Två paddlar och en svans skrev 2007-09-29 09:04:10 följande:
Om katterna själv får välja så vill de nog vara både ute och inne. Har haft 3 birmakatter och alla började som innekatter, men så småningom flyttade vi till hus och då fick de gå ut och de blev mycket mer harmoniska. Trots att de var födda inomhus och aldrig hade fått gå ute sprang de omkring och fångade möss, fightades med andra katter och fick, kort och gott, leva riktiga, värdiga kattliv. På natten hade de lyxen att få komma in och sova i ett ombonat hus. Däremot tror jag att få katter gillar att gå i koppel eller sitta i bur. Och ett hus är ju som en bur. Sen har jag förståelse för att man skaffar katt av egoistiska skäl och inte för kattens skull, och då vill man kanske ha dem inne för att man inte själv ska bli ledsen om det händer dem något. Men då är man ju inte snäll mot djuren utan mot sig själv. Av samma skäl som t ex barn måste få ta lite risker när de klättrar i träd eller cyklar på gatan för att vara lyckliga och harmoniska, tycker jag personligen att man ska låta sina djur göra samma sak. Det är inte snällt att vältra över sin egen ängslan på en annan varelse. Saknar katt oerhört mycket nu men avstår eftersom vi bor i lägenhet, det vore inte rätt mot katten.
Ibland så funderar jag över hur människor tänker när dom släpper ut sina katter, trots allt är det vind för våg eftersom ägaren aldrig kan veta säkert var katten är eller vad den gör.
Jag vet att många resonerar som så att en katt har rätten att vara ute, det är det den är född till,, att jaga etc... Ja så var det förr... Katten är så präglad idag av oss människor för att vara ett sällskapsdjur ett husdjur och mår defenetift inte dåligt av att vara en innekatt som många verkar tro. Man hör många ggr,, min katt klarar inte av att vara inne. En katt låter, jamas, skriker springer och även jagar,,, innomhus. Såklart den gör.. klarar man inte det som ägare till katten ska man inte ha katt,, inte f-n ska man släppa ut den bara därför,, åå nu ser jag på min katt att den mår så mycket bättre,, äh bullshit,, lättare för ägaren bara...
Många anser oxå att om katten blir påkörd av en bil,, dör eller ännu värre ligger och lider,, ja näe då anser ägaren att jaa det är supersynd men jag har iaf sett till att min katt fått ett bra liv att vara katt, leva som en katt och få vara ute... EEEMN ok,, men är det så lyckligt att dö på det viset,, ensam? Många anser oxå att äh det är ju bara en katt.... Vissa anser eller förstår inte ens hur man som ägare till katter och har dom inne ens kan sakna dom om man är borta från dom under en tid. Det är ju bara katter hör man återigen.... Vad menas med det? Bara katter?
Å andra sidan medför de lösgående katterna en del problem i tätortsmiljö, t ex
· orsakar allergier hos närboende,
· lämnar avföring och urin i sandlådor, rabatter m m,
· revirmarkerar på byggnader, bilar m m, med stark urinlukt som följd,
· repar lack på bilar och orsakar andra skador,
· tar småfåglar vid fågelbord,
· blir offer för och kan orsaka trafikolyckor,
· ökar risken för vildkatter, smittspridning, m m.
Vems skylldighet är det då att stå för dessa skador?,, det skulle inte spela någon roll alls om man tog katten på bar gärning gick till ägaren (om katten ens har adresslapp) och berättade så skulle ägaren garanterat säga,, näe det var inte min katt som gjorde det där.. det säger ni bara..
Och om man då bor på landet,, det är ju superbra att låta katterna springa där.. där händer det ju ingenting,,, inte mycket bilar alls etc..
Men där finns massor av råttgift och andra rovdjur som ofta har ihjäl katter,,
Råtter finns överallt,, och på vissa ställen även råttgift,
Här kommer lite info om vad som händer katten om den får i sej råttgift antingen genom att äta en råtts som dött eller håller på att dö av dej eller slickat i sej det själv.
Det vanligaste råttgiftet består av ett ämne som bryter ner K-vitamin. Ämnet heter WARFARIN och det nyaste råttgiftet innehåller WARFARINER. K_vitaminet ingår i den process som gör att blodet levrar sej. När det brutits ner av råttgiftet, börjar djuret blöda innombords. Det kan blöda överallt, ofta i mag-tarmkanakanalen, i buken och i lungorna. Symtomen är att katten blir mycket slö, inte orklar röra sej och andas häftigt. Man kan oxå se att slemhinnorna i munnen är nästan vita och ofta ser man små blödningar där och i huden.
BEHANDLING: Snabbt insatt behandling är nu livsräddande. Kattenmåste få ett motgift i form avvitamin K. Detta motgiftheter KONAKION och sprutas in i en muskel (ibland direkt in i blodet) .
Det är inte alltid man vet att katten fått i sej råttgift, men vid misstanke sprutar man alltid in KONAKION. Katten måste sedan få KONAKION i tablettform i flera veckor, innan risken är över.
Och DETTA är ni villiga att faktiskt utsätta era älsklingar för.. det ser jag som helst jävla vansinne,, detta gäller faktiskt även på landet..
Vad tror ni händer om ni inte vet var katten är,och man inte hinner in till vet så snabbt som man msåte in? Jo det kan jag oxå tala om.. Katten dör,, en väldigt plågsam död.
Är det värt det bara för att katten minsann mår bäst av att vara ute? Den mår inte bäst av det.... Allt har med vana att göra, men kan vänja en ute katt att vara inne,,,, tar massor av tid men det går. om man bara ser till att göra det så bra som möjligt, kanske bygga kattgård näta in balkongen eller lära den att gå i sele.. annars går det oxå bra med mycket klättermöjligheter, leksaker osv..
Dessutom får ju en utekatt väldigt ofta mask.. Hur mysigt är det om man sitter och gosar ed katten för att plötsligt se att det kryper i rumpan..

Bläää..
I lagen står dessutom att tillsyn över katter och hundar säger bl a att "hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter".
Så,,,, varför springer det utekatter som det gör? Tänk om hundar skulle göra det? Stooor skillnad säger alla. men dom som resonerar att katten var faktiskt ute och ska få fortsätta med det? Men hundarna var oxå ute förut, ska dom inte få fortsätta med det? Vad e det som säger att en hund man håller kopplad och inne mår så bra då.. Med det resonemanget ni har?.... Jag tycker givetvis inte att det är så varken för katter eller hundar.
Jag har som ni kanske förstått alla mina katter inne,, och jag kan inte påstå att dom mår speciellt dåligt,,, Däremot mår dom väldigt bra.. JAg skulle aldirg för mitt liv utsätta mina katter för det som jag nämnt ovan, finns inte en chans,, dom är värda för mycket för mej för att kunna göra det.
//Linda