Inlägg från: Joci |Visa alla inlägg
  • Joci

Finns det några osjälviska handlingar?

Jag hävdar att det inte finns det. Men vad tycker du? Vilka handlingar är i såna fall osjälviska?

Är det här jag ska skriva något smart?!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Finns det några osjälviska handlingar?
  • Joci

Min fundering började när jag tittade på Vänner ( ) där de tar upp just det ämnet. Har efter det pratat med folk som absolut tycker det finns osjälviska handlingar.
    Tex; ensamstående mamman Eva frågar om du kan vara barnvakt eftersom hon har ett viktigt möte på jobbet. Egentligen har du ingen lust men ställer ändå upp eftersom hon verkligen behöver din hjälp.
    Är det en osjälvisk handling? Jag anser inte det eftersom jag ändå någonstans tror man mår bra av att hjälpa till!

• Joci

Bimsan, ja självklart Mannen kanske blir glad av att du kommer överens med hans mamma. Och med en glad man är det mycket lättare att få som man vill i andra situationer

• Joci
    Maskinisten, säg då att de är tex religiösa och tror på att göra goda saker för att lättare få komma till himlen. Är det fortfarande osjälviskt då?
  • Joci

nä...hon skänkte väl massa pengar till välgörenhet. Tyckte först det var en osjälvisk handling tills hon kom på hur glad det gjorde henne

• Joci

UWO, vad anser du är osjälviska handlingar då?

• Joci

UWO, det är just det. Jag anser inte att det finns några helt osjälviska handlingar...
    Man kanske mår bra av att göra det, känner sig som en bättre människa, sover bättre på natten, hoppas det ska få en att komma till himlen- you name it! Det bli iaf en självisk handling.

• Joci

UWO, jo, fast det där var ju bara några exempel Glad Jag vet iaf att det känns bra när jag hjälpt till/ställt upp för någon som behövde mig.

• Joci

UWO, ok...men om du ställer upp för någon, även om du inte har lust, kan det inte kännas lite bra iaf, eftersom du vet att du hjälpt någon som verkligen behövde dig?!

• Joci

Jag gör inte goda gärningar eller hjälper någon för att må bra själv. Däremot mår jag ändå bra av det efteråt och det är det som gör handlingen självisk.
    Sen behöver inte det vara negativt, det är väl mera sunt att jag mår bra (eller iaf bättre) när jag ser att någon jag bryr mig om, också mår bra?!

• Joci

Dimitra, ja eller hur! Vänner har aaaldrig fel

Svar på tråden Finns det några osjälviska handlingar?