• Anonym

Larver!!

Hej alla!

Nu är det så att jag inte vet vad jag ska göra,
    Det skedde nu senast i morse, att jag skulle ta en tröja ur min garderob och fick syn på ett "larv-liknande" djur, den har brun/rostfärgat hårt skal med ränder, och böjd kropp. 6 ben (eller fler minns ej) den är ca 1cm lång.

En vän till mig hade hittat samma "larv" fast i sin sophink.
    Jag har 2 ggr innan sett dessa kryp och då städat mitt hem KLINISKT rent, jag har en ren och fräsh lägenhet så V A D beror det på? Vad är det för något? Hur blir jag av med dom? Är det jag som är äcklig..?

Någon som känner igen beskrivningen..?
    vet att det kanske inte är rätt forum men jag tycker det är pinsamt..

• Svar på tråden Larver!!
  • cloudberry79
    Mesangium skrev 2007-09-26 09:12:29 följande:
    Larver kan visst det ha ben! Heheheheh... www.dardel.se/images/skulptur/larv_ram.jpg
    Iofs, vissa sorters fjärilslarver har något som liknar ben, men det är typ broskutväxter som de använder för att greppa tag i hala blad med Tror TS hade vetat om det var en sån hon hittat, de är ju jättestora

Pälsängrar som nån föreslog är nog också ganska troligt.
    Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 6 januari 2008
  • HellviHumle

Sannolikt larver av fläskänger. Brukar man faktiskt kunna hitta lite här och där. Är det bara någon enstaka så är det inte mycket att bry sig om. Ännu mindre att skämmas över då du knappast kan göra nå't för att förhindra de från att komma in.
    Teoretiskt skulle det kunna vara pälsänger men det är inte så vanligt. Speciellt som du har städat så noga.

• Ziggystardust

Håller med pysselgalningen, låter som pälsängrar, innan de blir till skalbaggar ser de ut som TS beskriver. Hurrv...

• Kay T

Det där låter helt klart som pälsängrar. Har själv haft såna i några av de lägenheter jag bott i under årens lopp.
    Det är absolut inget att skämmas för. Bor du i en äldre bostad/lägenhet så huserar pälsängrar ofta där, trots att man själv är renlig av sig.
    Pälsängrar får man bort genom att be anticimex komma hem och sanera, vilket jag rekommenderar eftersom de kan äta upp dina kläder, helst sånt med lite ylle i.

• My sunshine

pälsängrar e det nog!!huvva hade såna i min gamla lägenhet o jag städa o städa o städa klorina hela lägenheten men man ska visst bara dammsuga mycket o skaka av kläder o sånt...ring anticimex så fixar dom det...jag e så löjlig så jag flyttade tillslut ut ur lägenheten fast anticimex hade varit har sån sjukliga fobi för larver o allt vad det heter...bor i hos nu o har sett en engång höll på o dö men har inte sett nå mer efter det dom flesta har såna inne men man ser inte alltid dom för det e inte ofta dom förökar sig enligt dom på anticimex dom försvinner av sig själv oxå bara man har tålamod o inte e som jag då...usch nu kliar de på hela kroppen bara jag tänker på dom...

• My sunshine

pälsängrar har ingenting med smuts att göra så de behöver du inte oroa dig för..dom e under lister o sånt

• Gisse the one

Pälsängrar är det du har och de äter tyg, gärna siden och ull älskar dom. Damsug och töm ut allt som finns, lägg i påsar och frys in. De förstör kläderna.

Har du ett hundratal, då kommer anticimex och sprutar.

• Pysselgalningen

behöver inte vara hundratal för att dom ska komma, själv säger dom att upp till 10st är tillfällighet, mer än så så kommer dom.

