• Nattljus

Vilket vardagsporslin?

Vill köpa nytt vardagsporslin. Har idag en 10 år gammal servis från Ikea som börjar blir väl kantstött, men den har hållit förvånansvärt bra.

Undar vad ni har för porslin till vardags, och om ni är nöjda med det, gärna lite prisuppgift också.

• Svar på tråden Vilket vardagsporslin?
  • la dolce vita

Arabia Arctica och Rörstrand Swedish Grace. Den senare passar både till vardag och fest och är sååå fin! Arctica använder vi mest de djupa tallrikarna - de är superbra att använda när man kokar havregröt i micron

• allaminaliv

Ostindia från Rörstrand.

• Fille Fjonkan

Vi har Rörstrands Anemon. Från början hade jag delar av en servis (blå) min styvfar hade med sig in i familjen för 32 år sedan. När de började bli lite för fåtaliga för att det skulle fungera bra som vardagsporslin började jag komplettera med köp från Tradera. Då insåg jag till min förvåning att de är s**tdyra, speciellt de blå. Så nu har vi blandat både blå och brun Anemon

Jag gillar dem och det är ganska kul att då och då leta efter fynd för att fylla på i skåpen

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • TheMilky

Bytte just ut min servis mot 5-kronors serien på IKEA :)

• musli

Vi har Höganäs, olivgrön. Är suverän tycker jag! Har tallrikar, assietter och djupa tallrikar, samt uppläggningsfat, pajform och salladsskål/pastaskål och två vanliga skålar till typ potatis o ris... Köper i outlet-butiken så blir de inte så blodigt dyra...

• lyckliga sagofén

Vi har från IKEA, en beige servis.
    Känner att det funkar bra, kan byta ut den då o då istället för att ha svindyra grejer.

• mimmi 1

vita ,lite fyrkantiga i formen, men med mjuka hörn, billiga från Jysk , tror dom heter aida. 4 st för 95:- finns flata djupa ,assietter,och även kaffemuggar och säkert mer åxå.. jättefina till vardags.....

• Nattljus

Oj, va många svar, vad roligt, blir riktigt inspirerad att ge mig ut och leta :)

• Bakeapple

Bukett från Gustavsberg. Min mormors farmors bröllopsservis! Den är ju gammal och lite sprucken, men jättefin! Vet inte om den finns att köpa idag.
    Fast IKEA har en jättefin billig servis som jag skulle vilja ha, men jag vill ju inte göra mig av med arvegodset direkt....

• Cecci78

rörstrands elisabeth, jag skulle definitivt satsa på att hitta begagnat. dels är det bättre för miljön:) + att man kan få en lite "roligare" servis till ett bra pris

• mimmi 1

Läste nånstans att man ska se upp med sprucken glasyr och kantstött porslin... där samlas massor med bakterier, som inte försvinner i maskindisken.... nåt att tänka på kanske...

(vardagsporslin är ju inte dyrare än en tröja, så varför har man så svårt att byta ut sånt?? kläder slänger man ju när de inte längre är fräsha, varför inte porslin o glas å sånt??)

• tteessssaa

Höganäs i många färger

• Sarisen82

Vi har Höganäs i *räknar* fem olika färger. Muggarna är en färg, mattallrikarna är en färg osv. Alla färger går att matcha och det blir sååå snyggt när man dukar. Annars så skulle jag välja Swedish Grace från Rörstrand, superfint porslin (har börjat samla på det med...kunde inte låta bli).

Som finporslin har vi Blå Blom från Rörstrand. Världens finaste men tyvärr så sluta de tillverka den servisen under 2006 :(

• Care69

Har just nu svarta, blåa, vinröda, grå och vita tallrikar från IKEA.
    Gillar att de är så billiga att man kan köpa nytt när man tröttnat eller bara vill ha en ny färg.

• LevaLivetNu

Har precis packat ner vårt Höganäs porslin, 8 mattallrikar, 8 pasta, 8 assietter, 5 djupa i den ljust blå färgen. Kvar i skåpet fick 8 frukostskålar, 8 små skålar, 2 kannor, 12 clubmuggar, 1 thekopp stå. Ville ha svart nu, köpte en kartong på IKEA med lite glansigt porslin.
    Har en komplett "gammal" servis med blomsterkrusiduller, samlar på Matteus i duvgrått.

Känns lite trist att inte nyttja så fint porslin som Höganäs, den har hållt helt otroligt bra.

Kanske nån som vill byta??

• cloudberry79

V&B Casa look har vi som vardagsporslin. Ser ingen poäng med att ha "finporslin". Varför ha jättefina, hållbara tallrikar instängda i ett skåp när man lika gärna kan njuta av dem varje dag?

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 6 januari 2008
  • Nattljus

Angående finporslin och vardagsporslin, så är det en hel del tallrikar som åker i golvet här. vår lillkille på fyra år har autism och kopplar inte alltid ihop att saker går sönder om man "tappar" dem i golvet :/ Tonåringarna är oxå ganska slarviga emellanåt, och jag tycker det är trevligt att ha en komplett hel servis när vi har gäster.

Har inte lust att köpa nya tallrikar för 200:- styck då och då för att få ha en komplett servis. Vi använder "finporslinet" ofta så det står inte och dammar :)

Jättekul med så många svar!

• Thursday

Vi använder Höganäs vardag som fest. Har mörkblå och vita delar och det ser super ut när man dukar. Jag är dock sugen på en lite mer "fin" servis...

Svar på tråden Vilket vardagsporslin?