• AdoXa

Avliva "frisk" katt?

Vi har en 15 år gammal katt här hemma som är helt "knasig". Hon har alltid varit lite konstig men nu börjar det bli svårt att stå ut mycket längre. Problemet som är mest akut är att hon springer och kissar precis över allt!
    Vi har testat de flesta knep, vi ha sådan där feromon-spray (feliway) men det hjälper inte!

Om det bara var jag och min sambo vore det EN sak, men nu har vi en liten dotter på 6 månader och man känner ju att man inte kan låta henne leva i en lägenhet som stinker kattkiss.

Problemet är bara att varken jag eller min sambo kan förmå oss till att ta steget och avliva katten. Det känns hemskt då hon ju är så gammal men ändå så pass pigg och kry! Samtidigt tyder ju kissandet på att hon kanske inte mår helt bra...

Hur skulle ni ha gjort? Är det fel att avliva en så gammal katt pga kissande överallt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 14:26:17:
    Vill bara förtydliga att vi har varit till veterinären med katten ett flertal gånger med detta. Det är INTE urinvägsinfektion eller något annat som de kan hjälpa oss med. Någon veterinär har pratat om njur-fel men det är inget de kan göra då hon är så gammal. Vi ger det foder de rekomenderar.

• Svar på tråden Avliva "frisk" katt?
  • RebelRose

Nej,jag skulle inte klara av att döda en katt som jag haft i 15 år,aldrig.
    Men jag tycker synd om er,det är fruktansvärt att inte veta vad som är fel & vad man ska göra åt det.

7/7 2007
  • Iorlover

Kanske kan ta henne till veterinären o be de undersöka o se vad som är felet på henne. Har hon varit rumsren förut?

• Ch Belair

Hon kan ju ha blivit dement. Såg ett programm på tv om en gammal katt som betedde sig likadant, de kom fram till att hon blivit dement, därför kissade hon överallt.

• AdoXa

Vi har varit till veterinären med henne flera gånger, nu senast åt hon antibiotika ifall hon skulle haft en urinvägsinfektion men det gjorde ingen skillnad det heller...

Jag vet verkligen inte hur jag ska stå ut med detta mycket längre!
    I våras köpte vi en ny fräsch soffa för 5000:- och hon har redan kissat i den ca 4 gånger.

• AdoXa

Det är min sambos katt ursprungligen, och hon höll tydligen på lika dant när han bodde hemma hos sina föräldrar, det var därför han tog henne...
    Men det har blivit värre på sista tiden. Kanske pga att vi fått barn?

• Zaria

Katter kan vara dementa,och då börja kissa inne och glömma bort sig,inget sådant din katt kan ha?

• AdoXa

Zaria - Jo kanske det, hon är ju ganska gammal och så. Men finns det något att göra åt det då?

• MrsNelson

Jag tycker att ni ska ta kontakt med en ny veterinär, förklara ordentligt hur hon beter sig och fråga om dom tror att det kan vara demens! Om ni nu själva inte är bombsäkra på att det är demens, då kan ju vetten också undersöka om det är bra fysiskt med katten.
    Om det är så att hon är dement så tycker jag inte ni ska känna skuld om ni väljer att avliva, jag har själv varit med om att ta bort en katt som blivit dement, det är inte kul alls men jag är övertygad om att det ofta kan vara det bästa för katten!

• AdoXa

Alltså vi har varit till veterinären med henne flera gånger och de kan verkligen inte göra något alls... varje gång åker man hem 800:- fattigare och utan några nya lösningar.

Jag tror inte att det är demens då hon alltid varit "kissig" sedan födseln, men det har blivit mycket värre på sista tiden, förmodligen sedan vi fick barn.

Vi har fått supermånga råd från alla möjliga personer om hur man ska få kissandet att sluta, och det hjälper inte. Det är inte det jag "undrar över" i denna tråden.

Det jag funderar över är det här med avlivning. Det känns som att det är fel att avliva henne för hon är ju ändå "frisk", men jag står inte ut med att leva i en kattkiss-lägenhet, och jag vill inte att min dotter ska göra det heller!

Men det känns ändå hemskt! (?)

• MrsNelson

Jag förstår att omplacering inte känns som ett alternativ när kattan är så gammal, om ni själva verkligen har testat allt, och då menar jag allt, så kanske det inte är fel, men jag hade aldrig kunnat leva med att avliva en katt pga kisseri...men jag har heller aldrig haft kombinationen litet barn och kissande katt.

Svar på tråden Avliva "frisk" katt?