Fick själv invasion av dom i 2lghter, i ena kröp dom in genom ventilationen och den andra så vällde dom upp från golvlisterna *huvva*

• Gisse the one
    Pysselgalningen skrev 2007-09-27 09:34:23 följande:
    behöver inte vara hundratal för att dom ska komma, själv säger dom att upp till 10st är tillfällighet, mer än så så kommer dom.Fick själv invasion av dom i 2lghter, i ena kröp dom in genom ventilationen och den andra så vällde dom upp från golvlisterna *huvva*
    För att det ska gå på hemförsäkringen och för att de ska bedömma det som akut så ska det var mer än 10
  • Anonym (buäk)

Vi har också pälsängrar! Bor i gammal lägenhet från 60 talet....

När vi flyttar (flyr fältet). Kan vi ta med oss pälsängrarna?, kan de få fäste i det nya huset bara för att vi får med oss några?

Märklig fråga kanske?

• HellviHumle

Och ni är säkra på att det är pälsänger och inte fläskänger?

• Pysselgalningen

Anonym (buäk) : jäpp dom kan följa med. Du måste se till att allt är fryst,tvättat eller diskat och packa det i nya kartonger och trä en sopsäck över för att täta den för att man ska va säker på att man inte får med några.

Så fick vi göra, jobbigt som f*n men vi blev av med dom.

• barnensrätt

Hoppar in här!

Lider jag också av pälsänger(larver). Har ringt min hyresvärd ang saken men det verkar inte hända mycket
    Det är skitäckligt!! Jag städar här hemma som besatt, men det hjälper inte.

Hellvidummle: Vad är fläskänger? Har du någon bild på dom?

• HellviHumle

De ser i princip likadana ut och larverna ser också likadana ut. Kommer ofta via ventilationen.

barnensrätt skrev 2007-09-27 10:32:26 följande:
    Hoppar in här!Lider jag också av pälsänger(larver). Har ringt min hyresvärd ang saken men det verkar inte hända mycket Det är skitäckligt!! Jag städar här hemma som besatt, men det hjälper inte.Hellvidummle: Vad är fläskänger? Har du någon bild på dom?
  • barnensrätt
    HellviHumle skrev 2007-09-27 10:38:33 följande:
    De ser i princip likadana ut och larverna ser också likadana ut. Kommer ofta via ventilationen.
    Käkar "fläskisarna" också kläder?
  • 1973

Jag bodde i en myckt gammal lägenhet där jag hade pälsängrar. Anticimex var 2 gånger hos mig, men sa tillslut att det var något jag fick leva med när man bor i ett så gammalt hus.
    Jag bestämde mig för att flytta. Tvättade alla textilier och frös in dem innan flytt. Har aldrig haft dom i mina efterkommande lägenheter...

• Pysselgalningen

Bild på vad som med största sannorlikhet är en FLÄSKänger finns i mitt galleri.

Sen kan jag ärligt säga:
    Pälsängrar hittar man oftast i garderoben men kan förekomma överallt om det är dammigt, dom är vanligtvis mindre och mera svarta än fläskängrar. Dock så är dom så mycket svårare att bli av med.

Fläskängrar hittar du oftast i kök och badrum, dom lever på animaliska fetter, dvs kött, matfett, tvål m.m. Dom är aningen lättare att bli av med, MEN räkna inte med att vara fri dom allt för länge. Fläskängrar är läskigt vanliga och baggen är en av de vanligaste i svenska hem. Om man kikar under spis, kyl och frys hittar man ofta skal eller levande larver. Dom är små experter på att krypa in där man minst anar då dom behöver knappt 1mm öppning. Ett ställe jag nästan vågar garantera att minst 60-70% av alla svenska hem har dom är under diskbänken. Det finns som en hålighet mellan skåp och golv där det ofta kan ha råkat hamna lite sopor som dom lever på, samt att det är mörkt och tyst.

Ängrar är även fenomenala klättrare, så kolla inte bara runt golven. Jag hittade senast 1 idag klättrandes längs fönstret och 1 förra veckan mitt på väggen. Jag har även varit med om att dom kan krypa i taket *brrr*. Så kika även i lampor

Svar på tråden Larver!!