• EW85

samojedhund

Har funderingar på att köpa en hund, en samojed. Någon som har en sådan som kan e mig lite bra info?

• Svar på tråden samojedhund
  • Kom inte på något bra

Samojed ska man inte skaffa om man inte tänker dra med den. Att ha sammojed och bo i storstan utan möjligheter att kunna låta den dra och jobba hårt är bara korkat och elakt mot hunden i mina ögon. Det är en polarhund och en hårt arbetande sådan, ingen inneliggarhund för folk i de delar av landet som knappt har snö.

Samojed är tillsammans med de andra draghundarna och vissa fågelhundsjaktraser de hundar som behöver alldra mest aktivering och inte i form av lite promenader utna de sak jobba hårt för att må bra. Minst ett ordentligt hårt dragpass i veckan är minimum sommartid och flera hårda dragpass när snön tillåter det. Kan man inte dra av olika anledningar får man se till att få den att jobba hårt ändå på andra sätt. "Tre, fyra korta promenader och en lång varje dag" är dock på tok för lite om den inte får dra eller bära tungt under de promenaderna samt får springa.

Visst finns det säkert exempel på folk som har samojed och bor där det inte finns snö utan att dra med hunden/hundarnam men tänk efter lite. Hur bra tror ni de hundarna trivs egentligen? Samojeden har toktjock päls och en massa muskler av en anledning.

• TheMilky

Jag vet en som har 4 samojder, och som är lydnadchampions och agilitytokar allihop. Hon går promenader ca 3 timmar varje dag med dem, plus träning. Så nej, man behöver inte dra med Samojder, faktum är att i Svenska Polarhundsklubben så är samojder minst representerade i antal.

Nej, mina har absolut inte varit skälliga, men pratiga.

• Minisen

Mina samojeder "kunde" inte skälla före jag fick en granne med en skällig hund, då var min yngsta 4 år... så min erfarenhet är att samojeden inte är skällig! och visst är dom draghundar men har inte på långa vägar samma aktiverings behov som tex husky eller grönlands hunden... Jag har haft en sibirian husky också och den kan man inte ha som bara sällskap. Samojeden har som sagt avlats fram även som säng/barnvärmare och är därför mycket mildare än de andra slädhundarna.

• Veizades

måste bara få flika in att huskyn går visst att ha som 'bara' sällskapshund..
    Vi har en och han är världens gladaste hund, mår bra är i fin form och har ett bra liv!

Benjamin - mammas allt på jorden!
  • Minisen
    Veizades skrev 2007-09-16 19:11:49 följande:
    måste bara få flika in att huskyn går visst att ha som 'bara' sällskapshund..Vi har en och han är världens gladaste hund, mår bra är i fin form och har ett bra liv!
    Ja förlåt om jag trampade på dina tår :)
    Hag har "bara" haft en husky, och hon var helvild! det var inte meningen att generalisera... Krama huskyn!
    Mini
  • Uncia

jag har en 6årig samojedhane.
    en väldigt bra familjehundar, snälla, sociala, glada. och riktig allroundhund vad det gäller träning. passar till det mesta!
    ganska självständiga ute och bör få bra med motion och aktivering anser jag. en del pälsvård men inte så jobbig som man kan tro.
    min hane är inte skällig av sig, lättlärd och lärde sig snabbt att inte dra i koppel.

• Uncia

samojeden har aldrig varit enbart till drag! utan har alltid varit allround. använts till vallning, klövje, barnvakt, värme förr...

det är en otroligt intelligent hund och man bör läsa på om hur hundar fungerar och gärna ha lite hundvana anser jag. man ser tyvärr ofta samojeder för omplacering då folk inte förstått att det är en ras som gärna vill få jobba lite. och där som sagt är dem allround. spår, lydnad, agility, freestyle, drag.

• EW85

Tack för alla inlägg. Är just nu i kontakt med ett par som ska ha kull i oktober!

• EW85

Just den sidan jag har varit inne på och hittat de som ska ha valpar i oktober!! bra sida.

PoodleMy skrev 2007-09-17 10:51:12 följande:
    www.sphk.se/samojed/Ett tips.Läs här
  • Ex ungue leonem

Hoppas de fixar sig

EW85 skrev 2007-09-17 10:58:47 följande:
    Just den sidan jag har varit inne på och hittat de som ska ha valpar i oktober!! bra sida.
Svar på tråden samojedhund