Inlägg från: Eva och Nadjas mamma |Visa alla inlägg
  • Eva och Nadjas mamma

Finns det några osjälviska handlingar?

Ingen KAN utföra en helt osjälvist handling. Jag tror inte att vi är skapta att kunna det. Antingen gör man något för att man mår bra av det eller så gör man något för att slippa konsekvenser som kan medfölja om man inte gör detta "något".

• Eva och Nadjas mamma

Miss Love skrev 2007-09-29 11:22:52 följande:

Det finns ju tom. de som har offrat sitt liv för andra och dött. De hann ju knappast få ut något av det själva då och gjorde det inte av plikt...
    I ett sånt fall kan det handla om att slippa konsekvenserna.
  • Eva och Nadjas mamma

Det vi gör styrs ju av hjärnan. Det kommer inga signaler från hjärnan som gör det vi gör om vi absolut inte skulle ha nån vinning på att göra det. Alltså GÅR det inte att göra nåt som vi inte får ut nåt av själva.

• Eva och Nadjas mamma

När jag gör nåt för mina barn så känns det ju inte som att jag gör det för min skull, men det gör jag ju omedvetet.
    Hade jag hatat mina barn och inte ville se dom glada så hade jag inte gjort nåt för dom.

• Eva och Nadjas mamma

Miss Love skrev 2007-09-29 11:41:04 följande:

Linda Belinda skrev 2007-09-29 11:29:49 följande:
    Jag tror knappast att någon som kastar sig framför någon annan i tex. en skottlossning eller räddar någon framför en bil och själv blir påkörd tänker så... Jag tror att man då handlar instinktivt inte av själviskhet.
    Men du ser själviskhet som nåt fult, vilket det inte är... Det är fullkomligt mänskligt och det går inte ens att vara osjälvisk.
    Det är däremot lite fult att vara en sån som inte mår bra av att nån annan än en själv mår bra.
Svar på tråden Finns det några osjälviska handlingar?