har 1,5 kg grytbitar av fläskkött, behöver goda recept.
Har en förpackning grytbitar av fläskkött men jag vet inte riktigt vad jag ska gör av det. Lite less på det vanliga jag brukar göra, så jag tar gärna emot nya recept och ideér.
Har en förpackning grytbitar av fläskkött men jag vet inte riktigt vad jag ska gör av det. Lite less på det vanliga jag brukar göra, så jag tar gärna emot nya recept och ideér.
Min favorit: www.tasteline.com/default.ns&intChannelID=&lngRID=7018&tlfo=0
Fast jag brukar byta ut oxfonden mot viltfond och jag gör alltid mer sås än vad receptet ger
Jag brukar göra en gryta med grytbitar, skivade morötter, champinjoner, lök, grädde, cremefraiche och en massa vitlök. äter ris till. Mumma! Kan inte säga hur mycket jag tar av allt, det är bara att höfta på
Vi har gjort grytan med allt möjligt kött, så det går alldeles utmärkt!
Favoritgryta med rödvinssås :
kryddburken.wordpress.com/2007/05/07/favoritgryta-med-rodvinssas/
jag brukar bryna fläskbitar och lök. ha i chorizo bitar och kanske paprika och annat som man vill ha. Sen lite krossade tomater, kryddor och creme fraiche. har i lite redning för att det inte ska bli för tunt. serverat med ris eller bulgur. Mums!
Alt, koka grytbitarna i tex, fiskfond (för sältan)tills bitarna är möra sen tar du en ugnsfast form och häller i 1 till 2 burkar Tikka Masala och lägger i grytbitarna, skjuts in i ugnen i en kvart (samtidigt som riset kokar) och voilá; En gourmetmiddag...
Man kan göra en kalops på grytbitarna kanske.....fast det kanske inte blir så bra med fläskkött
Gryta på fläsk och kantareller
4 portioner
ca 1 timme
Ingredienser
600 g grytbitar av fläskkött
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
2 morötter
1 msk olja
150 g kantareller
2 dl hönsbuljong
2 dl vitt matlagningsvin
1 tsk timjan
1 lagerblad
2 krm salt och peppar
persilja
Tillagning
Skala och skiva löken. Finhacka vitlöken. Skala och skär morötterna i tjocka slantar. Bryn köttet i en stekgryta, lyft upp det och bryn lök, vitlök, morötter och kantareller i samma gryta. Tillsätt buljong och vin. Krydda med timjan och lagerblad. Lägg tillbaka köttet. Salta, peppra och rör om. Låt koka på svag värme under lock ca 1 timme. Strö över persiljan och servera med pressad potatis.