Go Fika
hej! nu är vi hemma. Det blev en lillebror! 4450g, 50cm. Mörkbrunt hår. Jättesöt!hehe...skriver mer sedan + ska lägga ut kort. och vi mår bra!
hej! nu är vi hemma. Det blev en lillebror! 4450g, 50cm. Mörkbrunt hår. Jättesöt!hehe...skriver mer sedan + ska lägga ut kort. och vi mår bra!
Hej på er igen! Tackar tackar! Nu finns iaf en bild i mitt galleri.
Jo, efter en fm. med svaga, oregelbundna värkar gick vattnet ganska precis kl.13.00, och då blev det fart på mig (och ganska snart även på värkarna). Åkte direkt till Huddinge, var där 13.40 och han föddes kl.14.53. Så det jobbades på bra i slutet! Men shit vad mkt mer intensivt (och ondare) det blev! Med Hanna så var det regelbundna värkar, med några få riktigt smärtsamma värktoppar och rejäla pauser. Här var det som om hela hennes 8,5 timmes förlossning skulle få plats på ca 1,5 timme...Men det gick ju det med. Har skrivit en mer detaljerad f-berättelse bland mina bloggar om ngn vill läsa. Namnet meddelas imorgon...ej 100% säkert ännu...svårt!!
Go kväll allihopa! Ja, nu har vi bestämt. Det blev en Oskar! Carl som andranamn, också ska han få ett till, så att det blir rättvist ( Hanna har 3 ) Men det vet vi inte riktigt vad det ska bli ännu.
Allt går jättebra. Även fastän man VET att alla barn är olika, så var det ändå svårt att föreställa sig innan, att denna bebis skulle kunna vara på ngt annat sätt än det man redan varit med om en gång (m. Hanna). Men de är verkligen helt OLIKA personligheter, och han är bara är 4 dagar! Hanna var ju aldrig ngn "vilding" direkt, men Oskar, han e en väldigt lugn kille. Sover MYCKET och länge, och när han äter så är det snabbt och effektivt, för att sedan sova ett par-tre timmar igen. ÄVEN PÅ NATTEN! Hanna var betydligt mer vaken och kollade runt typ direkt när hon var född, Oskar har öppnat ögonen idag..hehe..., Han kan även ligga själv (!) På BB så kunde jag både duscha och gå och äta frukost medans han sov gott i "baljan".
Hanna är en MYCKET stolt och omhändertagande storasyster. Ännu inte en gnutta avundsjuk. Tvärtom. Vill inte gärna att man lägger ner honom när vi ska äta tex. Då måste hon springa och kolla så att han "ligger bra" och tjatar om att vi måste ta upp honom.
Sover gör vi faktiskt riktigt bra. Det blev en spjälsäng med öppen sida mot mig. Mycket kan ju (och kommer såklar )att ändras, men med de ätvanor han har just NU, så är det en stor skillnad mot Hanna, som åt/snuttade typ 1 g/halvtimmen nätterna igenom. Sedan hör det väl till saken att man känner sig liiite säkrare/mer van denna gång, och kan slappna av på ett annat sätt. Nu liggammar jag från början också, även det stor skillnad då jag under första tiden satt mig upp VARJE gång Hanna skulle snutta/äta. Å amningen fungerar bra. Idag har det runnit till OREDNTLIGT. Trodde det gjorde det igår
Men så var det tydligen inte
spänner liiiite...
Marianne: Då väntar vi med spänning på ett + då
Inte för att jag är sugen på en till just nu. Men jag ska erkänna att när vi låg där i sängen på natten på BB så var det lite vemodigt...Var det verkligen sista gången man låg där med en alldeles ny liten människa? Var tvungen att fråga R. igår om vi hade bestämt oss för att det absolut inte skulle bli fler...Det hade vi som tur var inte. Men det var väl inte något vi skulle planera våra liv efter just nu kanske. Känns bra att tänka så. Det kanske (förmodligen) inte blir fler, men att bestämma känns så sorgligt...
I natt snuttade han mellan 23 och 02 typ....zzzzzzzzzz....och sen av och till resten av natten också... = *tar tillbaka allt jag skrivit innan*
Nu har hon sovit i över 3 timmar...Nåja, jag också. Eller iaf 1,5 timme. Känner mig genast som en ny männsika.
Var på Huddige idag för hörselkoll, PKU-prov och läkarundersökning. Han fick Godkänt i allt. MVG på vikten
Han har vänt och passerat födelsevikten. 4560g idag. Skönt!
....nu har HAN sovit...såklart...
Har aldrig ätit sushi (!) men det såg riktigt smaskigt ut!
