• Krimskrams

Ska alla barnsäkra hemmet för att du har fått barn?

Sitter och funderar på en väninnas resonemang ang barnsäkerhet osv.
    Hon anser nämligen att eftersom att hon har fått barn så borde ju folk som hon eventuellt ska hälsa på plocka undan sina saker som dom är rädda om samt att se till att barnsäkra lådor osv.
    Är det inte så att det är hon som ska se till att hennes barn inte rör sakerna som kan vara farliga och att de inte rör saker som andra är rädda om? För inte är det väl meningen att vi ska plocka bort alla våra fina saker för att hon KANSKE ska komma förbi? I vår bekantskapskrets är det så att vi bara åker förbi varandra när andan faller på, så då måste vi ju alltså barnsäkra hemmet osv ifall någon med barn skall komma och hälsa på.
    Jag har själv 3 barn och jag har aldrig någonsing krävt att någon skall plocka bort saker osv bara för att vi ska komma, utan jag ser till att vakta mina barn då vi inte är hemma.
    Vad tycker ni andra? Måste omgivningen barnsäkra hemmet för att du har fått barn???

• Svar på tråden Ska alla barnsäkra hemmet för att du har fått barn?
  • Pirog

tycker att din väninna är helt orimlig i sitt tänkande. givetvis ska föräldrar se efter sina barn när man är på besök hos någon.

• Pirog

tycker att din väninna är helt orimlig i sitt tänkande. givetvis ska föräldrar se efter sina barn när man är på besök hos någon.

• Kajee

Själv tar jag undan vissa saker när vissa "klåfingriga" ungar är på besök. För är jag rädd om något så får jag ta bort det. Vissa ungar är snabba! Men inte kan man kräva att någon anpassar hemmet för att man ev kommer förbi. Och då får man väl antingen ha lite bättre koll på barnet, undvika att besöka någon med mycket ömtåliga prylar eller ersätta det som går i kras.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • THR1972

öhhh...vi har 2 barn och har aldrig gjort ngt för att barnsäkra hemmet. Visst, knivarna och rengöringsmedel har vi ju flyttat men i övrigt har vi varken haft trappgrind, fönsterhakar, lådlås, spisskydd eller plockat undan prydnader etc.
    och som svar på din fråga, om de bekanta ska barnsökra hemmet för att en annan fått barn...näe, finns ingen anledning.

• S vali s

Nej varför skulle omgivningen barnsäkra bara för att jag har fått barn
    När jag åker hem till folk, släktingar eller vänner ser jag självklart efter vår dotter så att hon inte förstör något eller gör sig själv illa på nå´t olämpligt.
    Har liksom aldrig fallit mig in att ens tänka tanken att folk ska barnsäkra hemma hos sig för våran skull....

Den late får brått när det blir kväll
  • silhuett

Nej, klart inte bekanta MÅSTE plocka undan saker de är rädda om, men då får de räkna med att det finns en risk att saker går sönder.. För barn kan vara riktigt snabba, även om man håller koll på dem

Om jag var du skulle jag bara plocka undan endel saker när de väl är där, om det visar sig att barnet är väldigt nyfiket. Men du behöver ju inte plocka bort allt i förväg.

• hejhejhej

Det tycker jag inte. Jag kräver inte att nån annan ska barnsäkra sitt hus bara för att vi hälsar på. Däremot om det har varit någonting som min son varit extra förtjust i som tex nån dyrbar vas hos nån så har jag frågat om det är ok att jag flyttar den tillfälligt nånstans utom räckhåll.

• mooogn

"Måste omgivningen barnsäkra hemmet för att du har fått barn???"

Absolut inte! Det var det dummaste jag hört! Förvånad 
  • lövet2

Nej, klart att ingen behöver barnsäkra för vår skull! Däremot är det ju så att jag hellre hälsar på hos dem som har det relativt barnsäkrat, för då kan jag unna mig att sitta i lugn och ro och umgås med personen vi är hos. Det är inte lika roligt att hälsa på i ett hus fullt av ömtåliga saker och farligheter, så därför undviker jag det.

Svar på tråden Ska alla barnsäkra hemmet för att du har fått barn?