• Tagetes66

Risker vid ÄD

Jag har hört att riskerna vid tvillinggraviditet är mycket större vid ÄD, vad gäller havandeskapsförgiftning.
    Enligt min läkare är risken för förgiftning så hög som över 70 % vid tvillinggraviditet efter ÄD ! Hon hänvisar till någon finländsk doktorsavhandling. Detta är ju skrämmande siffror ! Vet ni något om detta ? När jag läser här tycker jag det verkar vara ganska vanligt med två embryon vid ÄD. Vill inte skrämma upp någon, men jag har faktiskt inte läst om detta förut och läkaren är nog trovärdig...

• Svar på tråden Risker vid ÄD
  • lillewill

Min läkare sa till mig att chansen är större att få havandeskapsförgiftning vid äggdonation,och han hade rätt i mitt fall fick vår son i v 31+2.

• Squirl

Nyhet för mig. Och en tråkig sådan.
    Varför ligger det till på detta vis?

• Tagetes66

Risken skulle vara så stora vid tvillinggraviditet (ÄD), riskerna vid ett foster är enligt min läkare normala. Det har någonting med främmande "ämnen" att göra, vet dock inte varför det är skillnad på vid tvilling- och enfoster graviditet.

• Sleepingbeuty

Tråkigt att din läkare inte kan hänvisa till den studien så att du får läsa själv.Sådan här info som bara sägs och inte hela bilden är trist tycker jag.Varför kan de inte förklara i så fall hela biten.Varför det och hur? be henne om studien.det blir så mycket spekulationer i hålen som inte fylls i och att det bara slängs ut och man uppfattar inte riktigt hela förklaringen.den finns säkert på nätet bland alla andra i så fall.Man får väl goggla.
    Jag brukar alltid säga till Läkare att rita och förklara hela biten om de säger nåt till mig så att man förstår hela kartan s a s.

Jag vet att riksen blir större vid ålder och tvillingar generellt, men just ÄD.DEN förklaringen skulle jag vilja veta med detaljerat.Kan du inte fråga din läkare ifgen, vem som har gjort studien?

Jag vet en Viveka Söderström-Antilla som jag har träffat.Ska skriva och fråga henne om hon känner till det.Hon är ju forskare.

• Fiaflopp

Vår läkare i Finland förklarade det så att det beror på att vid ÄD är risken större över lag till havandeskapsförgiftning ( hormonkrock mellan donator och mottagare) och det är jag med på!
    Att det är större risk med tvillingar beror ju då på att tvilligar också över lag föds tidigare och får man då havandeskapsförgiftning så finns det bara en sak att göra och det är att sätta igång förlossning vilket då betyder att barnen föds mycket tidigare.

• Pantern2

Ja risker är tråkiga, men bra Sleepy att du kan fråga forskaren. Jag är inte medvetet rädd för risker, jag är beredd på vad som helst för att få ett barn. Om jag så skall klättra upp för stup om de garanterar att de ger ett barn.

Men jag håller med Sleepy, man skall ha allra fakta på bordet. Vet ju flera här som fått barn med äggdonation utan att bli sjuka, vet en tjej i min bekantskapskrets som är mycket ung under 30 år som fick havandeskapsförgifning i slutet av hennes graviditet, hon jobbade med ett tufft stressigt jobb och reste långt i det sista. Hon väntade tvillingar, men hon hade blivit gravid naturligt.
    Det med äggdonation får kontrolleras, jag skall höra med de läkare jag känner senare.

• Tagetes66

Anledningen till att läkaren berättade detta var förstås för att motivera mig att vara nöjd med ett embryo ... Vilket jag ju inte har varit när det handlat om egna ägg, utan t.o.m. tjatat mig till 3 st en gång, trots att det i princip inte förekommer i Finland ...

Min klinik är den mest renommerade i Finland, och startades av den kände läkaren Outi Hovatta om jag är rätt underrättad. Så trovärdigheten är nog stor. Dock kunde inte min läkare riktigt förklara för mig. Uppgiften om 70 % och tvillinggraviditet fastnade dock (i synnerhet hos min sambo). Stämmer detta, vilket jag förutsätter, så tar man ju helt klart en betydande risk vid återförande av flera embryon. Havandeskapsförgiftning kan vara mycket allvarligt både för barn och mor har jag förstått ?

