• LaFontaine

Inbakad fläskfilé, tips?

Jag är lite sugen på (s)mördegsinbakad fläskfilé. Tyvärr har jag inga bra recept. Har någon nåt gott tips? Det får inte innehålla någon som helst frukt och ska helst vara så "enkelt" som möjligt.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Inbakad fläskfilé, tips?
  • Lola Jämtland

Skär filén i centimetertjocka bitar, krydda o stek.

Kavla ut lite smördeg o lägg i lite kött och tex svampstuvning eller nån av cremé bonjour-smakerna ni gillar), vik ihop o in i ugnen.

//Blir det nånsin våran tur.....
  • Bonanza

Man helsteker fläskfilén med peppar och salt så att den blir lite brynt. Skär en lång skåra i den och fyll med vitlöksfärskost. Linda in i smördeg och in i ugnen tills den är genomstekt. Servera med klyftpotatis!

Underbara älskade...
  • Lola Jämtland
    LaFontaine skrev 2007-09-14 17:10:18 följande:
    Hm, det lät gott Lola. Serveras helst med potatiskgratäng eller?
    Ja eller hasselbackspotatis om du gillar det.

Vanlig klyftpotatis funkar oxå.
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • Maria40

Det låter gott med smördegsinbakad fläskfilé.
    Det skulle jag kunna pröva imorgon.

Undrar bara hur undviker man att den ska bli "degig". Om man lindar in fläskfilen och lägger den i ugnen. Blir inte degbiten som ligger under (i köttsaften) degig istället för krispig?

Hur varm ugn? 200 grader? Hur länge? 20 minuter, 30 minuter, längre?

• Clever LG

Jag var nyss på ICA maxi och där finns det kyckling och fläskfile som redan är inbakade, kryddade och klara. Bara att sätta in i ugnen och få färdigt. Tänkte jag skulle testa en sådan i morgon.

Tack för tipsen låter gott, blev genast hungrig

• LaFontaine

Nu ska jag testa en blandning mellan Lolas och Bonanzas recept. Hur länge och på vilken värme ska köttet vara i ugnen?

Svar på tråden Inbakad fläskfilé, tips?