• Sandra1977

Syskon till prematurbarn

Jag födde en dotter i V 35+4. Det började med värkar och sen gick vattnet, förutom att det var tidigt så var det en helt vanlig förlossning. Detta var bara tre månader sedan men jag funderar redan på ifall jag skall våga försöka skaffa ett syskon så småningom. De har ingen aning om varför jag fick så tidigt. Jag undrar nu hur det har gått för er andra som har skaffat syskon om de också har kommit för tidigt. Detta gäller då främst de som inte har fått någon förklaring till varför det startat tidigt.
    Måste också tillägga att min dotter mår bra och att hon bara var lite liten för tiden och prematur.
    tacksam för svar

• Svar på tråden Syskon till prematurbarn
  • phil

Ja, vi har bara fått prematurer. Tidig vattenavgång omkring v 20 och sedan mycket sängläge och vila tills barnen kommer i v 33-34 ungefär. Inga förklaringar till att det händer.

• HelenS

Har också två prematurer. Storasyster föddes 30+6 och många tankar snurrade runt när jag väntade lillasyster. "Tur" nog stannade lillasyster fyra veckor längre och kom 34+3.

Jag vet inte varför mina har bråttom ut.

Självklart skall du skaffa fler barn! Så är ju ändå livet, man vet aldrig hur det blir

• Sånglärkan

1:an kom i v. 35+0 under liknande förhållanden som du, men tvåan var fullgången.
    Därför hade jag liksom glömt att trean kunde komma tidigt och han kom i 37+0, alltså inte prematur men vägde under 2,5 kg.

Det går bra att ha en till liten. Man blir inte så chockad och kan ta större ensvar i vården om barnet.

Tex. fick vi trean på ett litet BB under sommarsemestern och jag tror inte personalen var så van vid småisar (tror att om vi legat på regionsjukhuset hade vi nog hamnat någon natt på barn), men kunde själv känna mig trygg och säker och propsa på bilirubintest, blodsocker, matvikt osv.

Kändes skönt att kunna vara mamma åt den lille.

Så blir det nog för dig med OM du skulle få en till prematur!

Ps. min stora kille går i trean nu och är normalt utvecklad på alla håll och kanter!

• delfin73

första i v.36,andra v.37 och tredje i v.35.
    första och sista har varit små och lite "skruttiga" men mellan killen var STOR och stark för sina veckor och behövde aldrig vara på neo.
    så KLART ni ska .mvh m

• Sandra1977

Tack för alla svar! Om jag bara får min sambo att också våga så vill jag gärna försöka bli gravid igen. Skulle ju vara roligt med ett syskon till Felicia om ett par år eller så.

• mamma2B

Förstår helt dina funderingar, går själv i samma! Vi har precis varit o pratat av oss med en barnmorska idag o ställt alla frågor vi bara kunde komma på: jobbigt men kändes samtidigt bra. Tror nog att vi ska våga försöka en gång till men annars finns ju alltid adoption som ett alternativ, världen är full av barn som behöver föräldrar. Ta er oro på allvar o fundera o prata o ge det hela tid så kommer ni säkert fram till hur ni ska göra. Om ngt år är ni båda säker mer sugna

• Ängeln Casper

1á v.39+0 spontana värkar
    2á v.30+2 efter 15veckors vattenavgång....
    3é v.37+6 kom för igångsättning, men det satte igång av sig själv.

Jag har skrivit en del om nr2 på min press. Jag vågade bli gravid igen efter den "resan" och de gick vägen, fast vägen var jobbig, oviss och lång. Men nu när jag har nr3 i min famn så är det värt det!

lycka till alla som funderar på syskon......

Kram Camilla, mamma till Oliver, Ängeln Casper & Emilia
  • miniliten

hejhej jag fick min dotter i v 34 och jag fick nu för snart 2 månader sen mina tvillingar i v 30. jag har inet fått nån förklaring till varför jag får för tidigt, jag får sammandragningar runt v 20 o sen avstanard om dom men sen frå jag nån jätteond värk som håller i sej hela tiden o sen resulterar det i akutsnitt till slut.
    vi har gjort vårat nu, vi vågar inte ge oss på ett till barn o att det skulle komma ännu tidigare.

men det verkar vara nått i mina gener, men läkarna säger att det ska inet vara nått genetiskt men med mej undrar dom, jag ä född 8 veckor tidigt o mina syskon som närmast bf 4 veckor innan. o många av mina om inte alla, hr många, ä oxå tidigt födda så ja, som sagt vi vågar inte riskera nått.

men ofast så ä det ju så att man går tiden ut med denandar ändå, inget som säger att har man fått ett barn tidigt får man andra tidigt oxå. så satsa o lycka till!!

