• Kofttanten

Hur gör ni carbonara?

Med helt ägg o grädde eller bara äggula o parmesan? Eller vad?

• Svar på tråden Hur gör ni carbonara?
  • Kofttanten

Helt ägg alltså? prästost låter ju gott.

• Uca

jag brukar blanda ägg (hela), grädde, ost.

KOkar pasta samtidigt som jag steker fläsket och lök tillsammans.

När pastan är klar lägger jag över den i stekpannan med fläsk/lök och sedan häller jag äggblandningen över och steker tills det är torrt, kryddar med svartpeppar och salt. Sen är det klart, men den blir torr då och inte gräddig som man får den på svenska restauranter utan som i italien

Lycka till och smaklig måltid

• Livshlädje

Kokar pasta, steker fläsk/bacon, river ost och blandar med hela ägg och peppar o lite salt - häller av pastan o blandar allt i pastakastrullen och värmer lite på plattan för att få äggen att stelna till lite..

Prästost för att det är gott och för att det alltid finns hemma..

• Kluvenflicka

Blandar ett ägg per person tillsammans med salt peppar och lite mjölk. Häller i parmesanost.Steker bacon och kokar pastan..Efter det så hälls allt i ett stekjärn och blandas om så att det stelnar till lite..Så lärde jag mig det i Italien när jag bodde där..

• Juice

steker 1 paket bacon, häller i ½ kachad purjolök, häller på 2 dl grädde, salt + peppar, kokar ihop, tar bort från plattan och häller i en ägggula och rör om så de stelnar... MUUUMS..snabbt o gott.. Osten kan man riva över sen om man vill...( jag använder aldrig ost, gott ändåå)

• annca

Jag fuskar och har ett helt ägg (- dock delat), bacon, grädde och parmesan till på bordet.
    Bryner baconet och steker på äggvitan.
    Blandar äggula och grädde.
    Balndar ner allt i färdigkokt färsk pasta.
    Sevverar med parmesan och svartpeppar.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Kofttanten

Vad många varianter det finns maken vill ha rå äggula på toppen men jag är skeptiskt mot rått ägg.

• Maverich

Steker bacon, lök och svamp, strör på mjöl och häller i matlagningsgrädde och mjölk. Kryddar med salt och peppar!

• skogstjejen19

jag har bacon, ost, äggula, salt & peppar och pasta förstås

koka pastan
    undertiden steker jag baconet
    när pastan är klar i med äggulan och osten och salt&peppar sist bacon

mmm detta blir till middag hos oss idag, jag blev sååå sugen nu

• Rosana

Knaperstekt bacon (eller bogfläsk om jag ska "lyxa till det") som jag vänder ner i den färdiga pastan. Ibland vänder jag i äggula, ibland äggula och lite grädde, salta och svartpeppra. Servera med färskriven Parmesan om det ska vara "lyx", annars färdigriven.
    Någon sa till mig en gång att en ÄKTA Carbonara aldrig görs med grädde...Vet inte om det stämmer, men en skvätt grädde i är ju såå gott!

• sallybuse

De finns så många olika sätt hur man gör Cabonara.Men vi brukar göra så här.Koka spagettin stek bacon, pressa över vitlök. Ta fram en form och smörj den.Lägg ner spagettin och häll över baconen.Blanda lite.Häll på 3 dl vispgrädde.Sätt in i ungnen i ca 30 min. 200g Gott blir de.Har vi ofta till middag.Enkelt och gott

• Thursday
    Kofttanten skrev 2007-09-20 12:49:54 följande:
    Vad många varianter det finns maken vill ha rå äggula på toppen men jag är skeptiskt mot rått ägg.
    Varför det? Det är absolut inte farligt att äta råa svenska ägg.
  • sallybuse

Nä det är säkert inte farligt att äta råa färska ägg.Men de är äckligt.Skulle aldrig i hela mitt liv äta ett rått ägg.Men ett kokt går bra eller stekt.

• tintilar

Uppväxt på:

Stekt bacon (ej tärningar), lök, äggula, svartpeppar och parmesan. Och så pasta förstås.

Gubben gör:

Bacontärningar, carbonarasås (knorr), lök, parmesan, matlagningsgrädde och ev svartpeppar.

Jag gillar båda. Omväxling förnöjer.

• Kofttanten

Tycker det är äckligt med rå äggula - om det inte är i kaksmet

Svar på tråden Hur gör ni carbonara?