• Ällvira

Vidöppen kronbjudning

Hej jag undrar om det är någon/några här som har haft en förlossning med vidöppen kronbjudning (dvs då barnet ligger med anskiktet utåt magen).

Jag har fött tre barn och de har kommit ut i det vanligaste läget. Fick nu reda på av bm att min bebis ligger i vidöppen kronbjudning och jag blev lite fundersam och såklart orolig.

Några med erfarenheter som vill dela med sig?

• Svar på tråden Vidöppen kronbjudning
  • gumsemumsan

Det där kan nog ändra sig, min tredje dotter verkade komma ut med "hårtofsen", dvs skulten först. Men hon kom med ansiktet först i vidöppen ansiktsbjudning istället. Hm, bara en liten fråga - hur vet BM att den lill* ligger så?

• Aunt Molly

Mitt barn låg i vidöppen hjässbjudning; dvs inte bara ansiktet utåt utan också hjässan "uppåt" (dvs inte som i kronbjudning när hakan ligger mot bröstet utan som om huvudet är lite bakåtböjt). Jag tror att vidöppen bjudning gör att utdrivningsfasen blir längre och jobbigare och i mitt fall gjorde hjässbjudningen att det dessutom blev svårt att krysta ut barnet.

Det blev en lång och utdragen förlossning som slutade med sugklocka. Förlossningsläkaren försökte först räta upp huvudet mha sugklockan så det skulle bli kronbjudning stället för hjässbjudning. Det gick inte så då drog de ut barnet med sugklockan.

Vidöppen hjässbjudning slutar oftast med akut snitt, så jag är nöjd och glad att det gick så bra som det gjorde i mitt fall. Jag vet inte hur stor skillnaden är på vidöppen kronbjudning och vidöppen hjässbjudning men det riskerar nog att bli en mer utdragen förlossning för dig den här gången. Fråga BM mer om saken!

Slutligen kan jag säga att jag är nöjd med min förlossning och tyckte det gick bra! Jag kämpade på och förstod egentligen inte förrän efteråt att mitt barn hade legat fel. Jag upplevde inte att det gjorde speciellt ont; det tog mest lång tid.

• Ällvira

Jo, han är fixerad sedan några veckor och hon kände igår på magen att man kan känna fötterna som ligger uppåt och att händerna ligger och bankar på utsidan av magen.

• Ällvira

Jo, han är fixerad sedan några veckor och hon kände igår på magen att man kan känna fötterna som ligger uppåt och att händerna ligger och bankar på utsidan av magen.

• Ällvira

Jag frågade min bm (som vet att jag är rädd inför förlossningen) om det kan bli problem att föda när bebisen ligger i det läget och hon svarade nej då. När jag var inne på förlossningen igår o de kollade hjärtljuden på bebisen passade jag på att fråga läkaren samma sak och även hon svarade att det inte brukar bli några problem. Känns som om de lurar en eller vaggar in en i falsk säkerhet om ni förstår hur jag menar. Jag vill hellre ha ärliga svar.

• uno 1

Jag födde mitt andra barn i vidöppen hjässbjudning och upplevde det som som väldigt jobbigt. Dom fick pressa ut ut honom.
    Men det jag inte försår är att dom säger till dig att bebisen ligger så nu för det behöver ju inte betyda att barnet föds så Bebisen ska ju nämnligen rotera på vägen ut.
    Min barnmorska o läkare säger att man inte kan se det innan.

• Ällvira

uno 1 skrev 2007-09-15 15:49:37 följande:

Jag födde mitt andra barn i vidöppen hjässbjudning och upplevde det som som väldigt jobbigt. Dom fick pressa ut ut honom.Men det jag inte försår är att dom säger till dig att bebisen ligger så nu för det behöver ju inte betyda att barnet föds så Bebisen ska ju nämnligen rotera på vägen ut.Min barnmorska o läkare säger att man inte kan se det innan.
    Ja, man får ju hoppas att han vänder sig o roterar tills dess. Jag frågade om det, men fick luddigt svar. Kändes som om de mörkar för mig. De vet ju att jag är skitskrag inför förlossningen och då vill man ju veta hur det KAN gå, vilka problem som kan uppstå. De sa ngt om att "du har ju fött tre barn innan....bla bla", men man kan ju vara rädd iallafall.

