Inlägg från: AdoXa |Visa alla inlägg
  • AdoXa

Avliva "frisk" katt?

Vi har en 15 år gammal katt här hemma som är helt "knasig". Hon har alltid varit lite konstig men nu börjar det bli svårt att stå ut mycket längre. Problemet som är mest akut är att hon springer och kissar precis över allt!
    Vi har testat de flesta knep, vi ha sådan där feromon-spray (feliway) men det hjälper inte!

Om det bara var jag och min sambo vore det EN sak, men nu har vi en liten dotter på 6 månader och man känner ju att man inte kan låta henne leva i en lägenhet som stinker kattkiss.

Problemet är bara att varken jag eller min sambo kan förmå oss till att ta steget och avliva katten. Det känns hemskt då hon ju är så gammal men ändå så pass pigg och kry! Samtidigt tyder ju kissandet på att hon kanske inte mår helt bra...

Hur skulle ni ha gjort? Är det fel att avliva en så gammal katt pga kissande överallt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 14:26:17:
    Vill bara förtydliga att vi har varit till veterinären med katten ett flertal gånger med detta. Det är INTE urinvägsinfektion eller något annat som de kan hjälpa oss med. Någon veterinär har pratat om njur-fel men det är inget de kan göra då hon är så gammal. Vi ger det foder de rekomenderar.

• Svar på tråden Avliva "frisk" katt?
  • AdoXa

Vi har varit till veterinären med henne flera gånger, nu senast åt hon antibiotika ifall hon skulle haft en urinvägsinfektion men det gjorde ingen skillnad det heller...

Jag vet verkligen inte hur jag ska stå ut med detta mycket längre!
    I våras köpte vi en ny fräsch soffa för 5000:- och hon har redan kissat i den ca 4 gånger.

• AdoXa

Det är min sambos katt ursprungligen, och hon höll tydligen på lika dant när han bodde hemma hos sina föräldrar, det var därför han tog henne...
    Men det har blivit värre på sista tiden. Kanske pga att vi fått barn?

• AdoXa

Zaria - Jo kanske det, hon är ju ganska gammal och så. Men finns det något att göra åt det då?

• AdoXa

Alltså vi har varit till veterinären med henne flera gånger och de kan verkligen inte göra något alls... varje gång åker man hem 800:- fattigare och utan några nya lösningar.

Jag tror inte att det är demens då hon alltid varit "kissig" sedan födseln, men det har blivit mycket värre på sista tiden, förmodligen sedan vi fick barn.

Vi har fått supermånga råd från alla möjliga personer om hur man ska få kissandet att sluta, och det hjälper inte. Det är inte det jag "undrar över" i denna tråden.

Det jag funderar över är det här med avlivning. Det känns som att det är fel att avliva henne för hon är ju ändå "frisk", men jag står inte ut med att leva i en kattkiss-lägenhet, och jag vill inte att min dotter ska göra det heller!

Men det känns ändå hemskt! (?)

• AdoXa

Tack alla för svar, det här är inte ett lätt beslut!

Några har föreslagit veterinärbesök, och jag vill återigen förtydliga att vi varit till veterinären för detta ett flertal gånger. Hon åt penicilin för några veckor sedan så det är INTE det.
    Veterinären har inga fler "tips" att ge, iallafall inte de här i Falun.

Det är (enligt min sambo) konstaterat tidigare att hon har problem med njurarna så det kan ju mycket väl vara därför som detta pågår.

Den här katten har alltid varit "skum", betett sig mysko så att säga. Mycket "aggressiv" av sig ("vass" enligt veterinärjournalen ), hon kissade inne mycket när hon var liten kattunge. De TROR att det kan ha och göra med att det brann i hennes hem när hon var liten kattunge och hon blev räddad av brandmännen. Traumatisk upplevelse och kanske därför hon fick en "knäpp".

