• Mandi74

Varför är ni så svartsjuka, styvmammor?

Jag har jätte bra kontakt med mina ex, vi brukar ha kalas ihop och vi har firat jul ihop, sambon har inga probelm med det alls. men jag var väldigt tydlig med det från början, att så här har vi det och fixar du inte det så är det ingen mening att vi fortsätter träffas.

Jag är själv uppväxt på det viset så för mig är det inga probelm.

Jag har inga probelm med sambons ex heller, hon bruka vara här och fika ibland. Den veckan hon har barnen brukar hon komma hit, hon bor i lägenhet och vi i hus, så att alla barnen kan leka tillsammans ute i trädgården eller så går vi i skogen med barnen.

Så det finns även de som inte har problem.

• Mandi74
    Pellinell skrev 2007-09-14 09:24:09 följande:
    Åå vad skönt att det finns vettiga styvmammor även här! Började nästan misströsta... blir så glad av ditt inlägg, maandi74. Skönt också med BeemBe, som "nu har hittat sin plats", det är ju det det handlar om! Alla skall få plats i de nya familjekonstellationerna, både styvmor, far och mor.Jussan, håller med anonym om att inlägget om babianen verkar svartsjukt och barnsligt... att angripa någons utseende brukar ju handla om osäkerhet kring sin egen betydelse och plats.
    Skönt att man kan göra någon glad.

Vissa jular har det nästan varit som "Tomten är far till alla barnen" hemma hos oss. Lite komiskt, men kul har vi haft och ingen har behövt fira jul utan barnen.
  • Mandi74
    Anonym skrev 2007-09-14 13:42:38 följande:
    Nej tack och lov för alla vettiga bonus mammor som inser att de behöver göra sig av med ilska och frustration genom att "spy galla" här och i andra liknaden forum så att de ORKAR gå hem och "bita sig i tungan" nästa gång bion gör något i deras ögon "knäppt""elakt""bara för att bråka" etc istället för att tala om för bonusarna vad de egentligen tycker om vad /hur biomamman beter sig.Det handlar INTE om att vara avundsjuk/svartsjuk på bion i majoriteten av fallen!!
    Jag känner mig som en vettig bonusmamma men jag sitter inte här och spyr galla över bonusbarnen ändå. Inte mina egna heller för den delen.

Men jag tror att vissa som skriver inte blir mer snälla mot sina bonusbarn bara för att de skriver här, utan den frustration eller vad det nu kan vara som de skriver om här tar de med sig hem och låter det gå ut över barnet oxå. Tror inte att man kan generallisera på något håll, utan det är nog induviduelt från familj till familj.
  • Mandi74
    lolalamba skrev 2007-09-15 09:35:09 följande:
    Jag tror inte samma som dig där...Jag tror när bonusen sitter o skriver så har de kvar känslan när de kommer ut till tex köket o barnet är där... Klart att barnen märker att det är nått!Sen samma sak när de får medhåll så blir de inte mer rakryggade och tar tag i problemet utan vill mer hävda sin rätt!Tycker att om man har sånna problem med bonusen så pratar man med sambon om det... Talar om att det inte är nått som man VILL känna utan det bara finns där och be om hjälp!Eller annars gå till en kurator eller nått... Få utlopp där istället för många ggr tror jag inte att det har med att man är "sotis" på barnen utan man har helt enkelt en dålig självkänsla om det är avundsjuka vi pratar om då...Måna bonusar har skrivit att de känner avundsjuka osv o det tror jag beror på att man ser snett på barnet för att man vill vara nummer 1 för mannen och man kan inte konkurera mot ett barn!
    Fast det var ju det jag skrev men på ett krångligare sätt..
    Formulerade mig lite illa.
  • Mandi74
    lolalamba skrev 2007-09-16 20:09:01 följande:
    *fnissar* Lätt hänt, JAG VET!
    Japp, särskilt när man är lite trött. Då är det jätte lätt att blanda ihop kuddar och morötter.
    Man tänker en sak och skriver en annan känns det som.
Svar på tråden Varför är ni så svartsjuka, styvmammor?