• beEMbe

Quinoa = kalorifälla!

Jag är med i viktklubben. se det funkar jättebra! Jag är alltså noga med mina kcal Eftersom jag har hört Anna skipper prata så bra om Quinoa så tänkte jag att det ska jag ha istället för ris!
    Men fan sen när jag skulle skriva in det så visade det sig att en portion quinoa var 40 g, vem äter 40 gram av någonting?
    Pasta , ris bulgur brukar ligga på 175-225 gram portion. Jag åt alltså 200g och satte i min 700 kcalSkrikandes Hur tusan kan det vara nyttigt.

Äh ville bara klaga, jag känner mig blåst på min lättglass som jag skulle ätit

• Svar på tråden Quinoa = kalorifälla!
  • beEMbe
    peez skrev 2007-09-27 19:48:40 följande:
    Irriterande!!!
    ja!
    Blå Flygare skrev 2007-09-27 19:48:47 följande:
    Varför måste det vara smal-mat för att det ska vara nyttigt?? Det är nyttigt för att det innehåller massa proteiner och viktiga mineraler. Bl.a. kalcium. Så för mig som skippar mjölk är quinoa verkligen nyttigt. kalcium och protein är det man missar mest av när man äter mjölkfritt.
    därför att jag trodde det var kcalsnålt och det är ju det vk går ut på. Jag struntar i den höga näringen för tillfället.
  • beEMbe
    Linda1976 skrev 2007-09-27 19:50:55 följande:
    40 gr OKOKT!! Det blir ganska mycket kokt. Om du läser på paketet så innehåller 100 gr okokt ca 380 kcal.
    nej jag har fasiken räknat på vk och det gick upp i 700 kcal när jag tog 200 gram som jag vägde upp.
  • beEMbe
    blonde redhead skrev 2007-09-27 19:53:35 följande:
    Ut och gå i en timme så har du lätt förbrännt allt
    snarare  i 3
  • beEMbe
    Glass skrev 2007-09-27 19:56:43 följande:
    åt du 200 gram okokt?Isåfall ska du göra något åt portionerna...
    vem har sagt att jag inte är glupsk
    Ok vk har fel, skönt! Jag tyckte väl det var orimligt mycket! Om jag ätit 200g KOKT vad kan det ligga på isådanafall?
  • beEMbe
    Linda1976 skrev 2007-09-27 19:55:19 följande:
    Då stämmer det inte. Även VK har fel ibland. Jag mailade om ett bröd som var helfel inlagt, och dan efter var det rättat.
    bra gjort!
  • beEMbe
    Who knows skrev 2007-09-27 19:55:22 följande:
    Ut och gå du BMB, själv ska jag sätta mig vid pärlbordet
    solen där du sitter låter mysigare!
  • beEMbe
    sofialisa skrev 2007-09-27 19:59:36 följande:
    vårat paket qinoua (ursäkta att jag lägger mig i ) innehåller 500gr qinoua... käkade du 200 gr? själv??? ... då får du nästan skylla dig själv... det är juh klart att det är onyttigt att äta 4 portioner själv.!! Quinoa har ett långt GI vilket är bra, då ligger det kvar länge i magen = mätt länge = inget små ätanade =)))
    Ok jag fattar jag hade fel
    Men jag är van att vk räknar KOKTmat, så jag fick mig en mindre chock!
  • beEMbe
    Glass skrev 2007-09-27 20:02:55 följande:
    haha Tja, det kanske kan vara ca 70 gram okokt om man räknar med ett det tripplar sin vikt så som så mycket annat gör då det kokas...
    tack!
  • beEMbe

Ja som sagt jag hade fel Men bara för att i vk så är nästan all mat kokt, men denna var inte det så jag blir förvirrad och drog förhastade slut sattser, Men  ni hjälpte mig att förstå och det är jag glad för

• beEMbe
    Minelly skrev 2007-09-28 12:40:24 följande:
    slutsatser     Det finns en liten språkpolis i oss alla.
    fasiken oxå
Svar på tråden Quinoa = kalorifälla!