Inlägg från: Miss Love |Visa alla inlägg
  • Miss Love

Finns det några osjälviska handlingar?

Familjen Taylor skrev 2007-09-29 10:34:36 följande:

Håller med Lövet.. OM man gör en god gärning för att man själv vill framstå som duktig, då är det en självisk handling.Men om man utför handlingen bara för att man bryr sig om andra, då är den inte självisk.
    [/citat]
    lövet2 skrev 2007-09-29 09:24:54 följande:
    [citat]
    Ja, jag anser att det finns gott om osjälviska handlingar. Jag definierar det som orsaken till att man utför en handling. Om jag ger min sittplats i bussen åt en gammal tant, så gör jag det för att hon ska få sitta bekvämt. Att det kommer fördelar för mig efteråt (gott samvete, uppskattande blickar från andra passagerare osv) är något helt annat. Det var inte därför jag utförde handlingen, och det var inget jag räknade med i förväg ...
    Jag håller med förgående talare, det beror på varör man gör det.
  • Miss Love
    ming skrev 2007-09-29 10:41:27 följande:
    Indirekt så är ju alla handlingar man gör, för sig själv. För något man vill ha eller för att känna sig bra.Så mitt svar är nej.
    Fast jag håller inte med, jag har många gånger gjort bra saker för andra utan att jag har fått något ut av det själv.
  • Miss Love

Just nu tänker jag på en som jag helst tyvärr inte vill skriva om då jag lämnar ut en annan person för mycket i så fall. Men jag kan säga så här att jag har gjort saker för andra och hjälpt dem med saker utan att ha fått credit för det på något vis och utan att jag har kännt mig duktig eller att någon har givit mig en klapp på axeln för det.

• Miss Love

Jag kom på en sak jag gjorde när jag var liten dock. När några i skolan pratade skit och ljög om en annan klasskamrat till mig bakom hennes rygg alltså när hon inte hörde, så försvarade jag henne. Fick sura miner tillbaka, min klasskamrat fick aldrig veta att jag hade försvarat henne, ingen gav mig en klapp på axeln för det och jag kände mig inget bättre av det heller då de andra blev sura på mig för det.

• Miss Love

Men egentligen tycker jag inte att det spelar någon roll. Så länge det finns människor som gör bra saker för andra, strider för rättvisa, motverkar fattigdom , krig m.m.m.m så tycker jag att det är bra oavsett om de själva får credit för det. Annars kan man ju vända på det. Ska man inte göra något för andra då man kanske själv får ut något av det? Den världen skulle inte jag vilja leva i...

• Miss Love
    Atamon skrev 2007-09-29 11:08:49 följande:
    Miss Love skrev 2007-09-29 11:01:43 följande:
    Men då stod du upp för dina ideal om vad du tycker är rätt att göra, även fast du var liten. Annars hade du kanske haft dåligt samvete. Nu blev de sura på dig ändå, men det gjorde i långa loppet kanske inte så mycket eftersom du tjänade på det i längden, eftersom du gjort rätt. Och det du gjorde var ju bra
    Fast jag kände inte att jag tjänade ett dugg på det tvärtom... Men i andra fall så är det väl normalt att man mår bra själv av att göra bra saker och varför skulle det vara fel? Jag tycker snarare att det är sunt.
  • Miss Love
    idiblon skrev 2007-09-29 11:14:22 följande:
    Miss Love skrev 2007-09-29 11:12:48 följande:
    Men det är inte osjälviskt! Det är bra att vara självisk, på ett sunt sätt.
    Fast det är ju skillnad på om man gör saker för andra bara för att må bra själv men att man skiter i dem man gör det för eller när man gör saker för andra för att man vill att de ska må bra men att man då efteråt ser att de blev glada och mår bra av det själv då. Så allt ni gör är av plikt känsla eller för att ni själva vill må bra??? Verkar ju inte vettigt direkt.
  • Miss Love

Det finns ju tom. de som har offrat sitt liv för andra och dött. De hann ju knappast få ut något av det själva då och gjorde det inte av plikt...

• Miss Love
    Joci skrev 2007-09-29 11:20:48 följande:
    Jag gör inte goda gärningar eller hjälper någon för att må bra själv. Däremot mår jag ändå bra av det efteråt och det är det som gör handlingen självisk. Sen behöver inte det vara negativt, det är väl mera sunt att jag mår bra (eller iaf bättre) när jag ser att någon jag bryr mig om, också mår bra?!
    Det vore ju värre om du mådde dåligt av att göra goda gärningar och av att hjälpa andra för då skulle ju aldrig någo göra bra saker någonsin bara för sig själv. Det är nog naruren som fixat det så så vi ska göra bra saker för andra och hjälpa andra.
  • Miss Love
    idiblon skrev 2007-09-29 10:57:05 följande:
    Miss Love skrev 2007-09-29 10:55:49 följande:
    Om du inte hade gjort det, hur hade du känt dig då?
    Hade känt mig som vanligt då eftersom en annan person hade gjort det då istället.
  • Miss Love

Linda Belinda skrev 2007-09-29 11:29:49 följande:

Ja, eller en tro att man får en belöning när man har dött, i himlen.Eva och Nadjas mamma skrev 2007-09-29 11:27:12 följande:
    Jag tror knappast att någon som kastar sig framför någon annan i tex. en skottlossning eller räddar någon framför en bil och själv blir påkörd tänker så... Jag tror att man då handlar instinktivt inte av själviskhet.
  • Miss Love

Men det finns ju situationer där man handlar instinktivt och spontant utan att man ens hinner tänka efter innan man gör det då kan ju inte den handlingen vara för egen vinning, även om man får credit för det efteråt om man inte dör på kuppen så var det ju inte därför man gjorde handlingen och då var det ju en osjälvisk handling. Däremot om man tänker att jag gör det här för att just få beröm och så vidare då är det ju en självisk handling.

Svar på tråden Finns det några osjälviska handlingar?