Inlägg från: HeddaBigBum |Visa alla inlägg
  • HeddaBigBum

Go Fika

Vi tog några snabba bilder nu när Alexis vilat, osv. Vilken tycker ni vi ska välja? Eller göra om igen? Räcka ut tungan Hela fotostunden måste liksom bli klart på MAX 1 minut (precis som med Halloweenbilderna), annars kan man lika gärna skita i det och prova igen någon annan dag... The attention span is really that short for our kids...

Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • HeddaBigBum

ok 2!
    Jag tyckte nog också den var bäst... det såg ut som om de var där och smög omkring och säger "shh".

Grattis till Oskars första namnsdag förresten!

• HeddaBigBum

jo, jag håller nog med... den i stallet är mer julig tycker jag!

• HeddaBigBum
    Fragglerock skrev 2007-12-05 15:27:36 följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article1396822.abMin nya arbetsplats... *hehe*
    Tacka vet jag mina gullepluttar i rullstolar som matas genom en knapp på magen...
  • HeddaBigBum
    Fragglerock skrev 2007-12-05 18:19:35 följande:
    Min första tanke var "undrar om personalen har lika kul som de intagna?"
    Tja, man har väl så kul som man gör det till... slåss på du, med andra ord! Oskyldig
  • HeddaBigBum

Vilken sötis!!!

Skönt att det går åt rätt håll med foglossningen/smärtan! Snigla på du... Räcka ut tungan Och visst känns det som om åren bara rinner iväg... mellan fingrarna... när det börjar bli kalas och "play dates" utan mamma och pappa närvarande. Snart tar de studenten...

Vi har åkt ånglokståg idag till Nynäshamn och knallat runt på lilla julmarknaden där. Det var jättemysigt, men lite kallt. När vi klivit av tåget och kände hur det blåste kallt frågade Dino:
    Luke, do you want gloves?
    Sen pratade Luke inte om något annat än glass.
    Så efter lite korv med bröd satt de där i blåsten och åt glass, våra troll. Och Piggelinen var slutsåld, så det blev en rosa stjärnglass med glitterpinne. Tror den hette Girlie... Jag är helt out of it när det gäller GB-glassarna. De brukade man ju ha stenkoll på! Nu finns det ju mängder med varianter av Magnum-glassarna...

Alexis sov på tåget till Nynäshamn, och Luke hem. Luke sov i 4h lite drygt, vilket han gjorde förrförra helgen när vi varit på Junibacken och sett Pippi. Utflykter dränerar tydligen vår son. Räcka ut tungan

• HeddaBigBum

Gav mig på ett försök med Lucia-kronan och tomtenissen bredvid, eftersom det inte blir något firande hos Eivor för oss... Men... ja, vad säger man. Dotera mi ville INTE ha någon knäpp krona på huvudet!

• HeddaBigBum

Maria:
    Precis lagom nu till julstressen, eller hur?

Luke och Alexis har fått vara hemma idag, eftersom jag tyckte de var sådär träligt snoriga och mosiga. Humöret var det inget fel på, men varje gång de nös kom en halv lite snor ut... Nu har Luke feber (bara 38,3), men jag hoppas han blir feberfri tills på torsdag, så han får vara tomte med alla de andra barnen på dagis.

På förmiddagen var vi på bvc och Alexis fick sin 18-mån-spruta. Det gick super med lite mutor (torkade jordgubbar = favoriten). Nu väger hon 10,4kg och är 78cm lång. Mindre än Luke var i den åldern, vilket är mystisk synvilla om ni frågar mig...

• HeddaBigBum

Åh vad söta, Mia!!!

• HeddaBigBum

Oj Maria...
    Vi pratade faktiskt om situationer som din, på jobbet idag. Det kan nästan inte vara en myt att "bad news travel in company".
    Var sitter cancern hos din mamma? Samma ställe? Tidigt upptäckt?
    Hoppas hon kan vila upp sig och njuta av julen lite i alla fall...

• HeddaBigBum

Mindre kul avslutning på Lukes kväll:

Så går det när man klättrar och klänger ochfar runt och bara "är Luke" heeeela tiden. Fan vad det blödde från näsan, men Luke klagade på att han hade ont i tänderna. Jag kände och försökte vicka på dem, men inga verkade lösa. Han somnade helt slut, men vaknade efter en timme och klagade igen att hans tänder gjorde ont...
    Ska känna ordentligt imorgon igen... *suck*

Och det här är Alexis under hela kaoset:

Hon som aldrig delar mamma, inte ens när Luke är ledsen. Hon bara stod och stirrade och gjorde inte ett enda försök att klämma sig i mellan. Hon bad inte ens om glass, trots att Luke fick en. Det var nog allt blod som skrämde henne, för det är ju liksom inte första gången vår son slår sig...

• HeddaBigBum

Fina bilder Nanny!!
    Du skulle haft med ett på Agaton och Alexis med någon rolig text... typ att Tomten inte finns... hon var ju inte glad om man säger så. *hehe*

Jag har kontaktat folktandvården för att se om vi kan få komma innan 3-årsdagen och slå två flugor i en smäll (kolla upp de onda tänderna, och gör 3-årskontrollen samtidigt).
    Jag frågade idag när jag hämtade på dagis om tänderna gjorde ont och han svarade att "de gör bara lite ont". Och han har kunnat äta utan problem... men eftersom han klagat på att det gör ont flera gånger och så pass länge efter händelsen, så ska man givetvis kolla upp det.

