• habasch

Alfakassan? Säga upp sig?

om man sger upp sig på ett tim jobb, har man rätt till alfakassan då?

• Svar på tråden Alfakassan? Säga upp sig?
  • habasch

Jag har arbetat sedan 2006 augusti.. typ måånga timmar per månad! dom på arbetsförmdelingen sa att man skall ha arbetat 6 mänder tillbaka.. Men? man skulle skriva orsak till varför man längre inte jobbar där? Och dom ringer inte mig lika ofta så jag vill inte jobba där mer eftersom det inte ger något.

missYama skrev 2007-09-13 15:32:12 följande:
    om du arbetat minst 17 timmar per vecka.. tror jag.. 
  • habasch

Nej, e inte medlem i a -kassa, de va därför arbetsförmdelingen sa att jag skulle bli medlem i alfa eftersom jag inte e medlem i a- kassa har jag rätt till alfa den minsta summan!

PoodleMy skrev 2007-09-13 15:34:39 följande:
    Är du medlem i någon a-kassa idag? Och funderar på att byta till Arbetslöshetskassan ALFA?
  • habasch

Vad menas med karensdagar? men jag hade en timanställning som gällde tom 31 augusti 07, men den har gått ur och ingen har erbjudit mer?

musli skrev 2007-09-13 15:38:16 följande:
    Japp, du har rätt till Alfa-kassan, lägsta ersättningen. Det fick jag när jag kom hem från Kosovo, hade inte ens varit medlem i Alfa-kassan... Men säger du upp dig så har du karensdagar, upp till 45 stycken tror jag det är...
  • habasch

Nej jag anmälde mig för två dagar sen! Blev arbetslös 31 augusti!

musli skrev 2007-09-13 15:42:40 följande:
    Ok, jag antar att du är anmäld från första arbetslösa dagen eftersom du har rätt till Alfakassan enligt arbetsförmedlingen!
  • habasch

Nej jag anmälde mig för två dagar sen! Blev arbetslös 31 augusti!

musli skrev 2007-09-13 15:42:40 följande:
    Ok, jag antar att du är anmäld från första arbetslösa dagen eftersom du har rätt till Alfakassan enligt arbetsförmedlingen!
  • habasch

okej. Men jag kom inte så sent efter. Och det var inga problem!

musli skrev 2007-09-13 15:49:33 följande:
    Det är viktigt attdu anmäler dig som arbetslös på arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag.Så står det men det kanske inte är ett måste, men jag har för mig att det är så...
  • habasch

Nej? men de hade jag inte räknat med häller.

Mussebus skrev 2007-09-13 15:50:55 följande:
    Om man har rätt till ersättning så får man det först den dagen man anmäler sig man kan inte tillgodoräkna sig bakåt i tiden.
  • habasch

hehe tack för informationen :)

musli skrev 2007-09-13 15:51:41 följande:
    Ok, det står att du får ersättning från dagen du anmäler dig som arbetslös men det måste inte vara första arbetslösa dagen tydligen!
  • habasch

Ja?!

Pip73 skrev 2007-09-13 15:53:03 följande:
    Du MÅSTE anmäla dig första arbetslösa dagen annars gäller ersättning från den dag du anmälde dig...Hade du bara avtal till 31 augusti och ni inte skrivit nåt mer så kan du kanske slippa karensen. Då har ju du inte sagt upp dig utan anställningstiden har gått ut.
  • habasch

för att jag visste inte mina rättigheter, jag visste inte vad jag hade rätt till?! Inte förenn jag gick till försäkringskassan och hon sa; du e väl anmäld på arbetsförmlingen sa hon? för din egen skull= för annars försvinner alla dom här timmarna du har jobbat...

PoodleMy skrev 2007-09-13 15:59:15 följande:
    TS!Varför väntade du flera dagar emd att anmäla dig.
  • habasch

hehe minns inte va ja ville me det där nu :)

Pip73 skrev 2007-09-13 16:06:41 följande:
    Det var en kommentar på muslis inlägg om att man kanske inte behöver anmäla sig första dagen, men det hann komma några inlägg emellan.Var ditt inlägg en fråga kring nåt, eller bara en kommentar (bara så jag inte låter bli att svara på nåt)?
  • habasch

Tack till alla som svarade !

Svar på tråden Alfakassan? Säga upp sig?