Inlägg från: Ällvira |Visa alla inlägg
  • Ällvira

Vidöppen kronbjudning

Hej jag undrar om det är någon/några här som har haft en förlossning med vidöppen kronbjudning (dvs då barnet ligger med anskiktet utåt magen).

Jag har fött tre barn och de har kommit ut i det vanligaste läget. Fick nu reda på av bm att min bebis ligger i vidöppen kronbjudning och jag blev lite fundersam och såklart orolig.

Några med erfarenheter som vill dela med sig?

• Svar på tråden Vidöppen kronbjudning
  • Ällvira

Jo, han är fixerad sedan några veckor och hon kände igår på magen att man kan känna fötterna som ligger uppåt och att händerna ligger och bankar på utsidan av magen.

• Ällvira

Jo, han är fixerad sedan några veckor och hon kände igår på magen att man kan känna fötterna som ligger uppåt och att händerna ligger och bankar på utsidan av magen.

• Ällvira

Jag frågade min bm (som vet att jag är rädd inför förlossningen) om det kan bli problem att föda när bebisen ligger i det läget och hon svarade nej då. När jag var inne på förlossningen igår o de kollade hjärtljuden på bebisen passade jag på att fråga läkaren samma sak och även hon svarade att det inte brukar bli några problem. Känns som om de lurar en eller vaggar in en i falsk säkerhet om ni förstår hur jag menar. Jag vill hellre ha ärliga svar.

• Ällvira

uno 1 skrev 2007-09-15 15:49:37 följande:

Jag födde mitt andra barn i vidöppen hjässbjudning och upplevde det som som väldigt jobbigt. Dom fick pressa ut ut honom.Men det jag inte försår är att dom säger till dig att bebisen ligger så nu för det behöver ju inte betyda att barnet föds så Bebisen ska ju nämnligen rotera på vägen ut.Min barnmorska o läkare säger att man inte kan se det innan.
    Ja, man får ju hoppas att han vänder sig o roterar tills dess. Jag frågade om det, men fick luddigt svar. Kändes som om de mörkar för mig. De vet ju att jag är skitskrag inför förlossningen och då vill man ju veta hur det KAN gå, vilka problem som kan uppstå. De sa ngt om att "du har ju fött tre barn innan....bla bla", men man kan ju vara rädd iallafall.

Men du har nog rätt: han hinner nog vrida sig i bättre läge tills han ska ut. Ska försöka sluta oroa mig.
  • Ällvira
    Sterna skrev 2007-09-15 20:57:46 följande:
    Ällvira Mitt andra barn låg så och BM tjatade hela tiden om att jag skulel vara knästående under värkarna för att hjälpa barnet att rotera rätt. Även stående med en fot på en pall öppnar upp bäcknet och gör det lättare för barnet att rotera ut. Behöver inte vara någgra som helst konstigheter alls.Dottern föddes hemma, planerat, på 2,5 timme även om många påstår att det tar längre tid med utdrivnignsskedet.Ondare däremot upplede jag det, hade mycket ondare i ryggslutet med dottern än med första barnet och enligt BM kan det bero på hur hon föddes.
    Tack för svaret. Hur länge innan förlossningen visste du att bebisen låg "i fel läge". Var det ett par veckor innan, eller precis när förlossningen började som du fick veta det?
Svar på tråden Vidöppen kronbjudning