Men du har nog rätt: han hinner nog vrida sig i bättre läge tills han ska ut. Ska försöka sluta oroa mig.
  • Tina9

Älvira, ibland tror jag att det vi mammor oroar oss för (typ smärta och långdragen förlossning) inte är det som vårdpersonalen oroar sig för. Jag syftar på din känsla av att de för dig bakom ljuset. Kronbjudningen kanske inte alls är farlig för bebisen, men mer obehaglig för dig.

• Baby T

jag födde min yngsta dotter i vidöppen kronbjudning.... det gick jättebra... förlossningen tog 3 timmar... kan inte säga att jag upplevde det värre än det vanliga läget.... lycka till....det går säkert kanon

• Sterna

Ällvira
    Mitt andra barn låg så och BM tjatade hela tiden om att jag skulel vara knästående under värkarna för att hjälpa barnet att rotera rätt. Även stående med en fot på en pall öppnar upp bäcknet och gör det lättare för barnet att rotera ut. Behöver inte vara någgra som helst konstigheter alls.
    Dottern föddes hemma, planerat, på 2,5 timme även om många påstår att det tar längre tid med utdrivnignsskedet.
    Ondare däremot upplede jag det, hade mycket ondare i ryggslutet med dottern än med första barnet och enligt BM kan det bero på hur hon föddes.

• Ällvira
    Sterna skrev 2007-09-15 20:57:46 följande:
    Ällvira Mitt andra barn låg så och BM tjatade hela tiden om att jag skulel vara knästående under värkarna för att hjälpa barnet att rotera rätt. Även stående med en fot på en pall öppnar upp bäcknet och gör det lättare för barnet att rotera ut. Behöver inte vara någgra som helst konstigheter alls.Dottern föddes hemma, planerat, på 2,5 timme även om många påstår att det tar längre tid med utdrivnignsskedet.Ondare däremot upplede jag det, hade mycket ondare i ryggslutet med dottern än med första barnet och enligt BM kan det bero på hur hon föddes.
    Tack för svaret. Hur länge innan förlossningen visste du att bebisen låg "i fel läge". Var det ett par veckor innan, eller precis när förlossningen började som du fick veta det?
  • kakan111

Min dotter låg så och kunnde inte komma ut den vägen,hade kommit så långt i förlossningen så vi änvänd sugklocka så det vart urakutkejsarsnitt istället.

• Sterna

Ällvira
    Min BM misstänkte det för att ryggen låg åt fel håll på sista MVC-besöket innan hon kom (var hos BM kl 16.00 och hon är född 23.54) plus att BM som ar med när hon föddes också hade den känslan coh hela tiden tjatade om knästående.
    Bättre att förbereda för att det är så än att rycka på axlarna åt det är min paroll för är det inte så liten ligger så hjälper knästående ändå barnet att rotera lättare och födseln blir förhoppningsvis inte lika utdragen.

• AnniPanni

Båda mina tjejer är födda  i framstupa bjudningar men de hade både lite svårt att rotera ordentligt. Ettan fastnade u vid spinae för att hon låg i vidöppet enligt läkaren men kom sen ut framstupa i alla fall (med sugklocka så de kanske lyckades dra runt henne? vad vet jag )
    Barnnummer två roterade också sent enligt bm. Hon låg i vidöppet länge men hann rotera mer rätt innan hon väl kom ut.Bm var så pass säker att det var ett barn i vidöppet att hon blev förvånad när hon föddes..
    Båda mina förlossningar har varit med extrem ryggsmärta, och det sägs ju att värkarna gör ondare just i ryggslutet vid vidöppet.

Svar på tråden Vidöppen kronbjudning