• Sussipussi

Använder ditt barn kläder med fläckar som inte går bort i tvätten?

Vet inte riktigt var jag ska lägga den här omröstningen, så det får bli här....

Alltså, använder ditt barn kläder som hon/han spillt mat på och som inte går bort i tvätten? Exempelvis en stor fläck mitt på magen av tomatsås?

Jag är bara nyfiken och lägger inga värderingar i svaret.

Tidigare har jag bara klätt min dotter i sådana kläder då hon är hemma. Men nu börjar det sina med ofläckade kläder i garderoben, så jag får nog ta och tänka om. :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder ditt barn kläder med fläckar som inte går bort i tvätten?
  • Glad i hågen

Jag tror att på vårt dagis har de minsta haklapp vid lunchen men inte vid eftermiddagsfikat. Ungefär så gör vi väl hemma också. När dom målar tror jag dom har förkläden med ärmar på, men det kan ju ändå råka komma på byxorna. Men det gör inget, jag tycker det är bättre att dottern har kul och kan ha lite oömma kläder än att inte få göra såna roliga saker av rädsla för vad föräldrarna ska säga om det blir fläckar.

• Sabineb

Jag sätter på min dotter fläckiga kläder. Inte direkt en vit tröja med värsta köttfärssås fläcken på magen.
    Men blir det inte matfläckar så är det fettfläckar. Vi skulle knappt ha några kläder till henne om vi i9nte använde de "smutsiga"

• Zarah81
    Versan när jag läste inlägget så tänkte jag direkt på vanish hahaha jag tänker använda det oxå när han börjar fläcka sina kläder annars får han har det hemma om det är små fläckar eller så slänger vi bort dem
  • 4barnsMom

Nej, jag slänger bort ofta.. Okej en liiten fläck kanske kan sitta nån gång på nåt favvoplagg.. Och bara hemma då..

Men tomatsås på magen? Nej, definitivt inte ens hemma... Nån kan ju komma och hälsa på

Stolt Mamma till Samuel, Elin, Elias & E eller S i magen!!
  • Sabineb

Mystic: Ja hur de gör på vårat dagis vet jag inte riktigt men skitig är dottern när vi hämtar i alla fall. Så de får nog härja hej vilt.
    Dottern som är 2 år får nog tvätta sig själv oxå för hon har fortfarande matrester kvar när vi hämtar!!!

• lollajapp

Visst får mina barn ha fläckiga kläder på sig, både hemma och ute. Ska vi bort nånstans så tar jag på dem hela och fläckfria kläder.
    På dagis ska de ju ha oöma kläder just pga att barn blir smutsiga och kläder kan gå sönder när de leker.

Bara för att barnet har nått plagg på sig som har fläckar så betyder ju inte det att alla i familjen är värsta sluskarna som aldrig bryr sig om att byta kläder.

Jag har faktiskt aldrig varit med om att nån har brytt sig om det finns nån fläck på barnens vardagskläder. På dagis tycker de att det är bra att barnen har kläder som de kan leka i utan att behöva tänka på att inte smutsa ner dem.

• fru januari

Min pojke går i en grupp med fem barn under två år. De har tyghaklapp från IKEA och får äta/kladda själva som de vill. Det kan ju t.ex. bli sylt på en hel ärm eller gröt i knät.

Ytterkläderna ser ut som att han rullar sig i lera. De får han ha smutsiga ett tag innan vi tvättar dem. Kan ju inte ta ny jacka varje dag...

Mystic skrev 2007-09-18 11:53:50 följande:
    För att komma från ämnet lite så undrar jag hur gör de på era dagis, får barnen kladda hejvilt med mat osv.. dvs komma hem o se ut som de inte haft en enda vuxen i närhet som kunnat "rädda" kläderna lite.. inte så kul att alla kläder blir förstörda på dagis för att matfläckarna hinner torka in innan man får hem dom och kan ta itu med fläckarna...
  • versan
    Zarah81 skrev 2007-09-18 11:59:51 följande:
    Versan när jag läste inlägget så tänkte jag direkt på vanish hahaha jag tänker använda det oxå när han börjar fläcka sina kläder annars får han har det hemma om det är små fläckar eller så slänger vi bort dem

Sen jag började använda Vanish så har jag ALDRIG problem med fläckar.
    Tex Vi var ute i lekparken och Desiree' hade på sig superfina (harkel...) VITA Kläder
    Det var ett par Kritvita Jeans Och rosa/vit stickad tröja och Vit Mocka väst.
    efter några timmar så såg hon ut som värsta griskultingen
    Och alla ojjade sig och sa att hur kan du låta henne förstöra dom vackra kläderna.
    Kommer aldrig att få bort gräsfläckarna och jordfläckarna som hon gnuggat knäna på.
    Jag garvade och sa att dom blir lika vita och fina igen efter tvätten.
    Men ingen trodde mig.
    Så upp till bevis Jag tvättade kläderna och sprayade dom med vanish och efter tvätten var dom lika fina igen.
    Eller som den gången när Desiree' åt middag med Köttfärsås (med myyyycket tomatpure i) & spagetti till.
    Hon såg ut som om man dopat kläderna i köttfärssåsen.
    Jag glömde bort dom och dom låg smutsiga i tvättkorgen i ca 1 vecka.
    Inga problem som vanligt
    Spraya med Vanish och tvätta med lite extra vanish i maskinen tillsamans med Tvättmedel.
    alla fläckar puts väck.
    Jag skulle aldrig låta Desiree' gå till dagis i fläckiga kläder själv.
    Och hon får mer än gärna grisa ner sig så mycket hon vill Jag har ju vanish.
  • Sasson
    Mystic skrev 2007-09-18 11:53:50 följande:
    För att komma från ämnet lite så undrar jag hur gör de på era dagis, får barnen kladda hejvilt med mat osv.. dvs komma hem o se ut som de inte haft en enda vuxen i närhet som kunnat "rädda" kläderna lite.. inte så kul att alla kläder blir förstörda på dagis för att matfläckarna hinner torka in innan man får hem dom och kan ta itu med fläckarna...
    Vår dotter har alltid VÄGRAT hakklapp. 5 min har det funkat på dagis, hemma inte alls. Så på dagis gav de upp att försöka efter ca ett halvår med vår välsignelse (hemma hade vi gett upp långt inan hon började där). Å andra sidan är hon inte så kladdig av sig längre, det var som värst när hon var runt året, eller ngt mindre. Vi tvättar desto mer istället...

Tycker fö att de är otroligt duktiga med det på dagis, hon blir mindre nerkladdad där än hemma när hon äter. Inte många plagg som förstörts av det. Däremot är sandlådan en stor bov, byxorna blir ganska dassiga. Men vi köper mest mörka byxor åt henne och skickar inte iväg henne i kläder som vi är rädda om, vilket vi även sagt till personalen. Skickar henne fläckfri dit, men reservkläderna som ligger där kan vara lite smådassiga/småfläckiga. Inget riktigt fläckigt dock.
Svar på tråden Använder ditt barn kläder med fläckar som inte går bort i tvätten?