• oOmejaOo

Har samma funderingar som ts. funderingar som man inte kan "ta" bort. Nu ska vi ju inte ha barn på ett tag men den dagen det kommer så kommer man gå på nålar.
    Läkarna kunde heller inte säga vad det som gjorde att min dotter kom 8 veckor för tidigt.

Funderar oxå om det kan ligga i generna. Min pappa är 5 veckor förtidig och min sambo 7 veckor......kan ju inte låta bli att fundera. Man vill ju kunna säga varför det blev som det blev.

~♥ våran underbara Meja ♥~
  • världens bästa mamma

Har oxå 2 prematurer i v. 32 olika födslar vill säga

• triss i tjejjer

Även jag har prematurer.. 3 st. Tindra kom i v.35+1 och tvillingtjejjerna Leia & Nova tittade ut i v.35+4.

ღ ღ ღ Jannice - fru och mamma men även tvillingmamma till 3 underbara tjejjer !! ღ ღ ღ
  • TissTassTess

Fick min pojke i v 23. Sen tog det bara 4 veckor innan jag var gravid igen (inte planerat den här gången, men efterlängtad och välkommen).
    Har fått veta att min livmoderhals e alldeles för klen, var därför Elias kom för tidigt. Nu har jag fått knyta ett band om livmodertappen för att hålla kvar nästa bebis så länge som möjligt. Men att gå fulltid är inte ens att hoppas på. Vi hoppas på att få passera v 30, då e vi nöjda...
    Men jag känner ingen oro för att få för tidigt, tyckte själv att det var en ganska fantastisk upplevelse, sammtidigt som det var bland det värsta som kan hända.

Elias är nu 6 månader gammal och en glad och pigg liten pojke. Och jag är gravid i v 22 och är inte riktigt lika pigg som min son!

• alnömamma

Hej!
    Jag tycker man ska lyssna på läkarna, det beror ju på anledningen till att ett barn kom tididgt hur stor risken är nästa gång. Om läkarna bestämt avråder skulle jag inte försöka med en till, hellre adoptera. Min andra kom v 36+0 och jag tyckte inte det var nåt särskilt med det. Men sen när 3an kom 28+2 kändes det som att jag inte borde ha försökt få ett barn till. Jag hade så dåligt samvete och vågade inte träffa folk, för jag tänkte att de liksom skulle döma mig för att jag varit så oansvarig och riskerat mitt barns hälsa genom att försöka få ett barn till.
    Nu gick allt bra och läkarna sa att det nog inte fanns något samband som förklarde att båda kom tidigt. Men jag frågade 10 gånger om de avrådde mig från att skaffa fler barn. Det gjorde de inte så nu har jag en liten 4a, som gick hela tiden ut. Om de hade avrått och vi hade försökt ändå, då skulle jag aldrig kunnat förlåta mig själv om det barnet skulle bli handikappat, det tror jag man ska tänka på.

• Kathy1

Jag födde min dotter, spontan vattenavgång i v 32. Orsaken är okänd.
    Jag fick urakutsnitta i v 36, min son blev dålig och jag likaså. Han var tillväxthämmad oxå.

Idag är dottern 3 år och sonen 1,5 år.

• Stich

Min äldsta dotter är född i vecka 36+0 (vattenavgång +värkar)
    Lilltösen tittade ut först i vecka 39+2.

• Jennjen

Min första son föddes i v 34+5 och min andre i v33+1

• Ayle

har två prematurer ev född vecka 29+1 och en i 33+ jg väntar nu mitt tredje och har sängläge mestardels av dagen. dom vrt inte varför jagg fått förtidigt innan heller, visst skulle jag vilja att man fick ha en "normal" grav... men man får hoppas på det bästa. lycka till

Svar på tråden Syskon till prematurbarn