Alltså, jag har strulat med folk med näsblod i 4 dagar i rad nu!! Vad är det här??
    1. En av våra gravt förståndshandikappade tjejer börjar helt plötsligt störtblöd. Hon gör tydligen det ganska lätt. Det tog 3 man att strula med det. Hon var nämligen på väg att åka hem och var halvt påklädd. En höll i hennes armar. En försökte få på henne kläderna (taxin väntade) och en försöker stoppa bomull i näsan typ. Flickan skrattar pch har skitkul och vill bara pilla mer på näsan.
    2. Dino och Luke krockar och Dino börjar blöda näsblod... på Lukes huvud bland annat.
    3. Luke ramlar i köksbordet och blöder en mindre flod.
    4. En annan tjej på jobbet börjar blöda från en näsborre och första förbandslådan i det klassrummet var minst sagt skit!

Nu räcker det!

• HeddaBigBum

why thank you!

• HeddaBigBum

Men vad är det för stenålderskärringar här inne??!!

Jag läser inte ens en dagstidning, så jag får nog massor med extra  fjortispoäng för det!

Idag köpte jag en gran i alla fall. En liten. Tomten lägger ju julklapparna under granen, det vet Luke. Vi har berättat att Tomten kommer till Mormor och Morfar i Småland och lägger presenter under deras gran.
    Men sen tänkte vi öppna våra och de amerikanska julklapparna när vi kommer hem, och då måste vi ju ha en gran.
    Jag glömde totalt bort att vi aldrig haft en gran i Sverige, så vi har inga ljusslingor till granen. *måste inhandlas imorgon*

Jag kanske kan samla på mig extra vuxenpoäng tack vare mina senila beteenden? Räcka ut tungan

• HeddaBigBum

Då har vi varit hos tandläkaren, som konstaterade att Lukes ena framtand är lite lös.
    Men han klagade inte när hos vickade på den, så den gör inte ont längre. Om inget förändras gör de ingenting åt saken. Hon, tandläkaren, kunde inte svara på om den permanenta tanden kan ha tagit skada. Det återstår att se, men är inte så troligt... trodde hon.
    Jag har i alla fall kontaktat vårt försäkringsbolag... spelar väl kvitta egentligen, eftersom vi inte kommer bo i Sverige när hans permanenta tänder ploppar fram. Ja, ja... Men man vet aldrig vad framtiden ger...
    Men, hur skulle det bli OM man bor kvar. Måste man behålla samma försäkringsbolag då, för att få någon ersättning vid eventuell skada?

När vi ändå var hos tandläkaren tyckte jag att de kunde göra 3-årskontrollen samtidigt. Det felar ju bara 2 veckor. Men nähä... då blir det fel år. De får ett visst antal kr per unge, och då skulle det registreras på fel år, osv osv.
    Men vad gör ni på 3-årskontrollen då?
    Räknar tänder...

Så vi fick en ny tid nästa år för att räkna hans tänder!

• HeddaBigBum

Jag hittade små korgar på EKO för ett tag sen, för 5kr styck. De kanske skulle användas som blomkrukor egentligen , men jag köpte 4 och la lite godis i dem. Vi har 3 ordinarie personal, men en av dem har varit ledig i snart en månad. Samma tjej har vikarierat för hennen (ganska ovant för oss, som haft ungefär en billion vikarier sen Luke började på dagis ), så då känns det ju inte schyst att utesluta henne liksom... så 4 korgar blev det.
    Grejen är att 3 av 4 är muslimer. 75% av personalen på vår avdelning liksom... ha ha... Så jag har lusläst allt godis, så det inte innehåller gelatin! Men det var uppskattat. Det är ju inte kul att ge något som jag vet att de inte kan äta.

• HeddaBigBum

Usch vad träligt att bli sjuka precis innan jul!

Här är det ytterst lite snor faktiskt *peppar peppar ta i trä, anti-juinx*, men det lär nog ändras till helgen. Eller vad säger du Nanny, visst ska vi bli sjuka i Småland? Varför bryta mönstret liksom?

• HeddaBigBum

Jag stämmer in i kören:
    Gooood jul!!!

Vi är nu i Småland, eftersom Tomten skulle hit... Räcka ut tungan Men vilket jävla styr det är att få iväg oss alltså. Man kan ju tycka att vi borde vara proffs nu på att packa inför Smålandsresor, men icke... Vi far runt som huvudlösa höns och resultatet är att vårt hem ser ut som en krigszon. Kul att komma hem till det liksom, men men... Nu ska vi njuuuta av ledigheten och att bli ompysslade!!! Äta massor ska vi också!! Fram med mjuksbrallorna!

• HeddaBigBum

Maria:
    Jag hade massor med öroninflamationer som barn och jag minns hur ont de gör. Samtidigt minns jag hur SKÖNT det är när trumhinnan spricker. Smärtan bara släpper och jag brukade somna på sekunden efter det...

Idag har Dino och jag varit på DATE!
    Eller, ja, vi har varit på bio. Vi pratade inte alls om barnen eller något som rörde dem och jag tänkte nog bara på dem 2... kanske 3 ggr... under filmen!
    Alldeles för mycket godis åt jag tyvärr...

Svar på tråden Go Fika