• Lola Jämtland

Dricka/läsk? (vad säger du?)

Det verkar råda stor förvirring i en tråd om dryck till maten.
    Många verkar inte veta att vissa av oss i Sverige kallar läsk för dricka helt enkelt.

Så nu undrar jag vad Du säger?
    Läsk eller dricka? Alltså om dessa bubbliga drycker som tex Coca-Cola, Fanta o de andra...

//Blir det nånsin våran tur.....
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dricka/läsk? (vad säger du?)
  • Jennie med ie

Här nere i söder så säger vi ofta Coca när vi menar Coca-cola, ja vi kan säga coca när vi egentligen menar att det går bra med vilken koffeinläskedryck som helst "Kåkka" låter det ungefär. Men kommer vi till t ex 08-land och ber om en "kåkka" tror de inte vi är kloka , eller att vi ber om droger *s*, Ber vi om en "kåla" däremot så får vi en sån...

• lövet2
    Rokka Jill skrev 2007-09-16 23:40:28 följande:
    men hur frågar man en gäst"vad vill du ha att dricka?" (så formulerar vi frågan härt typ)svarar man "dricka" då?
    Vad vill du ha att dricka?
    En dricka, tack!

Vill du ha en dricka?
    Ja, har du någon CocaCola?

Brukar du ofta dricka dricka?
    Nej, ganska sällan.
  • Rokka Jill
    Dino78 skrev 2007-09-16 23:46:21 följande:
    Dåsvarar jag oftast "Cola light" Använder ordet "dricka" när det kommer till:"Har vi någon dricka hemma?" (menar jag mjölk använder jag ordet mjölk)"Jag är törstig, jag måste köpa EN dricka" (menar jag annan dryck är det "Jag måste köpa nånting att dricka")Det är alltså skillnad påd et där
    jaaaaaaaaaaaa, så gör vi med.. men inte specifikt... utan så som du skrev "jag måste köpa mig NÅGOT att dricka"
  • Rokka Jill
    lövet2 skrev 2007-09-16 23:47:26 följande:
    Vad vill du ha att dricka?En dricka, tack!Vill du ha en dricka?Ja, har du någon CocaCola?Brukar du ofta dricka dricka?Nej, ganska sällan.
    det sista låter WACKO
  • HeddaBigBum

Men det finns andra exempel, om jag ska kliva in på motståndarens sida lite (ni som säger dricka ).
    Här där vi bor säger de fleece om jacka/tröja gjord av fleece.
    Givetvis låter det fel i MINA öron . Jag säger fleece-jacka, eller fleece-tröja. Fleece är ett material inte ett klädesplagg. Men det har blivit en synonym... här... fast jag är ju inte härifrån.

Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Rokka Jill
    Jennie med ie skrev 2007-09-16 23:47:07 följande:
    Här nere i söder så säger vi ofta Coca när vi menar Coca-cola, ja vi kan säga coca när vi egentligen menar att det går bra med vilken koffeinläskedryck som helst "Kåkka" låter det ungefär. Men kommer vi till t ex 08-land och ber om en "kåkka" tror de inte vi är kloka , eller att vi ber om droger *s*, Ber vi om en "kåla" däremot så får vi en sån...
    hmmm vi säger snarare "cola"...
  • HeddaBigBum
    Jennie med ie skrev 2007-09-16 23:47:07 följande:
    På tal om nästan något helt annat... tecknet för Coke på ASL (American Sign Language) ser ut som om man skjuter en spruta på insidan av överarmen.
    Life is what we make of it. Always has been, always will be.
Svar på tråden Dricka/läsk? (vad säger du?)