• Norah

Hur tar man bort en vävtapet??

Hej!

Vi skulle vilja ta bort en vävtapet eller slipa ner eller hur man går till väga?? Någon som har bra tips???

• Svar på tråden Hur tar man bort en vävtapet??
  • Lilla Lotta

Jag tror det är väldigt svårt. De alternatvien jag känner till är bredspackla eller sätta upp nya gipsskivor (renoveringsgips). Men gå in i en färgaffär och fråga, de vet.

• Skogsbruden

När vi ville bli av med vår sa målaren att bäst är att bredspackla eller lägga på en speciell tapet som ska "neutralisera" strukturen (kommer inte ihåg vad den kallas). Vi valde bredspackling eftersom tapeten var så dyr.

• Mia med 4 pojkar

Kör med easy cover. En slät glasfiberväv som man sätter med våtrumslim som täcker det mesta. Capris 279 :- för 10 kvm. Lite dyrare än att bredspackla men fasiken så mycket enklare

• Norah

hm bredspackling?? är det då "spackling" på och sen slipning då eller så att det blir jämt??

• Lilla Lotta
    Norah skrev 2007-09-20 19:45:08 följande:
    hm bredspackling?? är det då "spackling" på och sen slipning då eller så att det blir jämt??
    Mm, jag skulle tro det.
  • Norah

Mia med 4 pojkar skrev 2007-09-20 19:44:27 följande:

Kör med easy cover. En slät glasfiberväv som man sätter med våtrumslim som täcker det mesta. Capris 279 :- för 10 kvm. Lite dyrare än att bredspackla men fasiken så mycket enklare
    Okej det låter bra och smidigare! Är den vit? Är det bara och måla på den sen då eller??
  • sång

Hej du!jag jobbar i färg o tapet butik.Vad är det för väv??gammal trådväv?vanlig glasfiberväv(sånna som är mycket på sjukhusväggar)?

• Norah
    sång skrev 2007-09-20 19:50:07 följande:
    Hej du!jag jobbar i färg o tapet butik.Vad är det för väv??gammal trådväv?vanlig glasfiberväv(sånna som är mycket på sjukhusväggar)?
    Vad bra att du är här! Du jag tror det är lite blandat ( det är nämligen inte bara ett rum ) Det är mest glasfiberväv,kan hända även lite "hårdare" och tjockare trådar! Kan man använda "easy cover" på allt med ojämnheter och priset ungefär??
  • sång

Sitter den som fanken???Det finns en"ångmaskin"man kan hyra för att ånga ner tapeter med.Då blir det bra.Men det är mycket jobb.Väljer ni att bredspackla,ska ni veta att sitter ej allt som det ska,kan spacklet "lösa"upp färgen o klistert bakom(för det är vattenbaserat).Prova därför alltid på en bit innan.Men det är ett mycket jobbigt jobb,om man ej har vanan inne att spackla.Sen till "återställaren",som den heter hos oss...10m2 kostar från tapet terminalen 450kr.Den är tjock o du limmar limmet på väggen.Enkelt! Men det kan finnas en möjlighet att ni ej kan dölja allt.Tyvär Är det en riktig gammal 70 tals trådväv,kan det förstöra mer än vad det gör nytta om ni använder återställaren.Men den ska ni kunna ånga ner också.Är all väv målad tidigare?

• Norah
    sång skrev 2007-09-20 20:04:50 följande:
    [citat]
    Sitter den som fanken???Det finns en"ångmaskin"man kan hyra för att ånga ner tapeter med.Då blir det bra.Men det är mycket jobb.Väljer ni att bredspackla,ska ni veta att sitter ej allt som det ska,kan spacklet "lösa"upp färgen o klistert bakom(för det är vattenbaserat).Prova därför alltid på en bit innan.Men det är ett mycket jobbigt jobb,om man ej har vanan inne att spackla.Sen till "återställaren",som den heter hos oss...10m2 kostar från tapet terminalen 450kr.Den är tjock o du limmar limmet på väggen.Enkelt! Men det kan finnas en möjlighet att ni ej kan dölja allt.TyvärÄr det en riktig gammal 70 tals trådväv,kan det förstöra mer än vad det gör nytta om ni använder återställaren.Men den ska ni kunna ånga ner också.Är all väv målad tidigare?
    [/cita
    All väv är målad på tidigare,något rum har trådväv och då blir den ganska "hård" och då rekomenderar du ej "återställaren" då eller? Eller gäller det bara när det inte är målat på?? ojoj det blev rörigt
Svar på tråden Hur tar man bort en vävtapet??