• Emeraldy

Fiskrätter för oss som inte gillar fisk :-D

Varken sambon eller jag är speciellt förtjust i fisk... Vi äter det om det bjuds, men vi gör ALDRIG fiskrätter hemma.

Nu har vi dock en dotter och vi vet ju att fisk är väldigt bra mat, så vi skulle nog kunna tänka oss att prova göra nån fiskrätt.

Har ni nåt bra tips på en lättlagad fiskrätt (tänk på att vi ALDRIG har gjort nåt med fisk!!) som kan tänkas gå hem även hos oss som inte är så förtjusta i fisk??

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Fiskrätter för oss som inte gillar fisk :-D
  • palmblad

Lax eller vit fisk i bitar eller block.
    Lägg i långpanna/ugnsform o lägg på tomaskivor, citronsaft o dill.
    Gratinera.

• Emeraldy

palmblad:
    Ska man inte ha nån sås till?

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • palmblad

Jag brukar servera den med gräddfil. Man kan ha klippt gräslök i om man vill.

• jenn79

Vi brukar göra en (två) fiskgratäng i ugn.

Vit fisk (vi undviker torsk pga utfiskandet) Blanda matlagningsgrädde (el vanlig grädde) med chilisås.. tills du tyckerd et fått en bra smak. Salta peppra.

Lägg fisken i ugnsfast form, klicka över några smörklickar. Häll på blandningen. In i ugnen ca 30-40 min. (Vi glömmer oftast att ta fram fisken och tina ) Man får känna sig fram att den delar sig bra/fint. Då är den klar.

Eller så gör jag som ovan fast jag blandar citronpeppar och grädde istället för grädde/chilisås.

Servera med kokt potatis och grönsaker.

• jenn79

gradantal kanske 200 tror jag vi harFundersam (skäms lagar aldrig efter recept)

• Smus

Lax med citronpeppar och salt, creamfraige eller matgrädde över - in i ugnen. Potatis till.

• Tessiie

Taco torsk:

torsk block
    tacokryddor
    creme fraiche
    purjolök
    riven ost

gräddas i ugn ca 40-45 min om torsken är fryst

Super gott och det känns inte att det är fisk

♥ (¯`°?.¸ ♥ Tindra & Casper är mina sötisar ♥¸.?°´¯) ♥
  • Luckiest

Lax i krämig sås

6 portioner

800 g benfri lax
    1 dl vatten
    3 msk konc hummerfond
    1 dl Crème Fraiche
    2 1/2 dl Mellangrädde
    ca 2 tsk fransk senap
    1 knippa dill
    3 msk röd stenbitsrom
    salt

Skär laxen i mindre bitar. Blanda vatten, hummerfond, crème fraiche, grädde och senap i en låg vid kastrull. Koka ihop såsen något. Lägg i fiskbitarna och sjud under lock ca 10 min. Hacka dillen. Rör ner dill och rom i såsen. Smaka av med salt. Låt allt få ett uppkok.
    ?Servera med bandspaghetti och en sallad!

• fejlin

hej min man gillar inte heller fisksmaken men denna brukar slinka ner o tom duga som matlåda...
    Tzatzikitorsk
    2 torskblock eller liknade
    4 dl creme fraiche
    1 stor gurka
    vitlök efter smak ( ta lite extra för fisken tar bort lite smak)
    2-3 msk olivolja
    salt
    mynta efter smak (kan uteslutas)
    citronpeppar om man vill

tina fisken . riv gurkan o krama ur vattnet. blanda gurka vitlök creme fraich ( lätt går lika bra )olivolja o mynta till en tzatziki lägg fisken i en ungsform salta o citronpeppra fisken häll över tzatzikin in i ugen på 200 grader tills den är klar ( beror lite på hur tjocka block o hur kall fisken är innan) jag brukar skala potatis o koka den sen brukar fisken nästan vara klar ...

Svar på tråden Fiskrätter för oss som inte gillar fisk :-D