• NoahLeah

Myrkryp i benen

Jag är gravid i v. 15 och har väldiga problem med myrkrypningar (restless legs) på nätterna o ibland även dagtid, får sällan sova mer än ett par timmar (ibland inte ens det) och det börjar bli väldigt påfrestande.
    Ngn mer som drabbats av detta el som vet hur man kan lindra besvären??

• Svar på tråden Myrkryp i benen
  • Emmixen

Jag hade det när jag slutade att ta morfin efter en operation.. Det var det värsta av allt ihop, att dom grävt i hela ryggen och att jag hade så ont var mindre jobbigt.. Det enda som hjälpte var att röra på sig.. Tyvärr...

- www.emmixen.se - Jag har en sjukdom men jag är inte sjuk -
  • jojo7

Jag hade det mycket under min första graviditet men inte under denna. Jag fick ett tips att dricka Grappo. I den finns ett ämne som heter Kenin eller nått sånt och det ska hjälpa mot myrkryp i benen. Det gjorde det för mig. Lycka till!!

♥Albin♥ född 060830, min ögonsten! ~Bebis i magen, BF 21:e oktober~
  • Piii

usch så har ja när ja ska sova, asjobbigt blir skitförbannad o ja e i v.38 nu

♥ Oktobermamma ♥
  • NoahLeah
    jojo7 skrev 2007-09-19 14:10:08 följande:
    Jag hade det mycket under min första graviditet men inte under denna. Jag fick ett tips att dricka Grappo. I den finns ett ämne som heter Kenin eller nått sånt och det ska hjälpa mot myrkryp i benen. Det gjorde det för mig. Lycka till!!
    Ja, jag såg ngt för längesen att grapefrukt el Grape Tonic kunde lindra..är det detsamma som Grappo?
    Hur mycket ska man dricka av det då?
  • NiWa

Mm, Kinin finns även i Tonic (så kan man ju drömma om gin, hihi).

Vi ska få en pojke! *lycka*
  • jojo7

Kinin hette det inte kenin.

• h04

En till som har myror i benen.... hemskt när man ska sova!

• jojo7
    NoahLeah skrev 2007-09-19 14:11:34 följande:
    Ja, jag såg ngt för längesen att grapefrukt el Grape Tonic kunde lindra..är det detsamma som Grappo?Hur mycket ska man dricka av det då?
    Jag testade mig fram vad som var bäst. Om jag inte minns fel så behövde jag dricka 2-4 glas på kvällen..
  • Piii

Lite OT men om nu myrkrypen gått över *har dom inte varge kväll* finns det nått bra tips till så man kan somna överhuvudtaget??

ja kan vara skittrött o sen när ja lägger mej i sängen så biiing, klarvaken..

♥ Oktobermamma ♥
  • NoahLeah

Jag har samma bekymmer...de gånger jag verkligen är dödstrött o somnar i soffan så kör krypet igång så fort jag går o lägger mig i sängen *suck*

Ska börja dricka ett par glas tonic varje kväll o se om det hjälper *hoppas* annars får man väl ringa sin BM och fråga om råd.

Ngn som vet om det brukar bli bättre ju längre man gått el får man stå ut med detta hela graviditeten?

• Ain

Pröva att duscha kallt pa benen, eller ha kylgel. Tyvärr funkar detta bara kortvarigt, men kanske langt nog att hinna somna i alla fall.

Massera benen.

• blipblop

Jag har läst att det här också hör ihop med järnbrist. Så se till att du får i dig tillräckligt med järn.

För mig funkar annars att gå upp en stund och luta på benen ett i taget, spänna dem och sedan slappna av.

• Hoppas07

Lägg dig på sängen och be din sambo/make/kille att vinkla upp foten på benet som har myrkryp, och be honom trycka länge. Annars be honom massera benet. Har provat på andra och det har hjälpt. Lycka till!

• mamma till lilla skrutt

Tonic + djupa benböj ( och sträck ) innan läggdags. Hade så förra graviditeten. Det kommer kanske snart igen. Jobbigt!

• SanSis

har exakt samma, det är extrema krypningar jag har alltså. OM jag väl somnat så vaknar jag av att det rycker i benen. Omöjligt att ligga ner. det enda som hjälper för mig är att ta 2 alvedon o låta dem värka o sen lägga mig, får sova nån timme sen kommer det tillbaka. har de 2 senatse månaderna inte sovit en hel natt, snittat 3 timmar /natt tror jag. Men nu börjar det se ljusare ut med hjälp av alvedonen. ska till Bm på måndag så får se vad proverna säger, om det är järnbrist eller inte.

Lider med dig!

• NoahLeah

Drack tonic igåtr o tyckte nog det dämpade lite grann..kunde i alla fall somna men vakande efter ett tag med kryp *s*
    Kanske bara bita ihop o stå ut? **

• jojo7
    blipblop skrev 2007-09-19 17:16:33 följande:
    Jag har läst att det här också hör ihop med järnbrist. Så se till att du får i dig tillräckligt med järn.För mig funkar annars att gå upp en stund och luta på benen ett i taget, spänna dem och sedan slappna av.
    Jag har haft jättelågt blodvärde under denna graviditet. Jag har inga problem med myrkryp i benen nu. Så jag tror inte att det beror på det...
  • isema

Jag har hört att kramp i vaderna beror på järnbrist, men att spring i benen beror på kalciumbrist, men hur sant det är vet jag inte...

• Ain

Jag tror att det är brist pa ferritin som ger myrkrypningar. Dvs man kan ha högt Hb värde men lagt ferritin värde.

Jag prövade faktiskt ocksa tonic igar, och tror att det blev lite mindre. Men kanske det bara var inbillning.

• anvu

Har under båda graviditeterna haft STOORA problem med RLS och knappt sovit alls. Har ätit dubbla doser Niferex (järn) och nu även börjat med Magnesium och när jag kombinerade dessa så ÄNTLIGEN har problemen minskat och jag har sovit över 4h i sträck.
    Alltså, ät niferex och magnesium i kombination och förhoppningsvis minskar det för dig. När jag inte är gravid äter jag Cabaser mot RLS med gott resultat så det kan jag oxå rekomendera.

kram
    Annelie

Svar på tråden Myrkryp i benen