• BrideOf Rocky

Har du erfarenhet av VAS-skalan?(vill ha många röster!!)

Har du erfarenhet av VAS-skala?
    Och det räknas om någon du känner kommit i kontakt med den.
    Skriv gärna vart och vid vilket tillfälle det var?
    Alltså vilken sjukdom.

Här är en länk som förklarar:
    www.resochdyk.nu/vard/smartlindring.html

Hoppas länken funkar!

Tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 10:31:50:
    VAS-skalan (Visuell Analog Skala) är ett slags linjal där patienten med hjälp av en markör kan ange på en 10 cm lång slät linje hur ont det gör. 0 till vänster betyder ingen smärta och 10 i motsatt ände är värsta tänkbara smärta. Alternativt kan stickan ställas upp i vertikalt läge för att illustrera hög eller låg smärta. På baksidan är linjalen graderad i centimeter och där finns även en verbal skala. VAS-skalan kan användas från 7 års ålder.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du erfarenhet av VAS-skalan?(vill ha många röster!!)
  • Siili

Atamon skrev 2007-09-26 13:50:40 följande:

Jag hade svårt med skalan när de frågade efter värsta tänkbara smärta, för jag tänkte att den kanske jag inte hade upplevt ännu? Smärta är så olika. Den smärta som jag kände som stark, kanske någon annan känner som outhärdlig. Det var så jag började tänka när de frågade mig. Började jämföra med andras smärta, inte tänka på vad som var värsta för mig. För så kan jag inte tänka, för mig blir 10 död.
    Precis det problemet har jag också när de frågar och jag ska gradera. Jag tänker jämt att det nog inte är så farligt och att det är nog många som har mycket ondare, så jag sätter ganska låga siffror.
  • Peand

Bride of Rocky - Skönt och skönt Fundersam Det gjorde SVIN ont Skrattande 
    Men jag kan hålla med om att det var skönt att veta att man trots allt kan sätta ett grad på sin smärta.

Jesper och Jonas heter mina charmtroll
  • Atamon

Skönt att höra att jag inte är ensam!
    Jag förstår ju att det blir lättare att följa smärtan med siffror men det är så svårt att erkänna att man har ont.

Siili skrev 2007-09-26 14:29:27 följande:
    Atamon skrev 2007-09-26 13:50:40 följande:
    Precis det problemet har jag också när de frågar och jag ska gradera. Jag tänker jämt att det nog inte är så farligt och att det är nog många som har mycket ondare, så jag sätter ganska låga siffror.
  • susye

svarade ja många gånger. har både använt den som vårdpersonal men även blivit tillfrågad utifrån den som patient

• Majken

Ja, just nu när jag går på regelbundna besök hos naprapat för en låsning i ryggen - fyller i på skalan vid varje besök.

Har även haft den vid förlossning och vid en armbågsskada för ett par år sedan.

Tycker att det är bra

Love my M-girls
  • Fru Indosaurie

ja, vid min förlossning. Jag blev igångsatt. Använde dock lustgas och var helt i min egen värld så det var lite komplicerat att ens försöka se stickan

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • SeTa

BrideOf Rocky skrev 2007-09-26 13:17:51 följande:

SaTaDu gillar inte vas-tekniken eller?Varför inte?
    Just för att det är så himla svårt att gradera. Det som är värsta tänkbara smärta för mej idag är kanske den smärtan som är "normal ont" nästa vecka?
    Jag är väldigt duktig på att konsekvent underskatta min egen smärta så när jag har träffat vas-skalan så är jag nästan frisk. Eftersom jag liksom inte vill erkänna hur ont jag har. För mej funkar praktiska tester mycket bättre.
  • Gorban

Jag jobbar med läkemedelsutveckling och vi använder inte bara skalan till att mäta smärta utan också till andra frågor t. ex. om patientens livskvalitet.

Ett problem med VAS är att patienten kanske inte sätter ett rakt streck på skalan utan kryssar eller sätter flera markeringar. Den blir då svår att tolka. I vårt fall samlar vi ju in massor av skalor från hundratals eller tusentals patienter från hela världen.

På senare år har vi överfört skalan till handdatorer och då försvinner en del av dessa problem.

En del tror felaktigt att skalan kan ersättas av tio boxar där man kan sätta ett kryss i en box. Men i så fall går man från en kontinuerlig variabel till en diskret och resultatet kan inte jämföras med andra resultat.

Svar på tråden Har du erfarenhet av VAS-skalan?(vill ha många röster!!)