• Anonym (JJ)

Svimmade under förlossningen?

Låter nog som för mycket lustgas.. Jag har bara fött vaginalt en gång och det var 18 år sen, fick lustgas då men var inte med om nått sånt .. däremot har jag hört om liknande från andra som har tagit lustgas (utanför sjukhus). Har en bekant som höll på alldeles för mycket med det..

Eller annars att du helt enkelt svimmade. Har du gjort det förut? Jag har lågt blodtryck och har svimmat flera gånger , det känns ungefär som du beskriver. Jag brukar må illa och så börjar det svartna framför ögonen och låta högt i öronen och så drömmer jag när jag är avsvimmad också, sen vaknar man och fattar ingenting först. Det är inte så att man har varit nära att dö utan oftast är det helt ofarligt så länge man inte ramlar och gör illa sig. Kanske att du svimmade på grund av lustgasen? 

Är förresten själv rädd för spinalbedövning (ska göra planerat snitt om 2 månader) eftersom jag får blodtrycksfall av det, har fått det två gånger. Vet inte om man kan få det av epidural också (om du ens fick det?) men det borde ju komma ganska snart efter man har fått den isåfall. 

Förstår att det måste varit väldigt obehagligt men tror inte att det var något farligt. 

• Anonym (JJ)
    Bengalan skrev 2007-09-21 23:38:20 följande:

När man blir FULLSTÄNDIGT uttröttad så kan alla drabbas av något som kallas hypnagoga hallucinationer, det låter mycket likt det du hade. Säkert är det så att det även kan framkallas av lustgas, men det är ju ALLT annat än lustigt...
    Jag drabbas lätt av detta tillstånd när jag ska somna eller vakna och fy för den lede vad det är obehagligt. En koffeintablett innan jag går o lägger mig gör att jag bara blir "lagom" trött och därför sover bättre(lättare).
    Känner att det var ett bra beslut med snitt för mig,jag hade väl börjat med det det där efter typ 1 timme.Jag har en lätt form av narkolepsi så jag tillhör inte de normala skittrötta...
    Tråkigt att du skulle behöva drabbas av en så obehaglig upplevelse i samband m förlossningen.Det är verkligen inte lätt att föda barn.

Låter jobbigt .. Men jag är själv rädd för snitt (ska göra mitt tredje om två månader) på grund av att jag får svårt blodtrycksfall (livhotande utan behandling) av spinalbedövningen.. Har tyvärr inget val men det kan absolut hända obehagliga saker när man gör kejsarsnitt också. 
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Lågt blodtryck) skrev 2024-12-20 23:27:42 följande:
    Hej

Pga förlossningsrädsla efter en svår förlossning överväger jag kejsarsnitt (BF om ca 5v). Har också lågt blodtryck och Reagerar på det du beskriver. Tar du medicin för ditt låga blodtryck eller blir det värre pga bedövningen? Ingen inom vården har nämnt detta för mig som en biverknin!

Förstår , vet inte hur vanligt det är men när jag googlade verkade det inte som att det är så ovanligt. Du kan ju fråga din läkare eller barnmorska, de vet säkert hur vanligt det är.

Det blev inte så under mitt första kejsarsnitt (andra barnet, akutsnitt) men mitt andra kejsarsnitt som var planerat, det var ganska läskigt för jag blev väldigt yr.

Sen den här graviditeten i vecka 16 fick jag förebyggande cerklage (band runt livmoderhalsen för att undvika att föda för tidigt), förra gången jag fick det var jag sövd men den här gången fick jag spinalbedövning och fick ordentligt blodtrycksfall , fick ligga kvar ett tag efteråt med inotrop behandling (noradrenalin intravenöst).. Fattade inte riktigt då hur illa det var tror jag , läste sen att man brukar ge det på intensiven för att undvika akut cirkulationssvikt. Fast det gick bra och bebisen mår bra iallafall, är i vecka 31 nu.. Men är rädd för kejsarsnittet , har pratat med läkaren om det och de vet om det så de kan ge blodtryckshöjande. 

Jag har inte extremt lågt blodtryck annars men åt det lägre håller , idag på MVC hade jag 96/73 men i början av graviditeten var det lite lägre. Får ingen behandling för det eftersom det inte är farligt lågt förutom när jag har fått spinalbedövning. Det blir så för att den vidgar blodkärlen tror jag och det blir väl värre om man redan har lågt blodtryck.

Men ja som sagt kan du ju fråga din läkare , de vet säkert mer om det. Och lycka till vad du än väljer! 

• Anonym (JJ)
    Anonym (Lågt blodtryck) skrev 2024-12-20 23:27:42 följande:
    Hej

Pga förlossningsrädsla efter en svår förlossning överväger jag kejsarsnitt (BF om ca 5v). Har också lågt blodtryck och Reagerar på det du beskriver. Tar du medicin för ditt låga blodtryck eller blir det värre pga bedövningen? Ingen inom vården har nämnt detta för mig som en biverknin!

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/nya-ron/2006/02/genetiken-kan-forklara-blodtrycksfall-vid-ryggbedovning/

https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/233591

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7276328/

Där står lite om det. Men som sagt är det nog bäst om du frågar din läkare också , han eller hon har nog bättre koll än jag  Hjärta

• Anonym (JJ)
    Anonym (Lågt blodtryck) skrev 2024-12-22 12:47:42 följande:

Tack så mycket för ditt svar! Är också orolig för snitt men även för vaginal. Jag tog ingen bedövning under vaginala förlossningen för har sprutfobi. Har en del jobbiga tankar om förlossningen som jag nog kommer bära med mig in oavsett vilket sätt det blir på! 

Ska prata med läkaren, har inte fått så mycket information om just snitt. De pushar mest för vaginal och en oro är att andra barnet ska komma tidigt innan jag landat i ett beslut som känns bra. Har tid igen i början på januari och ska fråga då om just detta! Har 120/60 men brukar ligga lägre när jag inte är gravid. 

Förstår.. Det är ju så svårt att säga vad som blir bäst , man vet ju aldrig innan vad som händer. Statistiskt är väl vaginal förlossning säkrare men har man haft en väldigt jobbig förlossning innan förstår jag verkligen att man funderar på snitt. Jag har inte sprutfobi annars men tycker sprutan som de ger i ryggen när de lägger spinalbedövningen är läskig.. det är ju iförsej likadant om man får epidural när man föder vaginalt tror jag. Så enda sättet att slippa den är att föda vaginalt utan epidural , jag gjorde själv det med första barnet (kom in för sent) och det var ju inte roligt.  

Hoppas du kommer fram till ett beslut som känns braHjärta
Svar på tråden Svimmade under förlossningen?