Inlägg från: Anonym (ja du) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ja du)

Varför är ni så svartsjuka, styvmammor?

Ja du... Vad hade du tyckt om ngn som inte ger sitt barn mat, inte sköter sitt barns hygien, struntar i att lämna sitt barn på förskola/fritids, ligger och sover när de stänger så att din sambo får göra uttryckningar och hämta även på hennes veckor (när fritids ringer och vill stänga), lär sitt barn att det är okej att stoppa fingrarna i halsen när man vill hålla vikten, berättade lögner för barnet (pappa vill ta dig ifrån mig, pappas nya tycker inte om dig o.s.v.), stänigt imtroducerar nya pojkvänner, som vägrar skärpa sig trots att socialen gett henne flera varningar om att hon måste skärpa sig annars förlorar hon sin del av vårdnaden... m.m. ?
    Avundsjuk? Knappast. Önskar att hon kunde ta tag i sitt liv och öbrja ta hand om sitt barn? Absolut.

• Anonym (ja du)
    lolalamba skrev 2007-09-14 07:44:00 följande:
    Anonym (ja du) skrev 2007-09-13 22:06:59 följande:
    Jag hade tyckt väldigt illa om denna bion eftersom hon missköter barnet och så hade jag oxå därefter aggerat o tagit barnet till mig och försöka fått det på heltid till hos oss! Jag tror inte TS syftade på sånna här extrema fall, för då är det ju förståligt att man kanske tittar lite snett när hon är sån här..?Men hur vanligt är detta?Se på stastistiken istället...En annan hör till "de normala fallen" som advokaten säger...Jag har barn med mitt ex, barnet har bott VV hos honom...han träffar en ny kvinna o POFF det finns inget umgänge längre!Får bara höra att JAG LÄGGER MIG I DERAS LIV! Gör jag? Jag skiter fullkomligt i deras liv! Bara jag vet att mitt barn mår bra så är jag nöjd, men jag anser att om mitt barn kommer hem o är ledsen för att bonusen sagt att "Jag är så jävla trött på dig o din mamma...Hon är dum i huvudet" så ska jag prata med barnets pappa...Men nej, då lägger jag mig i deras liv!Fy för kvinnor som beter sig så!Skit samma om mitt barns bonus AVSKYR mig, men låt det inte gå ut över barnet för tusan!
    Och vad tror du vi gör, sitter med armarna i kors och beklagar oss? Min sambo vet att han hade fått ensam vårdnad direkt om han ansökte om det, men han vill självklart allra helst att mamman kunde skaffa hjälp så att hans dotter kan få ha både sin mamma och sin pappa. Nu verkar det dock som att det inte kommer funka, sista gången (för ett par tre veckor sen) var biomammans sista chans och hon har redan "gjort bort sig" igen.

Jag tyckte inte TS riktade in sig på bara några utan alla bonusmammor som "gnäller" på bonusbarnens biomammor. Och då vill jag visa att det inte alltid beror på svartsjuka, utan att biomammor inte alltid är helgonlika bullmammor och kanske förtjänar att bli kallad "hagga" ngn gång ibland... Självklart finns det hemska bonusmammor också men för den sakens skull kan man ju inte dra alla över en kam. Både bio- och bonusmammor är ju vanliga människor och varierar precis lika mkt som alla andra.
  • Anonym (ja du)

Pinglan - Skiljer man sig så får man räkna med att anpassa sig, inte att alla andra ska anpassa sig efter en själv. Och annars också iofs, eller ska man instruera förskolelärare hur de ska uppfostra barnen också?
    Livet är inte lätt för ngn och har man separerat så får man räkna med att bita i det sura äpplet och acceptera att nya "låtsasföräldrar" kan bli en del av barnens liv. Så länge de inte behandlar ens barn illa så får man faktiskt ta det.
    Och detta säger jag INTE i egenskap av bonusmamma utan som bonusbarn, oftast är det bioföräldrarnas bitterhet och svartsjuka (oavsett vad man inbillar sig) som är jobbigast för barnen.
    Men det är självklart, i de allra flesta fall så bryter man helt med sina ex (även om undantag finns), oftast finns sårade känslor med och man vill kunna lämna det bakom sig. Har man barn går inte det, vilket oftast blir jobbigt för alla inblandade.
    Bioföräldrar vill gärna det som är bäst för barnen men alltför ofta så blir det bara en (omedveten) maskering av vad föräldern själv vill.

• Anonym (ja du)
    Pellinell skrev 2007-09-14 11:02:02 följande:
    Anonym (ja du): de allra flesta bryter inte helt med sina ex om det finns barn i bilden. Tvärtom, de allra flesta inser att de måste försöka samarbeta något för barnens skull.
    Det var ju det jag skrev? Att i vanliga fall (alltså när det inte finns barn med i bilden) så bryter man helt. När det finns barn med så går inte det och det är ju självklart att det blir jobbigt.
  • Anonym (ja du)
    Anonym skrev 2007-09-14 12:30:23 följande:
    till ja du. NEJ alla bryter inte med sina ex även om det inte finns barn med i bilden! Jag är så trött på föreställningen att man inte kan vara vän med sina ex. Jag är god vän med två av mina ex, och tyker inte det är det minsta konstigt.
    Nej, och jag skrev inte heller alla, men att de allra flesta gör det.
  • Anonym (ja du)
    Anonym skrev 2007-09-15 11:18:51 följande:
    jadu: du skrev "Det var ju det jag skrev? Att i vanliga fall (alltså när det inte finns barn med i bilden) så bryter man helt."Det hade jag svårt att tolka som något annat än att man bryter helt om det inte finns barn i förhållandet.
    Det berodde nog snarare på att det inlägget var ett svar på ett svar på mitt tidigare inlägg, om du hänger med. Hade du läst det längre inlägget lite längre bak och svaret på det inlägget som jag sen svarade på hade du nog förstått vad jag menade med den meningen.
Svar på tråden Varför är ni så svartsjuka, styvmammor?