så täcker det vad den gratis försäkringen täcker. Men den täcker inte på samma sätt som vad den som kostar gör. Men har man ex en vuxen Sjuk försäkring (nått sånt hette dne tror jag) på trygg hansa så täcker den livförsäkring och något mer på barnet (kom inte ihåg vad det var). Men det täcker fortfarande inte på samma sätt som gravid försäkringen som kostar. Så sa de iaf när jag pratade med dem.

• ZAFT

Det var alltså onödigt att teckna gratis försäkringen om man redan hade en sjuk- och olycksfall eftersom den täcker samma som gratis försäkringen.

• saris

Det ingår i min sjuk och olyckfallsförsäkring som jag har via Salusansvar. Vet inte om det finns fler bolag där det ingåt automatiskt. Annars har jag hört att If ska vara bra.

Svar på tråden Graviditetsförsäkring