• Anonym (lillaj)

Svart bajs HJÄLP!!!!!!

Min son på 7mån bajsar ofta väldigt mörkt. När han är förstoppas så är bajset nästan svart (vilket jag förstått att det kan vara) men även nu när bajset var lösare så var det mörkt, mörkmörkbrunt, fast bara på vissa ställen. har era barn olika färger på bajset eller ser hela avföringen likadan ut? Ska man vara orolig? kan katrinplommon färga bajset? Sånt äter han en del. Inga blåbär har han ätit.

• Svar på tråden Svart bajs HJÄLP!!!!!!
  • PippiLottan

ja. gammalt blod. som rost luktar det typ. eller avslag. ja riktigt ila i allafall

• Anonym (lika)

Mitt barns bajs brukar också kunna vara flerfärgat... allt från ljusbrunt till nästan svart. Bvc säger att det är helt normalt, det beror lite på vad barnet ätit och så. Och när jag tänker efter, mitt eget bajs brukar ju kunna vara lite olika färg beroende på vad jag ätit...

• Kakan83

Hej TS
    Du behöver inte vara orolig för att det är blod, det är precis som PippiLottan säger, du hade känt det på lukten.
    Det är säkerligen katrinplommonen som är "boven" i dramat.
    Min sons avföring skiftar också väldigt i färgen. Ibland kan det nästan se lila ut!
    Oroa dig inte, det är säkerligen ingen fara. Ring imorgon till BVC och prata med dom också så kanske det stillar din oro helt.

• Anonym (lillaj)

Tack Känns lite bättre nu. Men är det nån som vart med om mörkt bajs efter katrinplommon? Hör ju bara om att det blir så av blåbär.

• PippiLottan

det blir ju så av massor med mat. blodpudding, blodkorv o blodpalt. katrinplommon och blåbär. jag mörk mat helt enkelt.

• Anonym (m)

Har aldrig hört att katrinplommon gör bajs mörkt.Däremot blåbär och sånt.

• PippiLottan

det som går in kommer ut. det ändrar inte färg där inne kan man komma ihåg

• Anonym (m)

? Pippilottan Vaddå det som går in kommer ut? Jag äter massa gurka tex inte bajsar jag grönt för det! Dessutom är väl katrinplommon lila och inte svart?!

• Kakan83
    Anonym (m) skrev 2007-09-20 16:21:00 följande:
    ? Pippilottan Vaddå det som går in kommer ut? Jag äter massa gurka tex inte bajsar jag grönt för det! Dessutom är väl katrinplommon lila och inte svart?!
    Tex gurka består av mestadels vatten. Katrinplommon och blåbär osv har mer färg än gurka.
  • Anonym (m)

Kakan83 menar bara att TS kanske ska kolla upp detta. Har aldrig hört om nån som fått svartavföring av katrinplommon, men mååånga som fått det av blåbär. Därför tror jag inte på det.

• Anonym (lillaj)

Hjälp nu blev jag ännu mer orolig Funderar starkt på att åka till akuten. tror ni man kan få ta avföringsprov då? .-(

• carola1977

Dotterns bajs pendlar från ljusbrunt till mörkt, via ler-grått och grönt. Ibland ser man majs i det också . Om han inte verkar må dåligt för övrigt är det säkert ingen fara.

• Schnauser

Tror inte du behöver vara ett dugg orolig.

Du skriver inte att barnet mår dåligt i övrigt och därför antar jag att det mår bra. Det är så att avföringen tar färg av vad man ätit precis som andra redan skrivit.

Cibi condimentum fames
  • Anonym (m)

Men hallå? TS son har ju bara ätit katrinplommon! vaddå tar färg av maten? Som jag skrev förut och aldrig fick svar på, man läser ju hela tiden om blåbär och svart avföring men inte katrinplommon! Är det verkligen nån mer som upplevt svart bajs av katrinplommon?

• Kakan83
    Anonym (m) skrev 2007-09-20 17:42:12 följande:
    Men hallå? TS son har ju bara ätit katrinplommon! vaddå tar färg av maten? Som jag skrev förut och aldrig fick svar på, man läser ju hela tiden om blåbär och svart avföring men inte katrinplommon! Är det verkligen nån mer som upplevt svart bajs av katrinplommon?

Men det ÄR så, avföringen tar färg av maten. Tycker du skrämmer upp TS helt i onödan. Hon har varit i kontakt med sjukvårdsupplysningen som säger att det mest troligt inte är någon fara. jag kan se stor skillnad på Olivers avföring när han äter olika saker.

TS

Det är inget att åka till akuten för. Där kommer du baras bli sittandes. Ring bvc imorgon bitti och säg att du är orolig. Du säger även att ditt barn mår bra i övrigt, ännu mindre att oroa sig för.

Oliver ab imo pectore
  • PippiLottan

men skojjar ni??!!!
    SJÄLVKLART blir avföringen färgad av maten!!!!
    Och JA mina barns bajs blir mörkt om dom äter katrinplommonpuré. Som förövrigt inte är lila utan mörk mörk brun.
    Oroa dig inte TS. Ring BVC i morgon om det känns bra men lyssna inte på dom som säger att maten inte färgar avföringen.
    ÅH, jag blir nästan rädd.
    Vaddå grönt bajs av gurka???!!! Hur mycket på gurkan är grönt. Prova äta bara grön paprika får du se!
    Åh ibland blir man bara så trött. Ursäkta men

Svar på tråden Svart bajs HJÄLP!!!!!!