Vet hur ni känner er. Snälla ta hand om er under tiden ni är gravida det är jätteviktigt! Jag stressade runt mycket både jobbade heltid och gick en utbildning...hade behövt mer vila.
Prata med era män..ni behöver mycket stöd nu, det är mycket som händer i kroppen massa hormoner och sånt. Förklara det och att ni behöver extra stöd nu.
Min graviditet var inte alls så underbar som den verkar vara för alla andra..min egen mamma tyckte jag var konstig och påpekade hela tiden att hon minsann var stolt över sin mage när ho var gravid. Fick ofta höra kommentarer att jag var stor, undrar hur du kommer se ut i nionde månaden? Då var jag bara i sjätte månaden...har gått tillbaka och tittat på kort...det var ingen stor mage jag hade. Känns nästan som att folk njöt av att trycka ner mig...Jag var arg och ledsen och orolig i stället för att njuta och va glad.. första tiden spydde jag hela tiden sen blev det bättre men hade alltid ont i magen mådde inte alls bra.Fick då slängt i ansiktet att jag skulle rycka upp mig gå ut och promenera du behöver nog luft du är ju bara inomhus... Var inte alls stor..blev stor mot slutet pga mycket vätskeansamlingar kunde behövt mer uppmuntran mitt självförtroende blev ju ännu mer sänkt pga allas elaka kommentarer. När jag försökte förklara hur jag faktiskt mådde ignorerades jag. Förlossningen var hemsk min sambo var med (tur det) gick så fort var inte beredd på det smärtan tog över allt...fick panik! Skötersorna tog mig inte på allvar först trodde att det skulle ta tid, först föderska ni vet... skrek att jag ville ha bedövning, när dom skulle titta hur mycke jag öppnat mig var det försent var redan öppne 10cm..trodde jag skulle dö! Skulle jag tvingas fortsätta med en sån här smärta. Det är inte bra när det går för fort hjärnan hinner liksom inte med det blir som en chock! Brast jätte mycket fick sys under narkos...fick inte vara med mitt barn! När jag vaknade upp mådde jag skit var så groggy, fattade inte riktigt vad som hänt.Min man fick inte sova över fanns ingen plats. Hade så ont i mitt sår kunde inte sitta knappt gå...skulle lära mig amma gjorde så ont att sitta amningen funkade inte och jag mådde inte bra kände mig så ensam. Tog lång tid innan jag kom in i mammarollen.. ångrade mig nästan när jag kom hem från BB. Min sambo hjälpe mig dom första dagarna, men han tyckte att jag borde rycka upp mig, du måste ta hand om barnet det är därför du ska vara mammaledig! Jag ville inte vara ensam med barnet fick sån ångest när jag var själv. Kunde inte ta i henne. Sen var pappadagarna slut han var på jobbet och jag satt hemma riktigt ledsen med en bebis som bara skrek och ville bli buren.Nu skulle jag klara allt själv fick så dåligt stöd av min familj... dom fattade inte varför jag inte hunnit laga mat till min sambo när han kom hem från jobbet.Jag skulle ju vara glad, dom fattade ingenting allt gick ju bra, ryck upp dig! Min sambo fattade inte heller problemet. Jag bara grät, amningen gick åt helvete kände mig som en hemsk mor. Drog mig undan kunde inte träffa andra lyckliga mammor. Fick så dåligt samvete för att jag inte älskade mitt barn... Nu har det gått sex månader och jag är riktigt stolt över mig själv..jag klarade det nästan helt på egen hand!Känner mig besviken på min familj...blir förbannad när jag tänker på hur jag blev behandlad. En dag exploderar jag nog!
Går hos psykolog..har inte kommit ur förlossnings depressionen helt men det är betydligt bättre. Går upp och ner men mår jag ganska bra, synd bara att man inte kan få lite stöd dom dagar man inte mår så bra hade varit skönt och tror att jag blivit bättre snabbare också, tur att man är stark. Kunde gått riktigt illa för mig.... Viktigt att man har bra stöd runt omkring säger min psykolog, men hur gör man om man inte har det då? Kämpar förtvivlat. Nu äntligen vågar jag träffa andra mammor, har börjat på endel aktiviteter då vi träffar andra mammor och barn, har även börjat träna..känner mig stolt, men inte får jag några credits för det.