• Mesangium

Kräm mot celluliter som funkar?

Celluliter är bindväv som håller ihop huden mot muskler och skelettet.. När man får fett däremellan syns fästpunkterna som gropar, dvs celluliter.

Enda sättet att bli av med dem är att ta bort fettet eller gå ner i vikt.

Fast det kan ju finnas krämer och kurer som maskerar problemet kanske. Men försvinner gör de inte.

• Mesangium
    gemelli skrev 2007-09-28 16:44:53 följande:
    Det där stämmer INTE!!!
    Jo, det gör ju det. Med undantag för att jag är dålig på att förklara. Här är direkt från "plastikkirurgen":

"Celluliter är fett som har fångats in i ett nätverk av sammansatta fibrer. När fett ackumuleras i hudstrukturen ger det utseendet av "apelsinhud". Cirka 80% av alla vuxna kvinnor är påverkade av celluliter. Celluliter bildas i underhudsvävnaden - subcutis i bindväven, när fettcellerna ökar i omfång påverkas blodgenomströmningen, fettcellerna trycker på blodkärlen som försvagas och lymfkärlen har inte samma förmåga att dränera och föra bort slaggprodukter. När kärlen kläms blir det minskad blod- och lymfcirkulation huden blir kallare och gråare på områdena och celuliter upsptår, nerver kläms vilket kan ge smärta. Det bildas toxiner/gifter när vävnadsvätskan är stillastående. Ansvällda fettceller ger gropar i huden, celluliter."

(www.strandkliniken.se/celluliter/celluliter_cellulitbehandling.asp)
  • Mesangium
    memba skrev 2007-09-28 16:57:33 följande:
    Det man gör vid denna behandling är att man trycker ihop fettet (?!), vi kan säga att det är vågor under huden som man försöker släta ut så mycket som möjligt så det kan nog stämma det som Nokgroda säger!
    Då trycker man nog dessutom ut lymfan så att slagget rensas bort också. Låter ju rimligt det =)
  • Mesangium
    gemelli skrev 2007-09-28 16:58:06 följande:
    Ja det där är ju inte riktigt vad du skrev Har ingenting med vikten att gör, men visst ju mer fettmassa desto mer fettceller deso sämre cirkulation...Men allt handlar om cirkulationen, hur mkt slagg som ligger imellan fettcellerna.
    Fast det beror på vad man definierar celluliterna som. Groparna eller bubblor däremellan. =) Jajja.. bara vi förstår varandra så.
  • Mesangium
    Gabriella83 skrev 2007-09-28 20:04:29 följande:
    jag tycker det är skumt isåfall..jag menar det stämmer,men man behöver inte vara överviktig för att ha celluliter..den biten håller jag inte med om..jag har haft celluliter sen jag var 19 eller nåt,och jag har aldrig haft några kilon att ta av!!var skulle jag ta bort vikten ifrån?jag är 175 lång och har aldrig vägt mer än 60 kg(förutom när jag var gravid för 2 år denJag tror det handlar om att man äter onyttigt,rör på sig dåligt och har dålig cirkulation i låren...det är ju därför man ska torrborsta för att få igång cirkulationen...
    Har inte sagt att du behöver vara överviktig. =) Du kan säkert vara normalviktig och bara ha otur med generna hur väl det ter sig..
Svar på tråden Kräm mot celluliter som funkar?