• hejlis

Go Fika

Jessica snabb där...vill inte ha gamla, stenhåda frallor alltså hehe

• hejlis

Hej på er! Blev ett lite jobbigt slut på denna vecka Hanna var ju sjuk och hemma från dagis förra veckan. I tisdags när hon skulle dit = inga problem. Jag stannade kvar lite extra och sedan puss & kram, hejdå som vanligt. När jag hämtade berättade de att hon blivit lite ledsen en kort stund (mammalängtan tydligen) och inte heller varit så pigg på att äta. I onsdags okej att lämna, men hade varit lite ledsen på dagen också, inte velat äta och inte velat gå ut. Så i torsdags. Vaknar. Känner under hela morgonen att hon inte är som vanligt...går till dagis. Fröken sitter och läser med 3-4 andra barn. Vi går in. Hanna vill bara vara hos mig. Sitter och pratar en stund, till slut säger jag att jag måste gå. Då kramar hon mig och börjar gråta...Försöker säga att ni u måste jag åka till jobbet osv. men hon släpper mig knappt. Till slut lossar hon lite och sätter sig intill, då reser jag på mig varpå hon ska med. Fröken får ta upp henne i famnen. Hanna gråter och blir jätteledsen/arg/hysterisk...Jag går. Hem och grinar.Sedan till jobbet. Mår rent ut sagt apa hela dagen. Kan inte få ner en matbit, ingenting... Vågar inte ringa och fråga hur det går... Kände mig som om jag svek henne så totalt. När jag hämtade så pratade jag med fröknarna. Hon hade lugnat sig sedan och ätit en smörgås till frukost, inte velat äta mat till lunch utan bara en smörgås då med. Hon var okej när jag hämtade med sådär glad/ledsen ni vet...kommer springandes och bara vill kramas en lång stund...Går hem. Hon äter glatt mellanmål, och sedan lekar vi och kollar lite på TV. Hon säger minst en gång att hon inte vill gå på dagis + börjar nästan gråta när vi frågar (glatt) hur det varit på dagsi idag (som vi brukar göra). På fredag morgon vaknar hon till vid 6-tiden och frågar "Dagis idag?" När jag säger "ja" så börjar hon snyfta, men somnar sedan om. Även när hon vaknar en dryg timme senare så är det första hon frågar om det är dagsi idag. Börjar nästan gråta då med. Ringer dagis och frågar hur vi ska göra. Rickard är ledig så han får gå med, vara kvar tills hon "släpper" själv och börjar leka, för att sedan gå. Då blir hon ledsen, men verkar tycka det är okej att vara i frökens famn och vinkar iaf hej då. Vi hämtning säger de att det varit bättre under dagen än de sensate 3 dagarna. Hon har lekt och varit "som vanligt". Dock fick hon vara inne (av ngn anledning så vill hon inte gå ut ) och måla (höjdare!) samt hon visste att pappa skulle hämta INNAN lunch. Vilket hon glatt talat om under dagen. Hon hade ju blåsor i muinne förra veckan, och jag tror att det kan vara en bidragande orsak till just detta att det känns läskigt att äta på dagis. Att det ska göra ont...jag vet inte. Hon har varit ängslig att äta även hemma, tills bara för ett par dagar sedan då hon förstod att de var borta. Nu i helgen har det första hon frågat om varje morgon varit om hon ska till dagis. När vi säger "nej, inte idag" så somnar hon lugnt om...Sa igår att på tisdag ska vi till dagis, och då blev hon iofs inte ledsen med tårar, men hängde med huvudet. Då ska jag att pappa stannar kvar en lång stund, och sedan hämtar vi dig innan ni ska äta och äter lunch hemma. Frågade om det lät bra och då nickade hon faktiskt!
    Idag gick vi till dagis och lekte utanför (det ville hon jättegärna!) samt satt där och fikade lite. Vi kollade in genom föntren och hon berättade glatt vad vi såg där inne. Pratadade om de andra barnen, fröknarna osv. Och det har hon även pratat om hemma, med glad röst. Så jag hoppas, hoppas, hoppas, att det är som fröknarna säger - ett bakslag, som är rätt så "vanligt". Hjärtat säger ju bara "aldrig mer gå dit med henne..." Men samtidigt har det ju gått så bra innan, och hon har varkligen haft roligt! Vi har sagt att vi gör likadant nästa vecka som i fredags, och hoppas att hon kommer in i det igen. Att det kanske till stor det beror på att hon varit sjuk, haft ont i munnen sller så. Annars vet jag inte vad vi ska göra...

• hejlis

ja, och som inte det vore nog då...Var på MVC i fredags. Allt bra. Tills bm lyssnar på hjärtljuden.Lyssnar läääänge...Säger att det är lite lågt. Ligger mellan 115-120 ( har annars legat på 132-150). Och vill att vi åker in till förlossningen för en ordentlig ctg-kurva...faaaan. Miljoner hemska tankar...hem, hämtar Rickard, lämnar Hanna, in till Huddinge. Får komma in på en gång och blir omhändertagen av snäll bm. Sätter på ctg:en och hon säger nästan direkt att det ser jättefint ut. Får iaf vara kvar ca 45 minuter och bebis hjärtslag går upp och ner som de ska. Läkare kollar och allt är normalt och ser jättefint ut. Än något lättad Mia (och Rickard) kan äntligen åka hem. Bebis är iaf "nästan" fixerad nu. Ruckbar men åt det fastare hållet, typ...Och magen hänger nere vid knävecken känns det som.

• hejlis

Tänkte precis på samma sak som Jessica faktiskt! Varför vill/ska ni flytta? Ni bor väl kanonbra (tycker jag)?

