Vidöppen kronbjudning
Mitt barn låg i vidöppen hjässbjudning; dvs inte bara ansiktet utåt utan också hjässan "uppåt" (dvs inte som i kronbjudning när hakan ligger mot bröstet utan som om huvudet är lite bakåtböjt). Jag tror att vidöppen bjudning gör att utdrivningsfasen blir längre och jobbigare och i mitt fall gjorde hjässbjudningen att det dessutom blev svårt att krysta ut barnet.
Det blev en lång och utdragen förlossning som slutade med sugklocka. Förlossningsläkaren försökte först räta upp huvudet mha sugklockan så det skulle bli kronbjudning stället för hjässbjudning. Det gick inte så då drog de ut barnet med sugklockan.
Vidöppen hjässbjudning slutar oftast med akut snitt, så jag är nöjd och glad att det gick så bra som det gjorde i mitt fall. Jag vet inte hur stor skillnaden är på vidöppen kronbjudning och vidöppen hjässbjudning men det riskerar nog att bli en mer utdragen förlossning för dig den här gången. Fråga BM mer om saken!
Slutligen kan jag säga att jag är nöjd med min förlossning och tyckte det gick bra! Jag kämpade på och förstod egentligen inte förrän efteråt att mitt barn hade legat fel. Jag upplevde inte att det gjorde speciellt ont; det tog mest lång tid.