• Lola Jämtland

Dricka/läsk? (vad säger du?)

Det verkar råda stor förvirring i en tråd om dryck till maten.
    Många verkar inte veta att vissa av oss i Sverige kallar läsk för dricka helt enkelt.

Så nu undrar jag vad Du säger?
    Läsk eller dricka? Alltså om dessa bubbliga drycker som tex Coca-Cola, Fanta o de andra...

//Blir det nånsin våran tur.....
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dricka/läsk? (vad säger du?)
  • Grodan Soda
    mindless skrev 2007-09-17 00:09:22 följande:
    Frantic:Eller så kanske man inte tycker att dricka kan fungera som substantiv över huvud taget. Men jag håller med om att frågan borde omformuleras. Jag känner inte att jag kan svara alls så som den är formulerad [eftersom jag använder båda orden]
    Exakt! Många ser nog ordet "dricka" som enbart ett verb.
  • mindless

Sedan vi köpte en sodastreamer pratar vi ibland om att dricka något "bubblat" till maten. Detta kan då vara både med och utan sirup.

• Omorfia

För mig betyder inte "dricka" specifikt läsk. Om jag är ute och vill köpa något att dricka kan jag säga att jag ska köpa en dricka, och det jag sedan köper kan vara allt från läsk, juice, vatten till mjölk. En dricka = något att dricka.

Helt uppenbart finns det ju inget av alternativen som är fel eftersom båda är vedertagna i de områden där de används. Dricka=läsk är slang, men fullt acceptabelt ändå. JAG tycker att det låter konstigt, men det är ju bara jag det..

• Dino78

Nu lämnar jag detta för lte sömn
    Godnatt!

DIF i själ och hjärta
  • morsa ra

För mig är colan en dricka, ingen läsk! Har alltid sagt dricka...

Om jag frågar en gäst "Vill du ha något att dricka?" Kan det vara allt möjligt drickbart, vatten, saft, kaffe, te, öl juice, mjölk, cola osv...

Men om jag frågar "Vill du ha en dricka?" menar jag en cola

Jag tycker läsk låter konstigt, INGEN i min närhet säger läsk, alla säger dricka.

• Frantic

Ah ok, det är jag som varit otydlig, sorry.
    Jag kallar läsk för läsk och en massa olika drycker för dricka, bland annat läsk, men även en massa annat.

Dino78 skrev 2007-09-17 00:08:09 följande:
    Frantic - Du skrev att för dig  kunde DRICKA lika gärna vara iste och saft. Vilket jag tokade som att du använde ordet läsk och därmed röstade på det.Min fråga var om vi som röstat att vi säger dricka nånsin använder ordet dricka om nåt annat än just läsk.Och då skriver du att du uppenbarligen för det. Därav min förvirring och hur mycket jag än läser en gång till så får jag ändå ditt inlägg till att du säger LÄSK.men jag är som sagt lite allmänt förvirrad av alla åsikter här
  • Frantic

Det finns som både substantiv och verb i SAOB.

mindless skrev 2007-09-17 00:09:22 följande:
    Frantic:Eller så kanske man inte tycker att dricka kan fungera som substantiv över huvud taget. Men jag håller med om att frågan borde omformuleras. Jag känner inte att jag kan svara alls så som den är formulerad [eftersom jag använder båda orden]
  • Frantic

Ni som anser att dricka är läsk, säger inte ni lingondricka, fläderdricka eller äppeldricka?

• morsa ra

Jag säger lingondricka till lingondricka
    men jag säger inte coladricka, fantadricka osv för det.
    Dricka är ju all läsk

Svar på tråden Dricka/läsk? (vad säger du?)