Men saken är den att jag inte skrev här för att fråga vad vi kan göra för att få henne att sluta kissa. OM någon skulle ha någon slags mirakelkur så blir vi självklart överlyckliga - men jag har läst i sådana här trådar tidigare på FL och inte sett några förslag som vi inte redan testat.
    Jag har mer eller mindre gett upp om att få ett slut på kissandet på annat vis än avlivning - och det är det som jag funderar på.

Kattkiss stinker något fördjävligt! Jag står snart inte ut med detta, men jag är samtidigt emot att avliva djur pga ens egna bekvämlighet. Detta känns som ett gränsfall då vi har en dotter som inte får växa upp i en sanitär olägenhet. Förstår ni mitt dilemma?

Så - är det helt fel att vara "självisk" i en sådan här situation?

• AdoXa

Pure pink - har du funderat på omplacering eller avlivning eller dylikt för din katt? En djurkommunikatör kan ju kanske vara ett alternativ för dig? Vet många som fått bra hjälp av sådana.

• AdoXa

Tack för alla svar!
    Jo vi pratade om det här i helgen och bestämde att vi skulle ta bort henne. Jag skulle ringt veterinären igår, men när jag stod där med telefonen i handen kunde jag bara inte ringa. Jag vet att vi måste, och vi ska göra det, men... jag tror jag samlar kraft så att säga.

Hon kissar på MINST två saker varje dag. Vi försöker plocka bort allt så att det inte finns något framme (vilket ju är omöjligt) men det hjälper ändå inte för finns det inget framme kissar hon på möblerna eller väggarna. Tapeterna ser inte så fina ut på sina ställen. *suck*

Så ja, vi har nog inte direkt något val. Ska bara ta mod till mig och ringa. Kanske gör det idag... 

• AdoXa

Snuttan - Om du läst hela tråden hade du sett att vi har varit till veterinären med henne jättemånga gånger för det här. Hon åt pennicilin för inte alls länge sedan så det är INTE det. Veterinären kan inte hjälpa oss med detta.

• AdoXa

Jo det är tydligen konstaterat njurfel på henne tidigare (har inte bott med henne så länge), men de kan inte göra något då hon är så pass gammal.

• AdoXa

SweetPearl - Jamen hon skrev ju "En katt som närmast revirmarkerar fungerar inte när ni nu har ett litet barn." vilket det ju handlar om i det här fallet. Inte en katt som "kissar brevid lådan då och då" som din katt.  Det är två olika situationer, och Bellagio kanske läste i tråden att våran katt blivit vet. undersökt flera gånger redan, för det har hon.

• AdoXa

SweetPearl - Är vårat problem lättlöst? Toppen, du får jättegärna hjälpa oss med detta!
    Säg hur vi ska göra! Tålamod har vi, det kan jag försäkra. Detta har pågått i flera år.

Ja vi har varit hos två olika veterinärer, den "vanliga" och så en privat som har fint rykte. Samma svar på båda ställena.

Fast det är inte specifikt dottern som hon revirmarkerar mot, detta började när hon var liten kattunge, låååångt innan vi fick barn.

SweetPearl skrev 2007-09-27 02:28:32 följande:
    En katt som revirmarkerar går att "bota". Jo jag läste att eran katt blivit undersökt av vet. När det gäller katter som inte kissar i lådan så brukar problemet vara lättlöst, dock måste man ha tålamod. Även om katten är gammal så skulle jag vilja ha ett 100% svar på om det är njurarna det är fel på för katten är ju ändå pigg. Och är det de så skulle jag tänka på vem som skulle må bäst av en avlivning.Jag skulle också ta kontakt med olika vetrinärer eftersom man får då olika utlåtanden. Men det kanske ni har gjort?Min lilla kisse revirmarkerade också. För hon kissa bredvid lådan fast den inte lukta. Fick tipset från www.katter.nu att lägga tex ett klädesplagg från dottern vid matskålan. För en katt är mat positivt och ligger det något där som de revirmarkerar mot så kommer de efter ett tag att förknippa lukten med något positivt.
    I'm not a vegetarian because I love animals, I'm a vegetarian because I hate plants!
  • AdoXa
    sedlighetsroteln skrev 2007-09-27 11:55:29 följande:
    När kastrerades hon då?
    Hon är inte kastrerad pga njurarna, men hon äter p-piller. Jag vet inte när hon började med det, men det var några år sedan.
    I'm not a vegetarian because I love animals, I'm a vegetarian because I hate plants!
  • AdoXa
    Dag o natt skrev 2007-09-27 11:59:36 följande:
    AdoXa: Låt henne få somna in. Ni har gjort allt och kan inte mer som jag förstår det. Ni har säkert redan bestämt er. Vad jag förstår på TS ville du mer ha ett godkännande om man kunde göra så..? Och Ja, det kan ni. Känn ingen skuld. Hon har levt i många år och haft ett bra liv.
    Jo du har rätt i det du skriver, det var det jag ville med TS. Men det är så otroligt svårt ändå att först ta beslutet, och sedan genomföra det också.