Vi har ju tänkt ett par gånger nu att "man kanske skulle sälja nu" bara för att man får så himla mkt för våra "hus", men å andra sidan måste vi ju då köpa ngt annat, och de priserna har ju gått upp lika mkt som på våra! Sedan så trivs vi så enormt bra här faktsikt. Lugnt och skönt (ja, en och annan bilstöld då rå´) nästintill bilfritt inne i området (och som tur var idag även utanför området då Hanna i full fart drog över bilvägen....)Nära dagis, skola, affär, tåg, buss osv. Lagom stor trädgård Det ENDA jag kan störa mig på är när vår granne drar på full bas på sin stereo kl.23 på kvällen, så att det skallrar i våra tavlor...typ...men så är jag lite ljudkänslig också.

• hejlis

Ska kolla om min gör det också. Mina 3 alltså, eller 4 var det ja...en under magen också. De övriga 3 för att få upp huvudet i sådan nivå så att halsbrännan blir uthärdlig go´natt!

• hejlis

I dag var Hanna på dagis igen. Vi körde samma som i fredags. Rickard gick med och gick med in. Stannade kvar (ca 45min) men satt bara och var "tråkig" i ett hörn typ...Hanna var lite ledsen när hon gick hemifrån (jag var kvar hemma) och hade tydligen snyftat lite "mamma" när de kom dit. Men det gick över direkt, och hon började leka på en gång i stort sett och var med i "gänget" direkt! De skulle måla kottar och lägga på ett fat och det var tydligen jättebra. Gick även glatt med fröken till ett annat rum och hämtade lite andra saker. Sedan skulle de gå ut i skogen och plocka stenar, och då frågade hon och pappa skulle med. Han sa att "jag går med ut", och det var okej. Han gick med till grinden och ut genom den, och sedan så sa han hej då. Då hade hon blivit ledsen...men han vinkade hejdå och stannade "runt hörnet". Hon hade gråtit i ca 30 sekunder och sedan knatat på med de andra. När han hämtade sa de att det gått jättebra idag! och hon var GLAD och kramig när han hämtade. Ville visa stenarna de plockat osv. I dag på em. har hon även varit mer sitt vanliga jag. Även pratat om dagis, om Ellen som hade en jättefin klocka, och när hon målade förut så målade hon glatt av fröknarna. Ja, det såg jag ju inte. Men hon berättade det Det som "inte" var bra då /ja förutom att hon grät vid lämningen ) Så vaknade hon till vid ett i natt och mumlade "dagis idag?" samt även när hon vaknade strax efter 7 så var det första hon frågade om hon skulle till dagis. Dock blev hon inte superledsen, utan bara mer "neeeej". Typ...Sedan var hon på glatt humör tills de skulle gå (då hon som sagt blev väldigt mammig ). Lunchen skippar vi på dagis en tid framöver. Får se vad som händer.

• hejlis

Hej hej! Fina bilder Hedda! Lukas ser ut som värsta fotomodellen ju

Jag får nog hoppa över både mässan och kryddpartajet...antingen är jag nyförlöst elelr så är jag gigantisk och kan inte röra mig typ...

Senaste nytt om dagis/Hanna. I går vaknade hon inte tidigt och frågade om hon skulle till dagis. Och när Rickard skulle lämna så gick det UTAN gråt! Hon kramade om hans ben men släppte sedan och gick iväg med fröken för att leta efter Ellen. Hade gått jättebra på dagen. och när jag kom och hämtade så blev hon så där "braigt" glad. Ni vet, skiner upp och kramas. Pratade om dagis på em. helt "vanligt", tfrågade om det var jag som skulle gå med - och det var det, så det tycket hon var bra. Så inför idag kändes det väldigt bra. När hon vaknade i morse så frågade hon om jag skulle gå med till dagis, jag sa "ja" och sedan var det inget mer med det Inga problem att klä på sig eller gå iväg. Jo, just det. Vid 8.30 tiden frågade hon faktsikt " är dagis öppet nu?" och när jag sa "nej, om en liten stund" så blev hon riktigt besviken (tjoho!!! eller vad man ska säga om det...) På väg till dagis så sa hon att hon inte ville vara ute, men när vi kom fram så var de andra på väg ut. Men när jag sa att då går vi ut och väntar på de andra så gick det bra. Efter en stund kom Cornelia ut och ropade med sig Hanna till gungorna, och efter en stund kom kompisen Ellen. Alla skulle gunga och när jag stått där en stund och allt verkade precis som vanligt så sa jag att jag hämtar dig innan lunch då, sedan var det puss och hej då! Inga problem ALLLS!!! Hämtade strax före 13 (då de ska äta) och Hanna blev glad och hade inte alls bråttom iväg. När hon hörde att de andra skulle äta korv så ville hon tom. stanna kvar. Jättebra! Är ju liksom meningen att hon själv ska få känna att hon blir lite "utanför" vid lunchen där. Så att hon själv ska välja att stanna kvar.

• hejlis

Nu har jag varit och klipp mig! Var på den nya salongen borta vid Åbyplan (vid VH rondellen ). Jättetrevlig tjej som klippte, och som faktsikt lyssnade och kom med förslag utifrån det jag sa! Så nu är det kort Näe, inte riktigt, men betydligt kortare än förut, och uppklippt. Supeskönt! Det längst går väl ca 1dm ner från axlarna, och det väger ingenting nu. Kommer ff. att ha det mest i tofs. Det VET jag! Men bara att kunna tvätta håret utan en torktid på typ 1/2 dygn är ju fantastiskt! Ska fixa till ngn färg på det sen också. Blev väldigt mörkhårig nu.

• hejlis

260:- kostade det. Är tre tjejer som jobbar. Jag var hos Marielle. ja,ja ...får se om det blir ngn bild då (men nyfönade frillan från frissan e typ redan förstörd...)

Svar på tråden Go Fika