Hur tar man bort en vävtapet??
Hej du!jag jobbar i färg o tapet butik.Vad är det för väv??gammal trådväv?vanlig glasfiberväv(sånna som är mycket på sjukhusväggar)?
Hej du!jag jobbar i färg o tapet butik.Vad är det för väv??gammal trådväv?vanlig glasfiberväv(sånna som är mycket på sjukhusväggar)?
Sitter den som fanken???Det finns en"ångmaskin"man kan hyra för att ånga ner tapeter med.Då blir det bra.Men det är mycket jobb.Väljer ni att bredspackla,ska ni veta att sitter ej allt som det ska,kan spacklet "lösa"upp färgen o klistert bakom(för det är vattenbaserat).Prova därför alltid på en bit innan.Men det är ett mycket jobbigt jobb,om man ej har vanan inne att spackla.Sen till "återställaren",som den heter hos oss...10m2 kostar från tapet terminalen 450kr.Den är tjock o du limmar limmet på väggen.Enkelt! Men det kan finnas en möjlighet att ni ej kan dölja allt.Tyvär Är det en riktig gammal 70 tals trådväv,kan det förstöra mer än vad det gör nytta om ni använder återställaren.Men den ska ni kunna ånga ner också.Är all väv målad tidigare?
Om ni kan få tag i en maskin att ånga ner dom,hade jag provat det.Kan ni dra något från väggen? Eller det sitter? Prova i någon hörna,om ni kan få låss nåt,o dra.Gå till er färg/tapet butik o hör om hur tjock återställaren är.Jag vet att det finns olika tjocklekar,o då kankske det går att dölja,om den är riktigt tjock.
Det var så lite.Hoppas det blir bra.Det är otoligt kul att fixa till hemmet.Själv har jag en mycket gammal smak.Älskar gammla torp från 17/1800 talet.Gammelsvenska tapeter o gammalt trägolv.Men smaken är ju olika,o det är ju tur.Mina döttrar älskar det supermoderna...Ingen lätt kombination.Men jag förstår dej om dessa vävtapeter.Dom är grymma....Jag håller tummarna för er att äterställaren blir ett bra val.För den är enkel att taptsera med.O vill ni sen sätta på supersläta tapeter blir det hur fint som helst.Fondvägg kanske ni är sugna på att ha nåt rum.Det är läckert.
Det blev visst många stavfel,men hoppas att du förstår vad jag skrivit....
Vad härligt det lät...Vi hade tänkt att bygga ett hus med så mycket "miljövänligt"som det bara går.Solpanel...vedspis...odla lite gröt själva... Funkisvillor är den absolut bästa planlagda hus som gjorts.Nu i nya byggtidningar,ser man då en ny variant av funkis..Läckert Planlösningen gillar jag skarpt,Stora ytor m.m. Det låter mycket luftigt o ljust med vitt o dessa bruna tillbehör.Snyggt!
Hej Vombell... Är tapeten kvar med färg på dessa fläckar,så slipa till det.För är det en förstor höjdnivå,syns det om du så sätter på en super tjóck åeterställare.Och är det färg o tapet kvar,så kan det lossna,om du sätter klister på väggen(den är ju vattenbaserad)o då fäster ju inte återställaren som den ska.Så slipa till det,eller möjligen dänk lite vatten på fläckarna(om det är tapet o färg)så lossnar det sista.Är det bara färg kvar på väggarna,bör det räcka om du slipar lite på det,för ev.nivåskillnader.Ska du sen tapetsera,så grunda gärna med en vit tak eller väggfärg,så underlaget är gämt.Lycka till
Jo du Norah...här är familjen raggsock....hihihi
Då ska det inte vara några problem att måla eller tapetsera det,om det bara är lite färg kvar.Men ska ni tapetera det så rek.jag att ha ett gämt underlag,så det inte blir fläckigt på tapeten.
Du Norah....Jag skrev i din gästbok.Om ett alternativ till.Renoveringsgips.....Men då måste ni spackla o sätta väv i kanter o hörn....Jag är inte van att skriva,det tar tid.Hi HI...Jag pratar hela dagarna om det,men jag tror att hjag fått med det mesta här.