• pippi77

Pappa pedant

Tycker ibland att min man hämmar dotterns utveckling. Det handlar om att han är pedant och livrädd för kladdiga diskbänkar eller lite smulor i soffan. Om dottern vill vara med mig och baka eller diska så är ju det jättebra tycker jag, medan han står vid sidan om och med fasa ser hur vårt kök förvandlas från ett utställningsexemplar till en kladdig röra. Det går ju att städa efteråt säger jag, men det går inte in. För honom är lite oordning början till kaos. Han har heller inget tålamod när det gäller dottern, så fort hon skriker blir han nervös och jag får ta konflikten. Börjar vi gå en promenad och hon börjar skrika för att hon vill gunga eller ngt så går han hem igen. Jag går antingen vidare och tar konflikten eller avbryter promenaden för att gunga. Han är väldigt ansvarstagande när det gäller allt praktiskt hemma, städning,handla, tvätta bilar osv, men känner att jag får ta hela ansvaret för dottern och hennes utveckling.
    Jag tror att det handlar om att han måste ha kontroll på sin omgivning, när ngt inte går som planerat blir han stressad. Och det vet ju alla med barn att inget går någonsin som planerat.

Är det fler som lever med pedanter eller är det själva, så att ni kan förklara hur ni tänker....

• Svar på tråden Pappa pedant
  • Legally Blonde

Ja, det där låter ju inte kul... Ibland tycker jag att jag lider av att vara pedant, men det rör sig mest om att jag är lite väl noga med minsta lilla dammråtta, smutsiga handfat och sånt. Det blir ju jobbigt om man hämmas i sin tillvaro med barnen pga. att man är så pedant!

Jag kan inte säga så mycket mer än att jag tror att dom flesta som är pedanter på något sätt säkert lider av det själva. Min pappa var sjukt pedantisk och blev arg på oss barn när vi hade ställt skorna innanför dörren, inte torkat av i duschen osv. Blotta tanken på det gör mig rasande fortfarande, och jag har lovat mig själv att alltid minnas detta och ALDRIG bli sån emot mina egna barn!!

Lite ordning och reda får det vara, men lite måste barnen få stöka ner också! Man får städa undan det värsta direkt efter tex. matstunden och sedan bita ihop tills barnen har lagt sig och göra lite fint innan man sätter sig och kopplar av för kvällen. Hoppas att ni kan hitta något mellanting som passar alla!

• UnderbaraSöner

d är ju inte bra..känner en vars dotter skriker när hon får smuts på händerna pga att pappan e pedant..

• Kurvan77

Min sambo är exakt likadan! Om vår dotter (7 månader) är hungrig och gnäller (och jag är upptagen med annat och vi kommit överrens om att han tar hand om henne) så sätter han henne i hennes stol (utan något att äta) och börjar ... DISKA!
    Varför inte ge henne mat först och diska sen?
    -Ska disken stå i flera dagar? svarar han! suck...

Jag törs knappt låta henne prova på att äta något kladdigt när han är hemma, för jag veeeeeeet att han kommer gnälla.
    Men hon måste lära sig! Hon måste få kladda, undersöka, grisa, smaka, spilla och så vidare... Så hon läääär sig!

Vad gör man?

• Springsteen

Min sambo är oxå pedant.. men inte likadan som din
    Han ville hellre ha de diskat än att umgås med sin son efter jobbet.. men jag sa till han att tänk när sonen är typ 3 år och du funderar över vad du gjort under hela hans uppväxt o kommer på att du har diskat o den funkade... visst är han ffa pedant.. men inte lika

• lolliepopsie

Jag är också pedant men inte till den grad att mina barn får lida..
    Visst,jag uppskattar inte att dom springer in med skita&leriga skor genom hela hallen,men vanlig uppfostran säger väl att man tar av sig dom på dörrmattan,men ser jag ganksa enkelt på det oxå,för jag tar bar fram dammsugarna när dom har lagt sig,städr efter varje måltid,under köksbord m.m...Och då har jag en ett åring som uppskattar väldans att få äta själv,

Men jag ser det såhär,
    DET ÄR JAG(!!!!!!!) som vill ha det snyggt,rent och prydligt,alltså är det upp till mig att hålla det så,medans barn (OCH SAMBO) inte är lika intresserade av det så sköter jag det själv,plockar och så så att det är snyggt när jag sätter mig på kvällen...och sen får dom röja under dagen,enda A & O för mig är att jag ALLTID städar& skurar i köket efter varje måltid,annars kan det lätt bli kaos med 3 barn...

