• Froggis

    säkerhetskontroll vid mellanlandning

    Vi ska snart åka till USA och då kommer vi mellanlanda i frankfurt. Tänkte på det här med vätska o tänkte att för att inte fundera alltför mycket kanske man kunde köpa sig lite saker med vätska (om det är något man känner att man behöver, är inte helt säker ännu) efter säkerhetskontrollen på Arlanda. Men sen kom jag på det här med mellanlandingen i Frankfurt, då måste man väl igenom en säkerhetskoll igen?

  • Svar på tråden säkerhetskontroll vid mellanlandning
  • älg

    Inga som helst vätskor i handbagaget, ni får vänta att handla tills ni kan lägga det i stora bagaget. Man kan inte ens ha en dricka i handen.

  • Gorban

    Det är en ny säkerhetskontroll i Frankfurt då de kollar handbagage och visiterar en. Jag har handlat taxfree i försluten påse på Landvetter och fått med det på planet till USA men det är tydligen mest tur. Barnmat får man ha med sig ombord.

  • Lana

    nej jag tror att du kan köpa vätska inne på landvetter och behöver nog inte lämna bort det vid mellan landningen. Iom att ni kommer att gå av planet och rakt in vid vänthallarna ni kommer antagligen inte visa biljetter och checka in igen och då spelar det ingen roll.så var det när vi flög i alla fall..!lycka till!

  • Gorban
    Lana skrev 2007-09-24 11:31:16 följande:
    nej jag tror att du kan köpa vätska inne på landvetter och behöver nog inte lämna bort det vid mellan landningen. Iom att ni kommer att gå av planet och rakt in vid vänthallarna ni kommer antagligen inte visa biljetter och checka in igen och då spelar det ingen roll.så var det när vi flög i alla fall..!lycka till!
    När jag köpte parfym på Landvetter och fick det i en förseglad plastpåse med kvitto så sa kasörskan att ska du till USA via Frankfurt så godkänner de inte våra påsar (januari 2007). Jag köpte parfymen ändå och la den i handbagaget och det var ingen som sa något. Jag fattade det som att det var OK att köpa taxfree på Frankfurt också.
  • Froggis

    Fast jag flyger inte från Landvetter utan från Arlanda.
    Jag tror inte jag kommer köpa något endå.
    I Frankfurt hinner man nog inte förbi någon taxfree innan det är dags att bege sig på planet.
    O dricka o vatten till gröt/välling ska man ju kunna få på planet.

  • En helt vanlig mamma

    Vi flog forra veckan genom Frakfurt och dte var ny sakerhetskontroll, de godkande dock forlsuten pase fran Landvetter.

  • nasse1

    men om ni har bokat en biljet som ingår mellanlandning (alltså inte bokat två olika bolag för sig, utan en komplett resa.) så e ni ju kvar där inne i transithallen o då går man inte igenom säkerhetskontrollen.

  • Froggis

    Jag tror det räknas som samma resa.Den är bokad via mr jet. Men det är ju dock olika flygbola vi åker med fast det är som sagt codeshare o då borde det ju räknas som samma.
    Jag har själv aldrig rest med mellanlandingar (då man byter plan) så jag vet inte alls hur det funkar.

  • Tigerwoman

    Om man flyger inifrån EU och ut ur EU är det alltid en ny säkerhetskontroll, och SÄRSKILT då man ska till USA. Då kan det ibland även vara en extra precis innan man går in i planet.

  • nasse1

    ja det kanske har blivit lite hårdare till USA just nu, det kanske stämmer

  • Gorban
    Froggis skrev 2007-09-26 09:51:55 följande:
    Jo det är ju lite extra när det är USA.Men jag flyger ju inom EU!
    Men du skulle ju till USA??!

    I Frankfurt vill dom dessutom se returbiljetten så att du inte stannar i USA. Sedan vill dom även veta var du ska bo i USA. Typ namn och adress på hotell. Så det kan vara bra att ha det till hands då du kommer till gaten.
  • Froggis

    Tigerwoman skrev
    "Om man flyger inifrån EU och ut ur EU är det alltid en ny säkerhetskontroll"
    Det var det jag menade med inom Eu. Men jag missuppftatade det säkert och hon menade kanske om man flyger ut ut EU och det gör jag ju.

    Oj vill dom veta alla dom där sakerna redan i Frankfurt? Var visar man det då? För man checkar väl inte in igen?!

  • Gorban

    På planet till USA får ni sedan fylla i en VISA waiver och en tulldeklaration. På dessa papper ska man skriva passnummer, adress på hotell och liknande. Man får också kryssa i att man bland annat inte deltog i förintelsen under 2:a världkriget. SANT!

    När man kommer till passkontrollen i USA så frågar dom varför man kommer till USA. Då säger man att man är på semester. Sedan kanske dom frågar vart man ska i USA och när man ska åka hem. Dom fotograferar ens ansikte med en digitalkamera och man får sätta tummen på en liten scanner som tar ens fingeravtryck.

    Sedan får man äntligen kommma in i det förlovade landet :)

  • Froggis

    Ha,ha det där med världskriget var ju kul!

    Jo det där när man kommer in det kände jag till. Men inte att dom ville ha det redan när man kommer till Frankfurt det var det jag reagerade på.

  • svea84

    Man får ta med sig vätska fast bara oöppnade förpackningar och den får inte innehålla mera än 100 ml och uppvisas i igenomskinlig påse, fast å andra sidan så finns det inga dryckes flaskor vad jag vet som är så små. Det är nog parfym m.m. som dom menar då. Finns ju vatten på flaska att köpa på planet.

  • Froggis

    Svea 84
    Jo det visste jag ju, men frågan var om man måste gå igenom en säkerhetskoll när man mellanlandade. För om man åker direkt kan man ju handla taxfree innanför på Arlanda. Men det funkar ju inte om det blir koll igen.

    Dryck hoppas jag att vi får gratis på planet??!!!!

  • Gorban
    Froggis skrev 2007-09-26 13:26:12 följande:
    Tigerwoman skrev"Om man flyger inifrån EU och ut ur EU är det alltid en ny säkerhetskontroll"Det var det jag menade med inom Eu. Men jag missuppftatade det säkert och hon menade kanske om man flyger ut ut EU och det gör jag ju.Oj vill dom veta alla dom där sakerna redan i Frankfurt? Var visar man det då? För man checkar väl inte in igen?!
    Precis innan gaten så har de ett par diskar där personal från flygbolaget tar dessa uppgifter som de matar in i laptops.
  • Gorban
    Froggis skrev 2007-09-26 13:39:41 följande:
    Svea 84Jo det visste jag ju, men frågan var om man måste gå igenom en säkerhetskoll när man mellanlandade. För om man åker direkt kan man ju handla taxfree innanför på Arlanda. Men det funkar ju inte om det blir koll igen.Dryck hoppas jag att vi får gratis på planet??!!!!
    Jag har fått ta av mig både livrem och skor vid säkerhetskontrollen i Frankfurt. Innan 9/11 var det mycket lugnare.

    Jag har alltid åkt business class och då får man vad som helst att dricka ombord :)
Svar på tråden säkerhetskontroll vid mellanlandning