• hannis pannis

hur sover era 4 månader bebisar?

hur sover era 4 månaders bebiosar på nätterna?min lille somnar vid tio,vaknar med 2 timmars mellanrum hela natten,sen vissa nätter har han ett pass då han vaknar men inte somnar om förrän 2 timmar efteråt,,,=(,,bara undrara om bara min lille som sover såhär o när de isånnafall brukar ändras?e vel olika barn men kanske finns nått mönster när de börjar vända o dom sover hela natten,,?

• Svar på tråden hur sover era 4 månader bebisar?
  • Lillpyret0508

Det verkar som att det händer nåt vid fyra månader.. Min lillkille sov regelbundet eller hur man ska kalla det när han var tre månader. Han somnade vid 19.30, åt två gpnger på natten för att vakna för dagen vid 8. Sen vid fyra månader hände nåt som höll i sig några veckor, han vaknade flera gånger på natten och ville äta, inte bara snutta (jag testade med nappen först..)De har säkert nån tillväxtperiod då. Hur som helst, nu är han snart fem månader och det har verkar vända. Nu vaknar han bara EN gång om natten och käkar :) Så håll ut! Det finns bevis påatt det KAN vända!

• Uddan

Min dotter somnar mellan 20-21.30 sover till 02-03 och äter då. Somnar om och vaknar ibland vid 5 tiden för en ny matomgång sover sedan till 8.30.

• Marstjejen

vår son som nu är 4 månader somnar ca kl 20 på kvällen och sover till kl 6 på morgonen ca... äter.... somnar om ett par timmar...

• nysignatur

Vår dotter blir 4 månader till veckan. Ser ut såhär just nu.
    19-19:30: Somnar för natten
    01:00 Ammas
    05:00 Ammas
    08:00 Vaknar

Mat och vakningstiderna kan ju variera men ungefär såhär är det iaf!

• Hobgoblin

Somnar vid sju-åtta på kvällen och sover till 6-7 på morgon efter. Så skönt!

• Hobgoblin

vill bli mamma meddetsamma skrev 2007-09-29 21:11:09 följande:

vår son somnar runt 20.00, vaknar runt 22-23 och vill äta, vaknar sen 01, 03, 05,06, 07 och sen somnar han inte om. JAG ÄR TRÖTT! Såhör har det varit nu ca en månad, innan var det bättre: 3 ggr per natt. Han har till o med börjat sova i een säng för jag trodde han vaknade vid lukten av mjölk, men han vaknar i alla fall (och jag måste gå upp o sitta i hans rum o amma nätterna igenom känns det som..)Men det vänder väl!
    Kanske dags att prova ersättning innan han ska sova på kvällen.
    Jag gjorde det när han vaknade fler och fler gånger. Nu sover han natten igenom.
  • vill bli mamma meddetsamma

ja! just vad jag sagt till vår bvssköterska men hon tyvker inte det "det är då amningen förstörs" säger hon då!

• Hobgoblin

Jamen... det är väl ändå ditt val och ditt barn tycker jag.
    Jag sa bara en dag att jag hade börjat, frågade inte ens om deras åsikt.
    Men det är ju sant att det förstör amningen. Men jag vill att min son ska få sova gott om natten, och att han nån gång ska få känna sig riktigt mätt!

hur kan det förstöra amningen?

• Hobgoblin

Det störs!
    Ger du flaska istället så vänjer sig din kropp med att producera mindre mat.
    Jag själv har inte nån mat kvar i mina tuttar, och det är bara en månad sen snart som jag började med ersättning på kvällen.
    Men det känns som att jag fick amma honom ett bra tag ändå.
    Jag hade ju så otroligt med mat från början.

• kaveldun

Fast jag har lite svårt att tro att ersättning är lösningen på alla problem, jag har nämligen fått det rådet också. Min son är ju nöjd när han har ammat och dessutom vet jag flera barn som får ersättning och ändå håller på och krånglar på nätterna nu i 4-månadersåldern.

Jag vill inte klanka ner på någon som ger ersättning, jag bara menar att det kanske bara är så att det "ska" vara så här en period, att det är normal utveckling hos barnen. Mjölkproduktionen ökar mest på natten och följdaktligen är det mest gynnsamt att de äter mest då. Sen är det rent ut sagt skitjobbigt att bli väckt så ofta, men jag personligen känner mig lugnad av att veta att fler har det som jag.

Ett beibsleende kan lysa upp en hel dag!!
    Nissetroll skrev 2007-09-30 21:57:11 följande:
    Fast jag har lite svårt att tro att ersättning är lösningen på alla problem, jag har nämligen fått det rådet också. Min son är ju nöjd när han har ammat och dessutom vet jag flera barn som får ersättning och ändå håller på och krånglar på nätterna nu i 4-månadersåldern. Jag vill inte klanka ner på någon som ger ersättning, jag bara menar att det kanske bara är så att det "ska" vara så här en period, att det är normal utveckling hos barnen. Mjölkproduktionen ökar mest på natten och följdaktligen är det mest gynnsamt att de äter mest då. Sen är det rent ut sagt skitjobbigt att bli väckt så ofta, men jag personligen känner mig lugnad av att veta att fler har det som jag.
    jag håller med dig! ska produktionen öka så får den göra då. (då kan jag ju äta godis med gott samvete...) det är väl nåt övergående trots det har pågått nu i 3 veckors tid.
  • Hobgoblin

Ja har gett ersättning på kvällen i en månad nu.
    Sen jag började med det så har han sovit hela nätterna igenom.
    Så det är väl både och!
    För mig har det vart jättebra!
    Men så har Leo alltid vart så stor också, så min mat har liksom inte riktigt räckt till.
    Förutom första månaden då.
    Men amma så länga ni kan! Det är ju trots allt det bästa!

• rismalt

TS
    jag känner igen det tyvärr! min kotte sov ganska dåligt från början (vaknade varannan timme i början men sedan varje eller en gång i halvtimmen sista timmarna av natten). vid 4 mån började han vakna varje timme natten igenom (varje halvtimme mot slutet av natten) och har även varit vaken allt från 1/2-3 timmar i sträck! det är supertungt. nu är han 5 mån och ligger sällan vaken sådär superlänge men sover lika dåligt med oändligt många vakningar.

• emelita

när min dotter var 4månader sov hon hela nätterna,fast om hon åt där vid sex o soma brukade vi i bland väcka henne vid 21-23 o gav mat så hon stid sig

• kodoktorn

Vad skönt att höra att andra har det likadant. Här har jag en snart 5 mån gammal tjej som senaste 2 veckorna vaknat varannan timme varje natt för att äta. Nappen duger inte. Före det somnade hon vid 19-20-tiden, ville äta vid 2-3 och sedan klockan 6 på morgonen då hon ansåg att man ska stiga upp. Ska försöka stå ut ett tag till och se om det vänder.

• linnea07

hur sover Era barn under själva dagen? Ifall dom sover HELA nätter 10 timmar i sträck...

• Liiii

Min son är 4 månader och äter ersättning. Hans dag ser ut så här
    07.30 vaknar äter ersättning
    09.30-12 sover
    12.00- smakis av pure+ 1/2 burk fruktpure, 120 ml ersättning
    13.30-16,16.30- sover
    16.30- Gröt+ fruktpure
    18.30- 19.30- sover
    20.00 äter ersättning
    21.00 sover för natten till 7-8 på morgonen

• Yoenia

runt 21-22 somnar
    7:30 ammar och somnar om ett par timmar till.
    9-10 vaknar

sen så sover hon lite till under dagen..

Svar på tråden hur sover era 4 månader bebisar?