• Tant Groda

arbetsterapeut!?!

Jag har en massa frågor om hur det är att jobba som arbetsterapeut, utbildning och allt annat som har med det jobbet att göra!

var nämlingen så att när jag var på massage idag så kom vi in och pratade om vad jag ville göra med min friskvårdskonsulentutb och jag sa att jag vill jobba med att att förebygga sjukskrivningar på arbetsplatser samt vara en stöttpelare för sjukskrivna så att de kan komma tillbaka till arbete på ett smidigt och effektivt sätt!
    massören undrade då varför jag inte läste till arbetsteraeut och jag har inte ens tänkt den tanken....så berätta nu ALLT ni vet och kan så kanske jag kommer in på rätt spår när det gäller utb.!!!

• Svar på tråden arbetsterapeut!?!
  • Jessica B

Jag jobbar som arbetsterapeut

• Jessica B

Vad vill ni veta?
    Jessica B skrev 2007-09-27 20:34:18 följande:

Jag jobbar som arbetsterapeut
    Vad vill ni veta?
  • Tant Groda

jag vill veta allt!

utb, hur den går till, lön, hur det känns som färdig...hmm ja allt som kan vara värt att veta

för och nackdelar!!

• Jessica B

Ok..
    Det var några år sedan jag gick, vart klar januari -01 (Gick på Karolinska i Sthlm). 3 år, som iaf då inte för min del var så jobbiga. Heltid, visst, men inte mer. Vet att at-utb också numera finns som distansutbildning också, i Örebro och Boden tror jag.. Vi har många av de studenterna hos oss på praktik.
    Praktik i t4, t5 och t6, Linköping har annan indelning, så bäst är att kolla med varje skola hur de har.
    Man läser anatomi, lite pedagogik och arbetsterapi så klart.
    krasst sett är man inte färdig när man har pluggat klart, för man får den teoretiska bakgrunden, men sedan att gå ut o möta folk som är sjuka/skadade på olika sätt är en helt annan sak. Så man ska se till att första arbetsplatsen är van att anställa nyexade så man får bra introduktion.
    Fördelen är att man kan jibba inom väldigt olika områden, allt ifrån FK till nästan alla olika avdelningar man kan tänka sig på ett sjukhus, habilitering, psykiatri, hjälpmedelscentral. Från det riktigt akuta skedet på IVA till primärvård, dvs i folkshem.
    Man har allt ifrån fysiska behandlingar, hjälpa till att ansöka om bostadsanpassningar, lära ut mentala strategier, ja det mesta.

Jobbar man med fysiskt skadade kan man göra en grov indelning att en at jobbar mer med händer/armar/huvud (hjärna) och en sjukgymnast (sg) jobbar med övriga kroppen.
    Största skillnaden mot sg är att de i stor utsträckning tränan den fysiska funktionen, en arbetsterapeut jobbar mer med aktiviteter, dvs genom att tex använda sidenmålning, snickeri, laga mat så kan man på ett lustfyllt sätt ändå träna, genom att använda tex handen i alla olika moment och på ett naturligt sätt.

Arbetsgivare kan vara allt från landsting, kommuner, privata företag, FK, mfl.. Gå in på arbetsförmedlingen o kolla på annonserna där, så kanske ni får ett uppfattning.

Nackdelen är lönen, men det hade ni redan listat ut såg jag.. Det positiva i det är att äntligen har samhället/landsting/kommuner insett att det arbete en arbetsterapeut kan bidra med, kan göra det billigare i längden för samhället. Lite extra jobb för att få en person självständig i sin vardag, gör ju att tex hemtjänstinsatser minskas osv..

Tja, lång utläggning, något mer?

Får göra reklam för "mitt" område, jag jobbar med personer som på något sätt fått en hjärnskada, tex stroke, olyckor osv, jättespännande!

• Tant Groda

är utb svår att komma in på?

känns som om jag kommer att ha en bra grund med tanker på min usk och fvd utb.
    låter väldigt interssant. kan man jobba förebyggande?
    det borde man kunna.
    jag tror nog att jag ska bege mej till en arbetsförmedling och prata med dem....se hur jag ska gå till väga för att komma in...

• Jessica B

Har faktiskt dåligt koll på intaget på utbildningen numera. Förut har det varierat ganska mycket också beroende på vilken ort man söker. På arbetsförmedlingen borde de veta, så fråga dem!

Och jobb svänger det också, både i tid och beroende på vart man bor. Här i Dalarna hade vi tydligen väldigt många sökande i våras på vikariat, medn då när jag var klar fattades det arbetsterapeuter i stället. Om några år är det dock ganska många pensionsavgångar, så min gissning är att det kommer att bli lättare att få jobb.

Att jobba förebyggande gör man nog i alla verksamheter men på olika sätt, så det beror alldeles på vad du tänker på för patientgrupp! Tex så har ju FK lejt ut alla sina bedömningar av arbetsförmåga tex till olika privata företag, så FK har inte många at anställda (vilket märks, borde finnas fler!).
    Att jobba på typ företagshälsovård finns det säkert några som gör, men de är nog få.
    Det finns ju också ett fåtal at som har egen firma.

Här är fackets hemsida, där finns det mer info
    www.fsa.akademikerhuset.se/

• Jessica B

Här är en infofolder om arbetsterapi
    www.fsa.akademikerhuset.se/www/fsa/fsawebny.nsf/ObjectsLoad/Vadduborvetaomat/$File/Vadduborvetaomat041026.pdf

16 sidor om du vill trycka ut den.

Beroende på vart du bor, kan du ju chansa på att ringa till en arbetsterapeut som jobbar inom det du är intresserad av, o höra om det finns någon möjlighet att få träffa denne/ev gå med någon dag/halv dag. ibland går det, ibland inte.

Svar på tråden arbetsterapeut!?!