Var på BVC igår. Oskar har växt. Nu var han 55cm lång (de måste ha mätt fel på BB, inte sjutton kan han ha växt 4,5cm på 8 dagar?? ) och vägde 4610g. Har nu andvänt stl.50 kläderna i rasande fart för att han iaf ska kunna ha dom EN GÅNG. Får inse att efter tvätt så blir det till att lägga undan...hehe...Hanna hade sina 50 kläder iaf 5-6 veckor.
F ö så fungerar allt bra. Han hade lite ont i magen (?) igår kväll och hade svårt att komma till ro. Ville äta 2 sekunder, sedan frusterarad och arg, skrek, vill äta igen, rapa , skrek, bajsade lite osv...Somnade på min mage vid 00.30 (satt i soffan med honom) och kunde gå och lägga mig vid 01. Sedan sov han gott till 04. Åt, Somnade om till 07.00. Åt, somnade om till strax efter 8. Idag har han varit som vanligt. Och en sak till. Verkar som vi denna gång fått en unge som INTE bajsar på nätterna!!!! Tjoho! *håller tummarna för att det fortsätter så*
jo, en grej till
Natten innan Oskar föddes var första natten Hanna vägrade ha blöja på sig nattetid. (har varit torr MED blöja ca 2 veckor innan). Så, vi var utan blöjbarn i ganska precis 1 dygn
Går iaf. Jättebra. Hon har gått upp på natten ett par gånger för att kissa (vaknar och säger till), annars håller hon sig från det att hon lägger sig till framåt 8 på morgonen. En "olycka" har det hänt. Då blev hon väldigt olycklig...
Har ngn av er haft ont av foglossning/ligamentsmärtor EFTER förlossningen? Under graviditeten med Hanna hade jag ju ganska ont, men i samma sekund som hon föddes var det som bortblåst. Har ju i väntan på Oskar inte heller varit särskilt rörlig, men då man "vet" att det är under en begränsad tid så har det inte gjort så mkt. Jobbigt, visst, men okej iaf. MEN, det försvinner inte
Jag kan inte lyfta mer än typ Oskars vikt utan att det känns ordentligt (läs: gör ONT) i ljumskar och fogen i blygdbenet. Att ta på sig byxorna (och då flytta över vikten på ett ben i taget) går INTE utan att ta stöd av ngt. När jag åker från stallet brukar jag slå ihop fötterna (så att skiten ska trilla av skorna) innan jag svänger in fötterna i bilen, GÅR INTE. Gör skitont! Igår, promend 2x500m = mkt ondare under kvällen. Att springa efter Hanna är inte att tänka på. Känns jättejobbigt...Jag kan inte göra någonting. Gör jag det gör det ont och jag blir bara sur och grinig. Som tyvärr just nu går ut över Hanna. Usel mor
Sen känns det som om jag ska ha mens vilken sekund som helst, HELA tiden...är väl hormonerna antar jag ( + ihop med att det gör ont). Men jobbigt det med. Glad, för att sedan bli så arg så att hjärnan håller på att koka över...sen blir jag ledsen för att jag blev så arg. Försöker vara snäll. Går en stund. Hanna vägrar göra ngt. Blir galen...Hanna ledsen...jag ledsen...Oskar blir jag inte arg på. Och då blir jag ännu mer arg PÅ MIG SJÄLV, över att jag blir så irreterad på Hanna titt som tätt. VET att det kan bli så efter förlossningen, med hormoner som försvinner/kommer, men då jag inte hade några som helst "problem" efter Hanna så känns det så surt just nu...
Han fick några väl valda ord av Rickard innan han och Hanna klev av..hehe...
Idag gick det kanon att lämna Hanna på dagis!
Rickard har lämnat varje dag sedan Oskar kom. ( läs: Mia är feg...) Men idag var han iväg på fm. och jag var tvungen. Har gått bra de flesta dagar R. har lämnat, men innan Oskar så var det alltid knepigare för mig. Men, imorse var hon väldigt positiv hela morgonen, och väl där så var det hur lugnt som helst. Hon och en fröken följde med till grinden. Hanna pussade Oskar och sedan mig hejdå, och sedan gick de iväg för att ta fram pulkorna. Då t.o.m log hon åt mig! Å vad det kändes bra
Borde också åka iväg och handla. Nu har vi ju varit hemma båda två i snart 3 veckor och jisses vad mkt mer mat det går åt. Förmodligen (ganska säkert) billigare än annars, då R. äter lunch "ute" då han jobbar, men jag tycker vi gör inte annat än handlar. Har dessvärre bara blivit småskvättar borta på lokala Ica, men R. ska få¨ta en tur till Maxi snart.