• Wavva

spyfobi!!!!!

FY för magsjuka! och ha smittade omkring sig. Det är så jag vil ta in på hotell när mannen och sonen är sjuka, särksilt mannen...

• Wavva

joe1: Får du inte magsjuka när du äter de pillerna från hälsokosten eller är de du fått på recept bättre?

• Wavva

TLT: Har för mig snarare tvärtom att baciller älskar socker dessvärre Själv undviker jag plockgodis när det går kräksjuka!

• Wavva

TLT igen:slipper du bli sjuk med de biobicskapslarna, de finns på apoteket tror jag t. om annars hälsokostaffärer. Ska börja ge sonen Sempers magdroppar så kanske han blir mindre sjuk också. Innehåller ju den där Reuteri bakterien som ska vara kanon mot vissa bakterier och immunförsvarsstärkande.

• Wavva

Skillnaden är att Vinterkräksjukan kommer från Caliciviruset, mkt smittsamt och som sagt ett virus- kan smitta upp till 1 vecka efter det brutit ut och man blir ofta sämre än vanlig maginfluensa, många kaskad kräkningar etc. Annan sådan där maginfluensa som brukar gå på dagis tror jag är bakteriell.

• Wavva

Men det föekommer i större utsträckning på vintern av någon konstig anledning. Läste i ett annat inlägg att det är på väg ett vaccin mot just caliciviruset. Hoppas det kommer snart eller att den äckliga bakterien självdör!

• Wavva

D med N och A: Du har rätt, sluta att märka ord...tröttsamt med gnällfior. Det väsentliga var ju att man vill slippa magsjuka.

• Wavva

Ausielotta: Det fixar du. Du blir nog inte smittad om inte du var väldigt närgången med din bror och hans son.
    På mitt förra jobb blev jag inte smittad trots arbetskamraternas barn och arbetskamraterna var sjuka i denna fruktade åkomma till och från en hel vinter. Tror jag klarade mig pga handtvätt före måltid och inte använde personal toaletten Är dessvärre inte så lyckligt lottad så jag är immun.

• Wavva

Ausielotta: Precis samma sak gjorde ja förra året då mannen blev sjuk efter sonen varit det. Men tror du inte jag smittade ner både svärmor och min mamma eftersom sonen tydligen smittades fortfarande. Men jag kunde inte vara hemma när mannen var dålig- PANIK!!!. Jag hade inte haft spysjuka på massa år heller, men fick det några månader innan mannen och sonen och jävlar va dålig jag var! Så nu vill man ännu mindre ha det. Jag äter vitpeppar och aktivt kol lite hipp som happ känns det som.

• Wavva

usch spann... bättre att okupera toan och sova där typ eller springa om man mår illa. det är ju skit vidrigt att spy i en hink. blä! har nog aldrig gjort det. Jag vil helst vara i en skog om man e sjuk så kan man spy i skogen bara fast det blir ju inte så när man e sjuk dessvärre.

• Wavva

För några veckor sedan var min son sjuk ju och mannen fick diarré och jag mådde så jävla illa och ville bara in bli sjuk, men uppträdde ändå rätt sansat til skilnad från förra året. (Jag och sonen som blivit "frisk" stack direkt på morgonen till svärmor för att äta frukost och sedan åkte vi till en kompis som har häst och var ute med henne hela dagen och sov sedan hos min mamma (som liksom svärmor blev smittad dessvärre). Iallafall så hjälpte panodil mot huvudvärken och kanske lite mot illamåendet och gaviscon. Utöver det åt jag vitpepparkorn och medicinsk kol och proviva (sansat va´.... )

Bra att ha en plan om man skulle ha otur, sist skickade jag ner mannen på toan i källaren då han skulle skita för att slippa oroa mig för att höra ljud. Sen försökte jag tänka "Om några dagar är allt bra igen och om jag blir sjuk kanske jag kan ta med några mama tidningar till dass och täcke etc, kanske passa på att måla naglarna emellan attackerna...hjälpte att tänka så.

• Wavva

kbt=kognitiv beteendeterapi, magdropar kommer från Semper och tillverkas av biogaia- gå in på länken i inlägget ovan så kan du läsa lite.

• Wavva

Jag har börjat med lite tankesätt som jag hoppas funkar.
    Blir jag sjuk så ska jag ligga i soffan på övervåningen och läsa tidningar eller bara vila och då har jag nära till toan där jag ska ha massa tidningar och det ska alltid se mysigt ut och ombonat där.Sedan gäller det att tänka "Imorn så är det bättre" ch efter varje gång minskar ju sannolikheten att man får det igen det året...
    Blir mannen sjuk så drar jag och sonen alt mannen får vara på övervåningen- undangömd. Synd bara att det är lyhört i vårat hus.
    Känner mig inte lika fobisk när jag har en plan. Sen äter jag ju vitpepparkorn när jag misstänker något.

• Wavva

smittas inte via luften om man inte står jämte någon som spyr. smittas mestadels via händerna...peta inte i munnen ät inte med händerna.

• Wavva

japp! Så har jag oxå förstått. Men unvik kundvagn eller ta med sprit och dra där barnet har händerna eller kör i egna vagnen annars- gör tramsiga jag. Inget smågodis blir det heller...mest fabriksgodis på storburkar eller påsar.

Svar på tråden spyfobi!!!!!