Finns det några osjälviska handlingar?
Jag hävdar att det inte finns det. Men vad tycker du? Vilka handlingar är i såna fall osjälviska?
Jag hävdar att det inte finns det. Men vad tycker du? Vilka handlingar är i såna fall osjälviska?
Nej
Allt man gör finns det någon gnutta "ego tankar" i, det är min åsikt och kan inte komma på en helt osjälvisk handling.
Nej. Man är alltid sig själv.
Det finns inga osjälviska handlingar.
Däremot är det jävligt sympatiskt att må bra av att göra andra glada.
So...whats the difference?
En del mår ba av att bara bry sig om sig själva, andra mår bra av att bry sig om andra. Jag vill vara vän med de senare.
Absolut, det finns handlingar man gör för att andra ska må bra! Men man blir nöjd av att göra dem...
Om jag ska bedöma en handling som helt osjälvisk så ska man inte själv få ut någon vinning av resultatet, om det inte var oundvikligt.
Så jag tror att den helt osjälviska handlingen är i oerhört sällsynt, men existerar. Dock i så liten grad att jag i omröstningen har kryssat i nej.
Människan har så gott som alltid en baktanke. Även om belöningen bara består i självgodhet och förnöjsamhet så är svaret på TS fråga nej. Med något enstaka undantag.
Jag kan inte komma på någon "god" handling som är helt osjälvisk, åtminstone jag själv får ut någonting av att göra saker som jag tycker är bra och riktiga.
Däremot kan man kanske kategorisera totalt oviktiga handlingar som osjälviska? T.ex. om det ligger två pennor på ett bord och jag behöver skriva en lapp så är ju inte själva valet av penna en självisk handling, för det spelar absolut ingen roll för mig eller någon annan vilken jag väljer. (Men det var antagligen inte sådana saker du menade... )
Nej. Medvetet eller omedvetet så finns det alltid någon egen vinning med ens handlingar
Kan handla där jag tror att det är helt osjälviskt ex. hänga upp min sambos byxor så det inte blir massa hund hår på dom men ändå så om jag tänker efter så är det därför jag inte vill att de ligger på golvet och stökar ner.. Men däremot så skulle jag vilja påstå att det finns osjälviska handlingar bla när man tar hand om ett barn, djur m.m.
Nej. Om man ska dra det i extrem.
Även om man väljer att offra för sitt liv för en annan står fortfarande samvetet som motpunkt. Hur hade du mått om du inte gick i döden för det du trodde på?
Min fundering började när jag tittade på Vänner ( ) där de tar upp just det ämnet. Har efter det pratat med folk som absolut tycker det finns osjälviska handlingar.
Tex; ensamstående mamman Eva frågar om du kan vara barnvakt eftersom hon har ett viktigt möte på jobbet. Egentligen har du ingen lust men ställer ändå upp eftersom hon verkligen behöver din hjälp.
Är det en osjälvisk handling? Jag anser inte det eftersom jag ändå någonstans tror man mår bra av att hjälpa till!