• BrideOf Rocky

Har du erfarenhet av VAS-skalan?(vill ha många röster!!)

Har du erfarenhet av VAS-skala?
    Och det räknas om någon du känner kommit i kontakt med den.
    Skriv gärna vart och vid vilket tillfälle det var?
    Alltså vilken sjukdom.

Här är en länk som förklarar:
    www.resochdyk.nu/vard/smartlindring.html

Hoppas länken funkar!

Tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 10:31:50:
    VAS-skalan (Visuell Analog Skala) är ett slags linjal där patienten med hjälp av en markör kan ange på en 10 cm lång slät linje hur ont det gör. 0 till vänster betyder ingen smärta och 10 i motsatt ände är värsta tänkbara smärta. Alternativt kan stickan ställas upp i vertikalt läge för att illustrera hög eller låg smärta. På baksidan är linjalen graderad i centimeter och där finns även en verbal skala. VAS-skalan kan användas från 7 års ålder.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du erfarenhet av VAS-skalan?(vill ha många röster!!)
  • flipperkulan

Har aldrig hört talas om VAS-skalan, vad är det?

• flipperkulan
    Annamaja skrev 2007-09-26 10:30:28 följande:
    länken funkar inte riktigt
    Jo, om du kopierar hela länken och klistrar in i nytt fönster
  • Annamaja

ja då var det den jag trodde. Jag har fått använda den massor med gånger men då för min värk i lederna.

• Emmixen

Röstade "nej, vad är VAS-skala?" men såg förklaringen efteråt. Jag får göra det ganska ofta. Har ständigt ont...

- www.emmixen.se - Jag har en sjukdom men jag är inte sjuk -
  • SystraMi

Ja, fast inte som patient Mina lärare är väldigt förtjusta i VAS-skalan och jag har även sett sköterskor på praktiken som haft en sticka med sig i fickan varje arbetspass.

• Siili

Ja, minst 3 ggr vad jag minns. Fast jag visste inte att det kallades så innan jag läste uppdateringen. Röstade i alla fall: Ja, massa gånger.

• Atamon

Fått verbal förklaring av läkare att 0 ingen smärta, 10 högsta smärta osv. Men ingen linjal användes, utan jag skulle säga en siffra. Räknas det? Detta vid utomkvedshavandeskap när jag skulle beskriva hur ont jag hade.
    Min mamma fick ungefär samma förklaring, när hon skulle beskriva smärtor när hon var sjuk i cancer. Men ingen linjal där heller.
    Att beskriva smärtor med siffror och skalor är väl ganska vanligt? men du är väl ute efter där linjalen har använts?

Svar på tråden Har du erfarenhet av VAS-skalan?(vill ha många röster!!)