Trodde inte jag var så HÄR "mesig".
  • AdoXa
    sedlighetsroteln skrev 2007-09-27 14:43:49 följande:
    Okej Hur gammal är hon? Vad är det för fel på njurarna? Ni har alltså struntat i att kastrera henne p.g.a. njurarna och istället kanske gett henne ännu mer problem genom p-pillren? Dom kan ju ge henne diabetes, livmodersinflammationer och juvertumörer. Hon kan dessutom få viktökning, större behov av att urinera och temperamentsförändringar.Så tänk då om hon skulle fått alltihopa.. njurproblem, tumörer, diabetes bla bla bla.. Ja, du hajar..
    Men vilken trevlig ton du har, det hjälper mig VERKLIGEN i den här jobbiga situationen. TACK!
    P-piller ger vi på VETERINÄRENS inrådan de perioder hon får "löp-fnatt" och går och jamar på nätterna och kissar extra mycket på precis allting.
    Enligt veterinären kan man inte kastrera henne pga njurarna, vet du något annat än vad de vet?
    Om du ska skälla på någon så skäll på vår veterinär i så fall, VI litar självklart på den som har utbildning då vi inte har det själva. Är det konstigt eller?
    Aaaargh, jag blir så sur när du hoppar på mig så där! *grrrr*

Bellagio och DagoNatt - Ni har rätt! Jag ska ringa veterinären i morgon.
  • AdoXa
    sedlighetsroteln skrev 2007-09-27 19:42:52 följande:
    Ja, det var ju synd då att den rann över på mig..
    Fast det var faktiskt inte därför jag skrev som jag gjorde, utan det var för att jag tycker att du skrev väldigt otrevligt i ditt inlägg!
    Du skrev t.ex:
    "Ni har alltså struntat i att kastrera henne p.g.a. njurarna och istället kanske gett henne ännu mer problem genom p-pillren?"

Du påstår alltså att det är vårat fel att hon har problem nu - när vi bara följt veterinärens instruktioner.
    Det är ju mycket möjligt att vi har haft oturen att hamna hos två olika mycket korkade veterinärer, vad vet jag. Men det känns inte som att man kan begära att vi inte ska lita på dem.
  • AdoXa
    sedlighetsroteln skrev 2007-09-28 01:51:12 följande:
    Ja, det där är dina ord och det får du stå för. Jag skrev inte otrevligt.
    Jag orkar tjabbla mer, men du skrev
    "Ni har alltså struntat i att kastrera henne p.g.a. njurarna och istället kanske gett henne ännu mer problem genom p-pillren?" och det är dina ord.
  • AdoXa

Tack för alla uppmuntrande ord!
    Imorse upptäckte jag att hon kissat ner hela väggen i köket plus uppe på bänken där, och det funkar verkligen inte längre.
    Jag har ringt och beställt tid på tisdag kväll, så sambon kan vara med och ta farväl (det är han som växt upp med henne).

Så tack igen för allt stöd - det här är verkligen hur hemskt som helst men det är ju jag som djurägare som måste ta ansvaret.

Svar på tråden Avliva "frisk" katt?