• Fiaflopp

Hovatta var våran första ivf läkare minns jag (på HS,hon jobbade varannan vecka i Sverige och Finland)en väldigt duktig och kunnig fertilitetsläkare och så även forskare.

Varför får inte jag någon komentar ang det jag skrev i mitt tidigare inlägg?
    Låter det inte trovärdigt?

Jag nöjde mig med det svaret,min moster som ni vet fick tvillingar och just havandeskapsförgiftning och låg på HS långt innan de fick lov att göra kejsarsnitt aldeles för tidigt och läkaren på HS förklarade också på samma vis till henne om varför just vanligt vid äggdonation så hn trodde på min läkares förklaring efter det...dock inte innanFlört

• nesistas

Hej vänner,

Även jag har fått besked att det finns ökad risk för havandeskapsförgiftning vid ÄD. Kommer därför att få gå på tätare UL-kontroller där man särskilt undersöker syresättningen till barnet (sk NOTCH-ultraljud). Om man får högt blodtryck finns risk att barnet får sämre syretillförsel i navelsträngen, och det finns risk för tidigare födsel. Enligt läkaren på min Mvc är det troligt att BF kan bli någon vecka tidigare än beräknat, och att jag inte får gå över tiden. Om jag går full tid till BF blir jag igångsatt.

Känner mig inte särskilt orolig nu, skönt att vara så ompysslad och litar fullt på att Mvc håller koll på mig och bebisen.. Än så länge ligger mitt blodtryck lågt (nästan för lågt) så det ser ju ok ut.

Vore intressant att veta om risken för havandeskapsförgiftning vid ÄD blir lägre vid anhörigdonation? Om orsaken är "hormonkrock" mellan donator och mottagare borde risken bli mindre om donatorn och mottagaren är nära släkt?

kram
    Bobi, v 15+2 med äd-bebis i magen

• Lorelei

Det här var något nytt för mig. Läser mest på än så länge Om jag som "blivande äggdonator" har haft havandeskapsförgiftning med mina barn, innebär det då en ökad risk för den jag donerar till också eller? Trodde att det stannade hos mig så att säga... Man kanske inte ens får donera om man har haft havandeskapsförgiftning under grav?!

• Sleepingbeuty

Skulle gärna vilja veta vad de där hormonkrockarna innebär.Visst kan det vara så.Men skulle vilja veta mekanismen i det hela?

Har svårt att tro att dina ägg skulle genetisk föra vidare en havandeskapsförgiftning som du själv haft.

• Fiaflopp

Tror inte heller att donatorn vidareför någon förgiftnng utan det är generellt större risker för oss äggdonations mammor ( alltså gravida genom äggdonation)at få havandeskapsförgiftning,just för att det blir lite hormonkrockar.

Vet inte 100% vad de menar med krockarna men jag behöver ingen vidare förklaring,för mig känns det helt naturligt att det blir hormonkrockar eftersom jag inte har samma hormoner som den som donerar äggen som sedan ska in i min livmoder.

• Fiaflopp
    Tagetes66 skrev 2007-10-26 19:31:56 följande:
    Det har jag svårt att tro. Lågt blodtryck är däremot bra om man vill ha ÄD.
    Hur menar du vill ha ÄD?
    Menar du att det är bra om man har lågt blodtryck om man vill lyckas bli gravid genom äggdonation?
  • Tagetes66

Nej jag menar att det är mindre risker med en ÄD graviditet om man har lågt blodtryck. Så förklarade i a f min läkare för mig.
    Jag frågade om hon kan rekommendera en graviditet när man är över
    40 år och hon svarade att om man är i god fysisk form finns inget hinder. Särskilt bra är det om man har lågt blodtryck eftersom riskerna att utveckla högt blodtryck vid graviditet är högre när man blir äldre.
    Hoppas jag skrev rätt nu.

• Fiaflopp

Aha då fattar jag,tack tack...jag har lägre blodtryck så det var ju bra då*s*

Svar på tråden Risker vid ÄD