• mammaidam

Låter jobbigt, särskilt för honom för han kommer inte att kunna kontrollera situatonen för alltid. Min sambo har en svag släng av samma syndrom men det har som tur var stannat av lite dels sen han träffade mig och dels sen vi fick barn men det är ingen rolig åkomma. Undrar vad det beror på? Städningen och kontrollen? Går det ut över erat barn kanske han måste gå och prata med nån för att ta reda på det. Hoppas du orkar härda ut med er nya familj och lösa problemen. Ida

• Bebis Anna

pippi77- kunde nästan tro att jag skrivit inlägget ju. har en precis likadan karl. tycker också han är skitjobbig emellanåt.

kan inte lämna disk, måste ha rent på bord, diskbänk, dotterns rum jämt. känns som hushållet går före dottern ibland, blir tokig på de. jag får leka/läsa/ sjunga m.m. med dottern, utan o bli irriterad, och han blir irriterad av att hon råkar ha mat på händerna. skit jobbigt men så är de, han är uppväxt så, hans föräldrar är likadana. jag kommer från en familj som i deras ögon är "svin", men jag tycker är typ normal eller vanlig, när jag jämför typ med mina vänners familjer och hur dom har de hemma.

• Rickard f

Hej.

Jag har detta problem och säger ofta till mina vänner att jag har problem med det, mina barn får lida för att jag blir irriterad när jag ser deras rum stökigt, visst det är väl ok i någon dag eller så, men om det ser ut så i flera dagar får jag panik. jag hade en konflikt med min sambo om just detta som ni skriver om, min sambo har ångest över att ja ska komma hem ibland när hon vet att jag kommer att sucka för att hon tex inte har hunnit med allt som JAG tycker man ska göra när man är hemma, och då är hon hemma och pluggar.

Jag vet att jag har för stora krav och kan inte förvänta mig att alla ska tänka som jag, jag vill att det alltid ska vara fint hemma då det kan komma hem någon och då vill jag inte att de ska tänka oj vad det var stökigt här..

Jag tror detta har att göra med att vi tidigare har bott i ett sämre område där det var med "smutsfolk" etc, jag vill inte bli förknippad med den tiden och får panik när det är rörigt osv, jag vet det låter sjukt men jag är samtidigt medveten om det,jag vet att jag har problem och måste lära mig att släppa det. Jag får som någon svarade i kring detta och det är JAG som har problemet och då får väl jag plocka då men inte låta det gå ut över någon annan..

Tack för inlägget, det får en att vakna! 

• SatuSv
    Bebis Anna skrev 2007-10-28 17:34:59 följande:
    pippi77- kunde nästan tro att jag skrivit inlägget ju. har en precis likadan karl. tycker också han är skitjobbig emellanåt.

kan inte lämna disk, måste ha rent på bord, diskbänk, dotterns rum jämt. känns som hushållet går före dottern ibland, blir tokig på de. jag får leka/läsa/ sjunga m.m. med dottern, utan o bli irriterad, och han blir irriterad av att hon råkar ha mat på händerna. skit jobbigt men så är de, han är uppväxt så, hans föräldrar är likadana. jag kommer från en familj som i deras ögon är "svin", men jag tycker är typ normal eller vanlig, när jag jämför typ med mina vänners familjer och hur dom har de hemma.

så där är min sambo oxå fast tusen ggr värre...han låter allt annat gå före barn,all städning,mat ja allt. Det första han gör när han kommer hem från jobbet(OCH då spelar det ingen roll om jag dammsugit 1tim innan)så börjar han sopa!! Jag blir riktigt irriterad eftersom jag städat innan,men enligt honom kan jag inte städa som t.o.m jobbat som städerska.
    Igår kväll blev han arg över att sonen på 10mån hade ätit en smörgås och det hade kommit smulor på golvet.Sa till honom att "JAG TAR UPP DET NÄR SONEN ÄTIT KLART",det här förstör vårt förhållande o han fattar inte.
    Jag har vuxit upp med att ha rent runt mig men inte så maniskt som han.Om han fick och om det kunde så skulle han tvätta barnen med klor. Jag äcklas av hans beteende. Jag försöker tänka på allt men det är inte lätt med två barn o allt,jag har blivit jävligt glömsk under mina graviditeter.Innan han kommer hem på kvällen går jag en runda hemma för att kolla så att han inte ska störa sig på något men alltid hittar han ngt enligt honom.
    Hans mamma o syskon tycker oxå att han har gått fööör långt o borde söka hjälp...

2006 2010
  • SatuSv

plus at han gör allt för att barnen inte ska kladda,men dom måste få göra sånt o lära sig att t.e.x göra smörgås själv,måla..ja bara vara barn!

2006 2010
  • Malinkanen

"Ordning är för idioter, genier behärskar kaos."
    Den brukar jag säga till min man när han klagar på att det är rörigt hemma ;)

Svar på tråden Pappa pedant