• hmmhmm

majsormar... tips?

har vart o kikat på majsormar idag, o beslutat mig för att skaffa 2... några tips på vad man ska tänka på o vad som behöver finnas i terrariumet?

• Svar på tråden majsormar... tips?
  • lillrottis

Vart bor du?? Har en kompis som ska göra sig av med sina 2 majsormar:-d

• hmmhmm

bor i dalarna.... har redan tingat 2 små bebisar :)

• lillrottis

aha okej värt ett försök iaf

• LillaLulla

hmmhmm - läs på noga, lär dig allt som finns att veta om dessa vackra reptiler! Google är ett bra ställe att börja på.

• hmmhmm

jo, jag har försökt läsa så mycket som möjligt, sambon har haft majsorm förr, men jag tänkte att jag skulle kika lite fakta jag med... o konkreta tips går ju oftast bra mycket fortare än att googla efter dem... ska iaf iväg o inhandla en värmematta åt dem imorn :)

• LillaLulla

hmmhmm - majsormar ska väl gå i ide, visst? Akta värmemattorna sen så att de inte blir heta!

• hmmhmm

det tror jag inte att de gör, ska frga uppfödaren imorn... det är ju 2 småbebisar jag ska ha... uppfödaren sa att det fanns en bra värmematta som man kunde ställa tempen på... några kronor dyrare, men smidigt :)

• LillaLulla

www.terrariet.se/majsorm.htm

"Dvala

Det är bra för att ens ormar ska vara så friska på långlivade som möjligt att man dvalar dem under vintern. Man kan börja i början på december och dvala ungefär 1-3 månader. Först slutar man mata ormen en månad innan man tänkt starta dvalan. Det är farligt att det finns mat kvar i magen när man dvalar dem. Sedan kan man, om man vill, lägga majsormen i en plastlåda (med vattenskål och lufthål) på en ganska låg temp, ca 5-15 grader. Men har man inte möjlighet till det går det också bra att bara släcka ner all värme och ljus i terrariet under dvalan. Det bästa är om man trappar ner antalet ljustimmar under 2-3 veckors tid och sedan gör detsamma, fast åt motsatt håll, när man ska ta upp dem ur dvalan igen. Vilken typ av dvala man än väljer att göra så gör man på samma sätt när man sänker ner/höjer upp antalet ljustimmar. Tänk på att mata med ett litet byte första utfodringen efter dvalan, så man ser så att magen kommer igång ordentligt."

• Bengalan

www.repti.net, välj faktablad om majsormar 
    www.majsorm.nu

Det kan bli SKITDYRT med reptiler om du inte kan tillräckligt innan du tar hem dom, de blir lätt sjuka i "fel" miljö. Ha inte för bråttom! Lyssna inte på ivriga zooaffärsbiträden som försöker sälja!

Basal terrarieutrustning :

lättstädat terrarium, små majsormar rymmer väldigt lätt ur det mesta, täta-kolla-prova-kan du dra igenom ett skosnöre, så rymmer dom o fryser ihjäl

värmematta och ev termostat, kostar 495kr men besparar dig såå mycket besvär och ev   förkylningar o brännskador de kan råka ut för

reptilbark

värmelampa

timers som styr när ljuset/värmelampan ska på o av

Lysrör och lysrörsramp

termo-och hygrometer,kanske man inte behöver i början men är bra att ha

sprayflaska för att hålla rätt luftfuktighet, typ "blomspruta"
    inredning:2 gömslen, ett på varma sidan och ett på kalla sidan,grenar att klättra i,vattenskål,

nyfödda frysta möss i frysen

Det är vad jag kommer på nu...Om du bor i stockholm så är det reptilmässa i solna den 29 sept, bättre ställe att kolla på allt ovanstående finns inte!

• LillaLulla

hmmhmm - ah, det var den sidan jag letade efter! Önskar att jag själv nån gång får möjligheten att skaffa en majsorm, spännande med lite annorlunda djur.

• Bengalan

Snacka om långsam, ser att du redan fått en del av informationen redan 
    /kungspytonägaren

• hmmhmm

bengalan:
    tack för tipsen... det msta finns redan i hemmet då sambon hade orm för många år sen... men lite ska inhandlas imorn har jag tänkt... har det gamla terrariet kvar tills de växt till sig lite tänkte vi :) så har vi tid på oss att bygga o fixa med ett nytt :)

• Bengalan

Många borrar ju ventilationshål i vanliga hammarplastlådor (claes ohlsson)och har det som första terrarium. DET är rymningsäkert
    lycka till, det kommer att bli jättekul!

Svar på tråden majsormar... tips?